رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

علت تفاوت مبالغ دریافتی معلمان در رتبه بندی فرهنگیان | جزییات جدید از رتبه بندی فرهنگیان

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره علت وجود تفاوت در مبالغ دریافتی معلمان در رتبه‌بندی توضیح داد.

علت تفاوت مبالغ دریافتی معلمان در رتبه بندی فرهنگیان | جزییات جدید از رتبه بندی فرهنگیان
کدخبر : 10352
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی فرهنگیان از سال 90 و در پی تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.  گام نخست تدوین اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد.

رتبه بندی فرهنگیان

​ در هفته گذشته سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه از واریز مبلغ حدود ۱۱ میلیون تومان علی‌الحساب برای معلمان بر اساس اجرای قانون رتبه‌بندی خبر داده بود.

پس از واریز این مبالغ، مشخص شد ارقام متفاوتی برای معلمان واریزشده که در واکنش به این موضوع علیرضا منادی‌سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت این تفاوت ارقام شده بود.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح این موضوع اظهار داشت: مبلغ یک میلیون تومان که اعلام کردیم به‌طور متوسط در نظر گرفته شده بود؛ طبق احکامی که معلمان رتبه‌بندی می‌شوند، ممکن است تغییراتی در مبالغ دریافتی‌شان اعمال شود و این مابه‌التفاوت نیز تقریبا به همین نسبت پرداخت شد.

 محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره این قانون گفته بود: طبق این قانون مجموع امتیازات دیده شده برای کسب رتبه مختلف یک‌هزار امتیاز است و دو مرحله «تطبیق» و «ارتقا» در قانون دیده شد و بر اساس امتیازات اخذ شده تمامی معلمان بر طبق ۴ شاخصه شایستگی‌های عمومی، شایستگی‌های تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و تجربه رتبه‌بندی می‌شوند  و پس از ۵ سال نیز ارتقا می‌گیرد.

بر اساس این قانون  به شاخص‌های تعیین شده یعنی شایستگی عمومی ۳۰۰ امتیاز، شایستگی تخصصی ۲۶۰، شایستگی حرفه‌‌ای  ۲۴۰ امتیاز و تجربه تا ۲۰۰ امتیاز تعلق می‌یابد و معلمان حائز رتبه تا ۵۰۰ امتیاز آموزشیار معلم، مربی معلم ۵۰۰ امتیاز، استادیار معلم ۶۵۰ امتیاز، دانشیار معلم ۷۵۰ امتیاز، استاد معلم ۹۰۰ امتیاز اخذ خواهد کرد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود که رتبه‌بندی معلمان از اول شهریور ۱۴۰۰ در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال خواهد شد.

رتبه بندی فرهنگیان

نماینده رشت در مجلس از آموزش و پرورش خواست تا رتبه‌بندی را درباره معلمان جذب شده در قالب طرح مهرآفرین اجرایی کند.

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: رتبه‌بندی معلمان با وجود همه ایرادات و اشکالاتی که دارد چون مورد پذیرش معلمان قرار دارد، مورد قبول است، اما حذف ۱۰۰ هزار نفر از معلمان از طرح رتبه‌‌بندی که در قالب طرح مهرآفرین بیش از ۱۰ سال قبل جذب آموزش و پرورش شده‌اند، خلاف قانون است.

وی افزود: این معلمان مراحل گزینش و جذب را طی کرده‌اند و امروز به صورت پیمانی برای آموزش و پرورش کار می‌کنند و نباید از طرح رتبه‌بندی کنار گذاشته شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس اظهار داشت: آموزش و پرورش عنوان کرده کسانی که در قالب طرح مهرآفرین در آموزش و پرورش جذب شده‌اند به شرط قبولی در آزمون در رتبه‌بندی مشارکت داده می‌شوند که این کار درست نیست، زیرا بسیاری از کارمندان دولت در بخش‌های مختلف در قالب طرح مهرآفرین جذب شده و استخدام رسمی شده‌اند، بنابراین اگر اینگونه باشد آنها نیز باید در آزمون شرکت کنند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه این گروه از معلمان در دولت آقای احمدی‌نژاد در قالب طرح مهرآفرین جذب شدند، افزود: هر رئیس جمهوری طبق قانون اساسی اختیار دارد که در دوران ریاستش بر قوه مجریه دستور جذب و استخدام افراد را صادر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون رتبه بندی معلمان را با خون دل دنبال کردیم، گفت: رتبه بندی با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بود. با حضور دولت سیزدهم کار با همه سختی ها پیش رفت و حالا دارد اجرایی می‌شود، اما این تنها هدف نیست و باید این فرصت را فراهم کنیم که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم.

قالیباف رئیس مجلس تاکید کرد که باید بدانیم اصالت در آموزش و پرورش، مدرسه و معلم است. همانطور که در مجلس شورای اسلامی، اصالت با نماینده مجلس است. رتبه بندی را با خون دل دنبال کردیم. رتبه بندی با فراز و نشیب های بسیاری روبه رو بود. با حضور دولت سیزدهم کار با همه سختی ها پیش رفت و حالا دارد اجرایی می‌شود، اما این تنها هدف نیست و باید این فرصت را فراهم کنیم که به سمت کیفیت و عدالت آموزشی برویم.

محمدباقر قالیباف در سومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و نام شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموز اظهار کرد: با همه وجودم ایمان دارم که راه تحول و قوی شدن ایران عزیز ما فقط و فقط در دستان شما معلمان است.

وی افزود: البته اینگونه نیست که این را فقط در جمع شما بگویم و تعارف کنم، بلکه در هر محیطی بودم و توفیق خدمت داشته ام، یکی از کارهایم این بود که به سرعت رابطه خودم را با آموزش و پرورش برقرار کنم زیرا ایمان دارم و به این باور رسیده ام که شما معلمان محور قوی شدن کشورمان در تمام ابعاد هستید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه