قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز | قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار

افزایش سرسام آور قیمت مرغ | قیمت مرغ کیلویی چند؟

بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی در هفته جاری حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالاها و رکود در بازار آنهاست اما قیمت مرغ و تخم مرغ که در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته بر این مدارپیش می رود.

افزایش سرسام آور قیمت مرغ | قیمت مرغ کیلویی چند؟
کدخبر : 10844
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

چندی پیش قیمت مرغ به صورت ناگهانی افزایش یافت و اعتراضات مردم را برانگیخت. کاهش یا افزایش قیمت مرغ پس از گوشت قرمز، نقش مهمی را برای مردم در بازار دارد. قیمت مرغ در بازار روزانه، از مسائل اقتصادی پر حاشیه است که با کوچکترین تغییرات در آنها، واکنش های مختلف مردم برانگیخته می شود. افزایش قیمت مرغ تا چندی پیش، سبب خرید هجومی افراد در پروتئینی ها می شد، اما این بار مردم به استقبال کمی برای خرید گوشت مرغ پرداختند. قیمت مرغ همچنان تداوم ندارد و ممکن است همچنان افزایش یابد.

قیمت مرغ

بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی در هفته جاری حاکی از ثبات نسبی قیمت اکثر کالاها و رکود در بازار آنهاست اما قیمت مرغ و تخم مرغ که در روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته همچنان بر این مدار پیش می‌رود.

براین اساس قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته بین ۳ تا ۷ هزار تومان و قیمت تخم مرغ نیز حدود ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است.

تولیدکنندگان دلیل این مساله را افزایش تقاضا عنوان می‌کنند ضمن اینکه جوجه ریزی در حوزه مرغ گوشتی نیز به شدت کاهش یافته است.

براین اساس مرغداران معتقدند که هنوز مرغ و تخم مرغ به قیمت واقعی نرسیده و قرار است که دولت ۳۱ شهریور ماه قیمت جدید این دو کالا را تعیین و اعلام کند.

قیمت مرغ

ارزیابی آخرین وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ

افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و دلایل فروش برخی از این محصولات بیشتر از نرخ مصوب در میز اقتصاد امروز مطرح و بررسی شد.

 امروز  موضوع میز اقتصاد در خصوص  روند بازار مرغ، تخم مرغ و لبنیات بود که با حضور مسئولان این بخش و مدیران اتحادیه ها  برگزار شد.

سوال : علت روند افزایشی قیمت مرغ چیست؟

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی :  این قیمتی که برای مرغ اعلام شده غیر کارشناسی است و مورد تایید ما نیست و موجب زیان تولید کنندگان است. تقاضای مرغداران این است که این نرخ اصلاح شود برای اینکه اشتغال به خطر نیفتد، تولید متوقف نشود و پایدار باشد و مرغ مورد نیاز تامین شود، مرغداران هر روز بیش از صد و ده میلیارد تومان زیان می‌دهند.

چه مشکلی وجود دارد وقتی تمام جوانب دیده شده است؟

دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی: تا قبل از ۲/۲۲ که طرح مردمی سازی یارانه ها اجرا شود ما قیمت ها و مصوبه هایی برای مرغ و تخم مرغ داشتیم و بر اساس آن و نسبت به جریان آن در مراکز خرده فروشی و عمده فروشی قیمت ها برآورد و مشخص شده بود ،مطالعات ما مبتنی بر عوامل و مولفه های تولید است که در اختیارمان قرار می‌گیرد و به قیمتی توافقی می‌رسیم و قیمت تامین می‌شود.

افزایش هزینه های  تولید مدنظر تولید کنندگان است و از ما می‌خواهند که به آن توجه کنیم.قیمت مرغ در مراکز عمده فروشی کمتر از قیمتی بود که ما تعیین کرده بودیم  و این محل نگرانی تولید کنندگان بوده است.از طریق شرکت پشتیبانی امور دام بیست و پنج هزار تن مرغ از منابع داخلی خریداری و انبار شده  است .

وقتی قیمت به آن قیمت تعیین شده نزدیک شد ما خرید را متوقف کردیم. میانگین قیمت در  ماه گذشته ۵۴ هزار و پانصد تومان بوده و میانگین امروز ۵۸ هزار و دویست تومان. 

چرا قیمت  از این نرخ مصوب  تجاوز می کند؟

دماوندی نژاد: متاسفانه مکانیزم خرده فروشی ما متعادل و مبتنی بر قوانین و آن شرکت مربوطه نیست.تولید کننده همچنان تولید می‌کند و کار خود را ادامه می‌دهد. البته همکاران ناظر ما وظایف خودشان را انجام می‌دهند و در اقسا نقاط کشور کنترل های لازم را دارند.

چرا در بعضی عمده فروشی ها قیمت از آنچه تعیین شده بالاتر است ؟

امراللهی معاون وزیر جهاد کشاورزی : قیمت مصرف کننده ۵۹ هزار و هشتصد است .در میدان بهمن همان حدود ۵۳ هزار تومن بود. خرده فروشی ها می‌توانند تا ده درصد بر قیمت اضافه کنند طبق قانون اما اکنون کمتر از ده درصد هم بوده و هشت درصد هم داشتیم که مردم بتوانند خرید کنند. اکثرا هم این قیمت ۵۹ هزار و هشتصد را رعایت کردند اما واحدهایی که تخلف می‌کردند هم بودند که ما برخورد های نظارتی را انجام دادیم.بازرسی جهاد کشاورزی و اصناف همراهی می‌کنند بررسی می‌کنند و با متخاطیان برخورد میکنند.

قیمت از نرخ مصوب که بالاتر نخواهد رفت ؟

دماوندی نژاد: نرخ عمده فروشی امروز ۵۴ هزار تومن بوده است.با این قیمت ها، نگرانی وجود ندارد.

در شروع طرح انتظار این بوده که در کوتاه مدت نرخ مرغ عرضه شده به بازار به پنجاه و نه هزار و هشتصد تومان برسد که اینطور نبوده و همین تولید کننده را نگران می‌کند برای دوره های بعدی.

اسدالله نژاد مدیر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی:  یکی از دلایلی که مرغ به قیمت مشخص شده نرسیده تولید مازاد است و بدون برنامه ریزی و مدیریت بوده و یکی خرید شرکت تعاونی زیر قیمت مشخص شده است و مورد بعدی کاهش خرید مردم به واسطه قیمت ها است. این تفاوت قیمت ها باعث می شود  میل و رغبت به تولید کاهش پیدا کند.

بسیاری از مراکز ما مرغ هایشان را با قیمت کمتر به فروش رساندند و بسیاری هم  زیاد کردند،واحد تولیدی حساب می‌کند و می‌بیند زیان می‌کند و از چرخه تولید حذف می‌شود.. ما چند تقاضا داریم یک اصلاح قیمت متناسب با قیمت واقعی که هم اکنون  با آن جلسه ای با تشکلات مختلف تشکیل می‌دهند. درخواست دوم درباره نهاده ها است، بسیاری از تولید کنندگان ما هستند که نهاده را تولید کردند اما هنوز نتوانسته اند آن را به فروش برسانند.

 نظر شما در خصوص تامین نهاده ها چیست؟

 دماوندی نژاد: با هماهنگی ما با سازمان توسعه و وزارت خانه نهایی شده و قرار شده تعهد با آن شرکت که نتوانسته نهاده ها را تحویل  داده شود و به شرکت های دیگر منتقل شود و نهاده ها تا پایان تیرماه به دست فروشندگان برسد.

در این فصل گرما ما همیشه شاهد کاهش قیمت تخم مرغ بودیم الان علت افزایش قیمت تخم مرغ چیست مخصوصا در سطح خرده فروشی ها ؟

 کاشانی رییس اتحادیه سراسری مرغ تخم گذار : در تامین تخم مرغ ما مشکلی نداریم و متناسب با نیاز کشور تولید می‌شود .ما کل تولیداتمان را حاضریم کمتر از قیمت مصوب حتی به فروش برسانیم.  ما برای اینکه با دولت همکاری کنیم باید نرخ ها تا پایان شهریور اصلاح شود دولت این موضوع را دستور کار داده است.

چرا روند  قیمت تخم مرغ صعودی است؟

دماوندی نژاد: امروز میانگین قیمت روز تخم مرغ درب مرغداری ۳۵ هزار و هشتصد تومان بوده است این قیمت با قیمت توافقی چندان تفاوتی ندارد. این چند روز به خاطر اعیاد جشن ها و نیاز به تخم مرغ برای پخت شیرینی تقاضا را افزایش داده و قیمت افزایش یافته که ما در تلاش برای کاهش آن هستیم اما با این حال من افزایش قیمت آن چنانی ندیدم.

امراللهی مدیر کل نظارت بر کالا های اساسی وزارت جهاد کشاورزی: پیشنهاد ما این بود که دوستان قیمت عددی را روی تخم مرغ درج کنند که در دستور کارشان بود و قرار بود این کار را تولید کنندگان انجام دهند .

 این کار انجام شده است و برخوردی با تخلفات انجام شده است: 

 امراللهی : با متخاطیان برخورد می‌کنیم حتی در دو روز گذشته با چند شرکت برخورد کرده ایم که قیمت را رعایت نکرده بودند.ما بحث آرامش مردم مد نظرمان است. باید این چهار قلم کالای  شیر یک لیتری کم چرب ،شیر نایلونی یک و نیم درصد چربی نهصد گرمی،ماست دبه ی دو و نیم کیلو گرم ،پنیر یو اف چهارصد گرم ،به حد مکفی باشد نه اینکه مردم در صف بایستند و آن هم شاید به آنها  نرسد. تولید مشکلی ندارد مشکل در عرضه تولید کلان نیست ،مشکل این است که دوستان برای اینکه قیمت های مشخص شده ما را نقض کنند قیمت خودشان را روی محصولاتشان ثبت می‌کنند .

اقدامات سازمان نظارت اصناف در این بخش چه بوده است:

نیک منش معاون بازرسی و نظارت اصناف کشور:همه صنوف لبنیات و سوپر مارکت و فروشگاه های زنجیره ای اذعان دارند که ما با همه شرکت ها کار می‌کنیم و از تمامی درخواست های مشتریان که تقاضا می‌کنند استقبال می‌کنیم.

رییس اتاق اصناف سال گذشته نامه به معاون رییس جمهور نوشت که آن پنج درصد تخفیف چون از سود مغازه دار کم شده ما حاضر به همراهی نیستیم .

  شما می‌گویید که این محصولات اکنون تولید نمی‌شود؟

امراللهی:اینکه شما می‌گویید ویزیتور ها گزارش نمی‌دهند اشتباه است چون سود مغازه دار از شیر های دیگر بیشتر است مسلم است که آن شیر نایلونی را تقاضا نمی‌کند و تقاضا برای این محصولات نبوده همانطور که  بخش بازرگانی ما اعلام کرده نه اینکه بخش بازرگانی ما نیاید آن را جزو لیست قرار بدهد 

 آنها می‌گویند که اصلا ویزیتور این کالا ها را به ما معرفی نمی‌کند من از روی مستند و مدارک صحبت می‌کنم .

نیک منش  : شما باید به بازاریاب  ما تضمین سفارش مکتوب بدهید تا ما تقاضا را متوجه بشیم.سفارش ندادند که بازاریاب  به ما اعلام نکرده شما سفارش مکتوب بدهید اگر انجام ندادم بیاید و مرا محکوم کنید ولی وقتی سفارش نمی دهید تولید کننده را متهم نکنید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه