رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | راهنمای تکمیل سامانه رتبه‌ بندی معلمان

کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، راهنمای تکمیل سامانه رتبه‌بندی معلمان را منتشر کرد.

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | راهنمای تکمیل سامانه رتبه‌ بندی معلمان
کدخبر : 10378
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

​رتبه بندی معلمان

کارگروه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، راهنمای تکمیل سامانه رتبه‌بندی معلمان را منتشر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: میز کار رتبه‌بندی وزارت آموزش و پرورش با توجه به ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی رتبه‌بندی از سوی مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری و در راستای شفاف‌سازی و پاسخگویی به پرسش های فرهنگیان در خصوص مدارک و امتیازهای ذی ربط، اقدام به تهیه و تدوین راهنمای تکمیل سامانه رتبه‌بندی معلمان کرده است.

 رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرایی شد و سامانه رتبه‌بندی معلمان به‌آدرس rtb.medu.ir فعال است.

شاخص‌های ارزیابی معلمان و مراجع ارزیابی‌کننده اعلام شد.

معلمان با توجه به زمان‌بندی اعلام‌شده باید اطلاعات خود را در سامانه رتبه‌بندی به‌آدرس rtb.medu.ir بارگذاری کنند.

 طبق آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تایید سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مامور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونین که از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌کنند)، نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه، تمام افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت می‌کنند، افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برند، افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد مأمور به تحصیل مشمول رتبه‌بندی نیستند.

البته طبق گفته‌های یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، طی مذاکره با سازمان اداری و استخدامی مشکل رتبه‌بندی معلمان طرح مهرآفرین حل شد و آنها در شهریور در یک آزمون داخلی شرکت خواهند کرد. این گروه به دلیل اینکه زمان استخدام آزمون نداده بودند، مشکل داشتند که هم‌اکنون درحال بررسی است و امیدواریم که هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

 در ارزیابی شایستگی‌های عمومی، مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد، معیار بررسی خواهد بود. هیئت‌هایی ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.

 در مواردی که براساس قوانین، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت آموزش و پرورش است، اجرای رتبه‌بندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزش و پرورش از تاریخ اجرای این آیین نامه است.

تمام افراد جدیدالاستخدام (به استثنای متعهدین خدمت و سایر مشمولان دارای قانون خاص) به صورت پیمانی به‌کارگیری خواهند شد و تبدیل وضعیت آنها منوط به کسب امتیازات رتبه مربی معلم و با رعایت سایر قوانین مربوط خواهد بود و ارزیابی آنها صرفاً پس از دو دوره ارزیابی سالانه صورت می‌پذیرد.

رتبه بندی معلمان

بر اساس آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان، اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر عهده ندارند مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند.

احکام اعضای هیأت ممیزه هم اواخر خرداد امسال از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد و احکام اعضای هیأت‌های ممیزه استانی و رؤسای هیأت‌های ممیزه شهرستان، منطقه، ناحیه توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان و احکام اعضای هیأت ممیزه شهرستان، منطقه و ناحیه توسط مدیر، رئیس آموزش و پرورش شهرستان منطقه و ناحیه صادر شده است.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هم در حال آماده‌‌سازی شرایط برای فعالیت ارزیابان حرفه‌ای است. وزارت آموزش و پرورش هم سایت rtb.medu.ir را معرفی کرده است تا معلمان به بارگذاری مستندات خود اقدام کنند.

عباس نجار رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش 31 مرداد 1401، بخشنامه رتبه‌بندی معلمان را ابلاغ شد.

در این بخشنامه آمده است: خطاب به معاونت‌ها، سازمان‌ها، مراکز، دانشگاه‌ها، ادارات‌کل و دفاتر زیر مجموعه آموزش و پرورش اعلام کرد: بنا به وعده انتخاباتی ریاست جمهوری و اعتقاد به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت و توجه به وضعیت معیشتی معلمان عزیز، علی‌رغم نقص لایحه رتبه‌بندی ارسال دولت گذشته به مجلس شورای اسلامی و عدم تأمین اعتبار لازم برای اجرای آن، دولت، لایحه رتبه‌بندی را تقویت کرده و بر اجرای آن پافشاری کرد.

این مهم که بند 5 ماده 3 سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری و از ارکان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی(شماره راهکارهای 8.7، 10.2، 11.4، 11.7، 12.1) و جزء(2) بند «الف» ماده (63) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395 است، خوشبختانه با همکاری مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، قانون نظام رتبه‌بندی معلمان در تاریخ 15 اسفند 1400 به تصویب مجلس شور ای اسلامی رسید و آیین‌نامه اجرایی آن به شماره‌های 59426.ت59794ه مورخ 12 تیر 1401 و اصلاحیه 81843.ت60151ه مورخ 15 مرداد 1401 در هیأت وزیران تصویب شد.

شایسته است مشمولین قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مطابق آیین‌نامه اجرایی آن جهت شروع فرایند رتبه‌بندی به آدرس اینترنی rtb.medu.ir مراجعه کنند.

مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که استان‌ها سؤالات خودشان درباره رتبه‌بندی را از مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بپرسند.

در اطلاعیه مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری آموزش و پرورش مورخ 31 مرداد 1401 با موضوع سؤالات رتبه‌بندی خطاب به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها آمده است: در اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به استحضار می‌رساند جهت اطلاع از چگونگی تکمیل فرم‌‌ها، بارگذاری مستندات و خوداظهاری‌ها در سامانه رتبه‌بندی و رفع سؤالات احتمالی، خواهشمند است در این خصوص با مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی هماهنگی لازم به عمل آید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه