حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

خبر خوش درباره حقوق کارگران | افزایش 700 هزار تومانی حقوق کارگران

در صورت ابلاغ افزایش حق مسکن کارگری، در ماه‌های باقی مانده از سال۱۴۰۱، مبلغ یکصد هزار تومان به دستمزد کارگران مشمول قانون کار اضافه می‌شود.

خبر خوش درباره حقوق کارگران | افزایش 700 هزار تومانی حقوق کارگران
کدخبر : 10598
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق کارگران پایین ترین حقوق پرداختی از طرف دولت است. در روزهای اخیر شاهد اظهار نظرهای جنجالی در رابطه با نوع و میزان پرداخت حقوق کارگران بوده ایم. در طرح های طرح شده  حقوق کارگران  طرح مزد منطقه ای بیشتر از طرح های دیگر باعث رنجش کارگران به بی عدالتی های پرداختی شده است. در مورد دستمزد منطقه ای به عنوان حقوق کارگران کارشناسان بحث های مفصلی داشته اند که در ادامه به  آخرین خبرها از میران حقوق کارگران  را می خوانیم.

حقوق کارگران

بنابر اظهارات معاون روابط کار وزیر، حق مسکن در شهریور تصویب نمی‌شود. شش ماه از سال جدید گذشته اما هنوز ابلاغیه اجرایی حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی صادر نشده است؛ به گفته‌ی اعضای کارگری شورایعالی کار، تصویب‌نامه‌ی حق مسکن دوباره توسط وزارت کار برای دولت فرستاده شده اما اظهارات روز گذشته معاون روابط کار وزارت کار حاکی از تصویب آن در مهرماه است.

چهاردهم شهریور، رعیتی فرد معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید:موضوع افزایش حق مسکن کارگری مطابق آنچه که پیش از این در شورای عالی کار تصویب شده بود، هم اکنون در دستور کار است. به احتمال زیاد این افزایش از مهر عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت ابلاغ افزایش حق مسکن کارگری، در ماه‌های باقی مانده از سال۱۴۰۱، مبلغ یکصد هزار تومان به دستمزد کارگران مشمول قانون کار اضافه می‌شود.

رعیتی فرد گفت: از سوی دیگر چون مبنای اجرای این مصوبه ابتدای سال ۱۴۰۱است، مابه‌التفاوت این افزایش به ماه‌های سپری شده نیز تعلق می‌گیرد. این بدان معنی است که هر کارگر مشمول قانون کار، بابت شش ماه نخست سال جاری، مبلغ ششصد هزار تومان را به عنوان مابه‌التفاوت افزایش حق مسکن از کارفرمای خود طلبکار می‌شود.

با این حساب، حقوق مهرماه، صد هزار تومان بیشتر از شهریور است و از آنجا که حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی از ابتدای سال لازم‌الاجراست، باید برای شش ماه نخست سال هر ماه لااقل صد هزار تومان به کارگران پرداخت شود؛ لذا اگر قرار بر اجرای سریع قانون باشد، حقوق مهر کارگران به اندازه‌ی صد هزار تومان به اضافه‌ی ۶۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوت یعنی ۷۰۰ هزار تومان بیشتر از حقوق شهریور خواهد بود؛ اما سوال اینجاست که آیا کارفرمایان کل مابه‌التفاوت را در همان ماه اول تصویب می‌پردازند؟

کارگران انتظار دارند تصویب حق مسکن قبل از نیمه‌ی مهر اتفاق بیفتد تا کارهای اداری پرداخت قبل از روزهای پایانی ماه به سرانجام برسد و پرداخت در تمام کارگاه‌های مشمول قانون کار صورت بگیرد.

حقوق کارگران

 شورایعالی کار، تنها مرجع رسمی تعیین مبلغ حق مسکن است و دولت تنها می‌تواند رقم تعیین شده را تایید کند؛ اما دولت امسال خلاف رویه قانونی، صد هزار تومان از حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کسر کرد تا در نهایت کار به هیات تطبیق قوانین مجلس و نامه ریاست مجلس کشید.

محسن باقری گفت: کارفرمایان باید حق مسکن مرداد را ۶۵۰ هزار تومان بپردازند.

در نامه‌ی بیست و نهم تیرماه رئیس مجلس، یک بخش به کمک هزینه مسکن ۱۴۰۱ اختصاص داشت؛ محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس) از رئیس جمهور خواسته بود ابلاغیه حق مسکن ۵۵۰  هزار تومانی به دلیل تغایر با قانون ابطال شود.

حکم قانون به شرح زیر است: شورایعالی کار، تنها مرجع رسمی تعیین مبلغ حق مسکن است و دولت تنها می‌تواند رقم تعیین شده را تایید کند؛ اما دولت امسال خلاف رویه قانونی، صد هزار تومان از حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کسر کرد تا در نهایت کار به هیات تطبیق قوانین مجلس و نامه ریاست مجلس کشید.

امروز کارگران نمی‌دانند حق مسکن مرداد قرار است چقدر پرداخت شود؛ محسن باقری (عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در این رابطه با استناد به قانون می‌گوید: برای مردادماه همان حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانیِ مصوب شورایعالی کار لازم‌الاجراست. ضمن اینکه رئیس مجلس ابلاغ کرده و باید اجرایی شود.

او اضافه می‌کند: دولت باید ظرف مدت یک هفته، ابلاغیه‌ی حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی را صادر می‌کرد اما حالا که این اتفاق نیفتاده، قانون این اجازه را به مجلس داده که ورود کند و حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی را روزنامه رسمی کرده و حکم اجرای آن را صادر نماید؛ بنابراین در این مرحله، حکم مجلس عین قانون است و برای ماه جاری، حق مسکن کارگران مبلغ ۶۵۰ هزار تومان است.

باقری به کارفرمایان توصیه می‌کند از این ماه حق مسکن را ۶۵۰ هزار تومان بپردازند چراکه به هرحال این رقم مصوب شده و اگر بگذارند این ماه بگذرد، در آینده مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت مرداد خواهند شد.

او می‌گوید: شورایعالی کار مبلغ حق مسکن ۱۴۰۱ را از فروردین ماه ۶۵۰ هزار تومان تعیین کرده؛ بنابراین باید مابه‌التفاوت چهارماه اول سال نیز به کارگران پرداخت شود؛ در عین حال، این مولفه مزدی از این ماه باید سروقت و به مبلغ قانونی به حساب کارگران مشمول قانون کار واریز شود.

این فعال کارگری در پایان اضافه می‌کند: انتظار داشتیم دولت قبل از نیمه‌ی مرداد ابلاغیه‌ی جدید حق مسکن را صادر نماید؛ حال توقع داریم مجلس ابلاغیه‌ی حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی را راساً صادر کند.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی کمک هزینه مسکن (حق مسکن) که در دستمزد کارگران وارد می‌شود، از شمول مالیات معاف است.

گفتنی است بر اساس جزو ۵ بند «الف» تبصره ۱۲ قانون بودجه امسال، حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت، فوق العاده‌های مستمر و غیر مستمر و مواردی از این دست مشمول کسر مالیاتی می‌شوند.

این در حالی است که مواردی چون کمک هزینه مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه مسکن، کمک هزینه ورزش و کمک هزینه تلفن همراه مشمول مالیات نیستند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه