خبر مهم برای بانوان شاغل | جزییات جدید بیمه تامین اجتماعی برای استفاده از مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ضمن تشریح جزئیات مرخصی زایمان گفت: کمک هزینه بارداری از اولین روز استراحت، محاسبه و پرداخت شده و مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری نیز جزو سوابق بیمه‌ای مادر محسوب می‌شود.

خبر مهم برای بانوان شاغل | جزییات جدید بیمه تامین اجتماعی برای استفاده از مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری
کدخبر : 10596
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین‌ اجتماعی در کشور ایران موظف به حمایت از کارگران حقوق‌بگیر به‌صورت اجباری و سایر صاحبان حرف و مشاغل آزاد به‌صورت اختیاری بوده و با پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی وجزیی، پرداخت مستمری بازماندگان، مزایای نقدی، غیرنقدی و همچنین عیدی مستمری‌بگیران مانند کمک عائله‌مندی، کمک هزینه اولاد و عیدی، این گروه را حمایت می‌کند.

«مرخصی زایمان» نیز به موجب بند (الف) ماده ۱۷ "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" مصوب ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ یکی از وظایف این سازمان و در زمره تعهدات کوتاه‌مدت تامین اجتماعی است.

مدت زمان این مرخصی برای تمام زنان بیمه‌شده شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین ‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما باشند، ۹ ماه بوده و حقوق این ایام مطابق با قوانین سازمان تأمین‌ اجتماعی پرداخت خواهد شد.

میزان کمک هزینه بارداری چگونه محاسبه می‌شود؟

میزان کمک هزینه بارداری در حقیقت معادل دو سوم آخرین مزد (حقوق) بیمه‌شده با درنظر گرفتن روزهای استراحت است؛ که منهی کسر ۳ روز اول پرداخت می‌شود.

برای نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده هم کل مبالغ مشمول کسر حق بیمه (که بیمه‌شده در آخرین ۹۰ روز قبل از استراحت دریافت کرده باشد) با هم تجمیع و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه‌شده در این مدت تقسیم می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری و غرامت دستمزد ایام بارداری چیست؟

دفترچه درمانی، گواهی پزشک معالج و همچنین تائیدیه مراجع پزشکی ذیربط به منظور دریافت کمک هزینه بارداری و غرامت دستمزد ایام بارداری ضروری است و بیمه‌شدگان زن با ارائه گواهی ولادت و شناسنامه نوزاد و مادر (درصورت عدم اشتغال به‌کار) حسب ضوابط قانونی می‌توانند از غرامت دستمزد ایام بارداری و مرخصی زایمان بهره‌مند شوند.

امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات مدارک مربوط به دریافت کمک هزینه بارداری وغرامت دستمزد ایام بارداری از طریق سامانه غیرحضوری تامین اجتماعی نیز فراهم شده و متقاضیان استفاده از مرخصی زایمان با بارگذاری عکس صفحه اول و صفحه مشخصات نوزاد مندرج در شناسنامه مادر و گواهی پزشک متخصص در این سامانه می‌توانند از این مرخصی استفاده کنند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره شرایط استفاده از این مرخصی اظهارداشت: بیمه‌شدگان زن که ظرف یک سال قبل از زایمان، سابقه پرداخت حق بیمه (۶۰ روز کار) را داشته باشند؛ به شرط عدم اشتغال به‌کار و مزدبگیری، می‌توانند از کمک ایام بارداری استفاده کنند.

مهدی شکوری افزود: زن بیمه‌شده همچنین باید در تاریخ شروع استراحت، مشغول به کار بوده یا در مرخصی ‌استحقاقی باشد.

جزئیات استفاده از مرخصی زایمان/ کمک هزینه بارداری از اولین روز استراحت محاسبه می‌شود

وی توضیح داد: مدت این مرخصی زایمان با پرداخت تمام حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط به ۹ ماه تمام تعیین شده و در صورت درخواست مادر تا دو ماه از این مرخصی در ماه‌های پایانی بارداری قابل استفاده است.

آیا محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از مرخصی زایمان وجود دارد؟

شکوری همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از مرخصی زایمان وجود دارد» گفت: محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از این مرخصی برای زنان بیمه‌شده وجود نداشته و مادران بابت هر زایمان در صورت احراز شرایط قانونی، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از مرخصی زایمان برای زنان بیمه‌شده وجود نداشته و مادران بابت هر زایمان در صورت احراز شرایط قانونی، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند

وی با بیان اینکه این مرخصی برای تولد دوقلو و بیش‌تر ۱۲ ماه است، تصریح کرد: بیمه‌شدگان مشمول این قانون می‌توانند حداکثر ۲ ماه از مدت مرخصی بارداری را قبل از تاریخ زایمان نیز استفاده کنند.

بیمه‌شدگان همچنین در صورت ابتلاء به بیماری (آسیبی که سلامت جنین یا مادر را تهدید ‌کند) با ارائه گواهی پزشک متخصص و تأیید شورای پزشکی در دوره بارداری، می‌توانند از غرامت دستمزد ایام بیماری و مازاد بر مرخصی ۹ ماهه زایمان استفاده کنند

وی اضافه کرد: این کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت شده و مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری، جزو سوابق بیمه‌ای زنان بیمه‌شده محسوب می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه