کالابرگ الکترونیک | کالا کارت

توزیع کالابرگ الکترونیک از این ماه ؟ | جزییات جدید از پرداخت یارانه جدید

طبق روال چند ماه گذشته ۲۲ شهریور ماه باید یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. اما به روال چهار ماه گذشته سوال اصلی این است که یارانه شهریور نقدی است یا کالایی؟

توزیع کالابرگ الکترونیک از این ماه ؟ | جزییات جدید از پرداخت یارانه جدید
کدخبر : 10338
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

از ماه گذشته مجلس عزمش را برای حذف یارانه نقدی و جایگزینی آن با کالابرگ، جزم کرده است. بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ دولت باید امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کرد و به جای آن به مردم کالابرگ می‌داد.

اما قرار شد تا زمان آماده‌سازی زیرساخت‌ها، پرداخت یارانه، نقدی باشد و هنوز زیرساخت‌های پرداخت کوپن الکترونیک فراهم نشده است. پس پرداخت شهریور ماه هم به صورت نقدی است و مردم می‌توانند منتظر دریافت یارانه نقدی به روال ماه‌های قبل باشند.

اما زمزمه‌هایی که مطرح می‌شود حاکی از این است که دولت باید از مهرماه یارانه نقدی را به صورت کالابرگ پرداخت کند. چراکه در غیر این صورت این سرپیچی از قانون بودجه است و تخلف محسوب می‌شود.

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد چندی پیش از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داد و گفت: این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. البته شرط پرداخت کالابرگ الکترونیک این است که دولت بتواند کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۱ پرداخت کند و دولت در نامه‌ای اعلام کرده چنین کاری شدنی نیست.

البته خبری هم که معاون وزیر هم اعلام کرده قطعی نیست و او تنها گفته زیر ساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی توزیع کالابرگ وجود دارد. در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که طرح به‌صورت آزمایشی اجرایی شود.

اما در این خبر هم نه مشخص است که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و نه مشخص است که منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست.

یعنی هنوز مشخص نیست که آیا دولت یارانه مهر را هم نقدی می‌دهد یا کالایی.

اما هفته گذشته بود که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که چون امکان پرداخت کالا با قیمت شهریور ۱۴۰۰ وجود ندارد، امکان دارد که مبلغ یارانه نقدی بیشتر شود. او گفته این یکی از پیشنهادات دولت و در دست بررسی است. بر اساس گفته میرکاظمی احتمال افزایش یارانه نقدی و پرداخت آن بیشتر شده است.

کالابرگ

در حالی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته از آماده شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیک از شهریورماه خبر داده بود،که وزیر اقتصاد در حاشیه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، خبری متفاوت درباره کوپن الکترونیکی اعلام کرد.

نتیجه بررسی‌های آزمایشی کالابرگ الکترونیک باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود که تاکنون به این مرحله نرسیده است.

احسان خاندوزی اعلام کرد: نتیجه بررسی‌های آزمایشی کالابرگ الکترونیک باید به ستاد اقتصادی دولت ارسال شود که تاکنون به این مرحله نرسیده است.

به گفته او، از ابتدا مقرر شده بود بعد از اتمام دوره آزمایشی طرح کالابرگ، نتیجه به ستاد اقتصادی دولت اعلام شود و سپس اجرایی و توسعه پیدا کند.

وزیر اقتصاد متذکر شد: این طرح در حال طی‌ روند اعلام شده است، اما هنوز به ستاد اقتصادی دولت نرسیده است و اگر از سوی دولت تصمیم دیگری گرفته شود، اعلام خواهیم کرد.

بنا به این گزارش، این سخنان وزیر اقتصاد در حالی است که هفته گذشته مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: زیرساخت کالابرگ الکترونیک در حال آماده‌سازی است و براساس وعده داده شده، در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود.

طغیانی در مصاحبه با یک برنامه رادیویی با ذکر این نکته که کالابرگ الکترونیک، مصوب بودجه سالانه مجلس است، گفت: دولت در اجرا، به دلیلِ اتفاقات اردیبهشت ماه و نیز اجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تفاوت‌هایی صورت داد، چون اوضاع آن گونه که تصور می‌شد، پیش نرفت.

وی عنوان کرد: براساس وعده داده شده، زیرساخت کالابرگ الکترونیک در شهریور ۱۴۰۱ آماده می‌شود و کالای اساسی و ضروری با توجه به قول دولت، به صورت کالابرگ ارائه می‌شود.

طغیانی متذکر شد: مشمولان یارانه در قانون مشخص شده است و همین دامنه‌ای که مشمول یارانه هدفمندی شدند، کالا برگ نیز دریافت می‌کنند.

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالا برگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.​

 مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه