خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | هدیه ویژه بیمه تامین اجتماعی به این افراد

سازمان تأمین اجتماعی به موجب قانون، تعهداتی در قبال بیمه‌شدگان خود دارد؛ این تعهدات به دو نوع تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | هدیه ویژه بیمه تامین اجتماعی به این افراد
کدخبر : 10454
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

بیمه تامین اجتماعی

 

 

به موجب قانون تامین اجتماعی، اگر بیمه شده‌ای ۷۲۰ روز قبل از ثبت رسمی ازدواج، دارای سابقه بیمه‌پردازی باشد، می‌تواند "یک ماه حقوق" بابت کمک‌هزینه و یا حق ازدواج دریافت کند که به عنوان هدیه اعطا می‌شود و بلاعوض است.

از جمله کوتاه‌مدت می توان به حمایت‌های درمانی در موارد بیماری، بارداری و حوادث،  غرامت دستمزد ایام بیماری،  غرامت دستمزد ایام بارداری،  هزینه سفر و اقامت بیمار و همراه،  پروتز و اورتز،  غرامت نقص عضو مقطوع،  کمک هزینه ازدواج،  هزینه کفن و دفن و مقرری بیمه بیکاری اشاره کرد.  

مستمری بازنشستگی،  مستمری از کارافتادگی کلی،  مستمری از کارافتادگی جزئی،  مستمری بازماندگان و مزایای نقدی، غیرنقدی و عیدی مستمری بگیران (کمک عائله‌مندی، کمک هزینه اولاد و عیدی) نیز از جمله تعهدات بلندمدت هستند.

بر اساس ماده ۸۵ قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای بار اول تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت می‌شود.

بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در هنگام ازدواج اول، هدیه نقدی ازدواج معادل "یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه" دریافت می‌کنند و اگر زن و شوهر هر دو بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر دو نفر پرداخت می‌شود.  

میزان کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ و در صورتی‌که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است؛ به نحوی که بیمه‌شده ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.

از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی این است که در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

همچنین بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده‌اند و در زمان ازدواج شرایط فوق را داشته‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

مدارک لازم برای دریافت هدیه ازدواج چیست؟  

برای ارائه درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی نیست بلکه این خدمت در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی موجود است و بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به این سامانه به آدرس: es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

بیمه تامین اجتماعی

بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در صورت داشتن دو سال سابقه بیمه‌پردازی در هنگام ازدواج اول، هدیه نقدی ازدواج معادل یک ماه حقوق مبنای کسر حق بیمه را دریافت کرده و اگر زن و شوهر هر ۲ بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی باشند، این هدیه بلاعوض به هر دو نفر پرداخت می‌شود.

طبق ماده ۸۵ قانون تأمین‌اجتماعی، کمک هزینه ازدواج به عنوان یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به عنوان هدیه به بیمه‌شدگان اجباری واجد شرایط که برای بار اول تشکیل خانواده می‌دهند، پرداخت می‌شود.

بیمه‌شدگان برای دریافت کمک هزینه ازدواج لازم است شرایطی داشته باشند. یکی از شرایط مهم برای دریافت این کمک هزینه، وجود سابقه لازم است به نحوی که بیمه‌شده ظرف ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت ۷۲۰ روز سابقه کار داشته و حق‌بیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد؛ از دیگر شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی این است که در تاریخ ازدواج، رابطه استخدامی بیمه‌شده با کارفرما قطع نشده باشد و ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج ثبت شده باشد.

میزان کمک هزینه ازدواج برابر است با مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۲ سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ همچنین در صورتی که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال وقوع عقد افزایش می‌یابد.

در صورتی که زن و شوهر هر دو بیمه شده سازمان تامین اجتماعی و واجد شرایط باشند، پرداخت کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر انجام می‌شود. همچنین بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی که سال‌های قبل ازدواج کرده و در زمان ازدواج شرایط نام‌برده را داشته‌اند و کمک هزینه مذکور را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

برای ارائه درخواست دریافت کمک هزینه ازدواج، نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی نیست؛ این خدمت در سامانه غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی موجود و بیمه‌شدگان متقاضی می‌توانند با ورود به این سامانه به آدرس: es.tamin.ir و مراجعه به منوی بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند.

مطابق با گزارش مدیریت آمار، اطلاعات و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی، تعداد درخواست‌های بهره‌مندی از هدیه ازدواج در سال ۱۴۰۰ نزدیک به یکصد هزار مورد بوده است که از این تعداد، فقط ۱۴۸۴ فقره درخواست به‌صورت حضوری و حدود ۹۱ هزار و ۵۰۰ مورد درخواست به صورت غیرحضوری ارائه شده و براین اساس ۹۸ درصد در خواست‌ها به صورت غیرحضوری و بدون مراجعه بیمه‌شده به شعب سازمان انجام شده است.

جمع مبالغ پرداختی در سال گذشته نیز از محل هدیه ازدواج، معادل ۳۲۲ میلیارد تومان بوده و بیشترین وکمترین مبالغ پرداخت شده در سال۱۴۰۰ بابت هدیه ازدواج به ترتیب مربوط به ادارات‌کل تامین‌اجتماعی غرب تهران بزرگ و خراسان شمالی بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • حسین
    0

    سلام من 26سال سابقه دارم الان52سالمه دیگر توانی کار ندارم باید چکارکنم

  • ناشناس
    1

    دروغ است

  • ناشناس
    0

    شش ماهه اداره کار و تامین اجتماعی کرج درخواست بیمه بیکاری دادم هرهفته یه چیز جدید میخوان بابا کشتین ملتو بااین تورم چندرغاز پول میخوان بدن دیوونم کردن.

  • ابراهیم چاروسه
    0

    حقوق شهریور

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه