مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی | وام مسکن ملی

خبر خوش برای خریداران مسکن ملی | تامین زمین های مسکن ملی

علیرضا فخاری ضمن اشاره به بانک زمین در سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ممکن است بخشی از زمین‌های نهضت ملی مسکن از بانک زمین موجود در سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده باشد.

خبر خوش برای خریداران مسکن ملی | تامین زمین های مسکن ملی
کدخبر : 10276
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح مسکن ملی برای تکمیل کردن طرح قبلی (طرح مسکن مهر) است که درطی چند مرحله اجرا شد. از زمان شروع طرح مسکن ملی باعث نشده که قیمت مسکن و اجاره بها کاهش پیدا کند. به عقیده کارشناسان طرح مسکن ملی در تعادل قیمت مسکن تاثیر پررنگی دارد. هدف مسکن ملی کمک به تامین مسکن خانوارهای فاقد مسکن، است. در ادامه به آخرین خبر از طرح مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: تاکنون 23 هزار هکتار زمین برای ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن تامین شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در تشریح شرایط لازم برای الحاق زمین به نهضت ملی مسکن گفت: آن بخشی از اراضی که مشخصات لازم و ویژگی معین برای ساخت مسکن را داراست به نهضت ملی مسکن الحاق خواهد شد.

وی افزود: ویژگی اراضی الحاق شده برای نهضت ملی مسکن بر اساس موقعیت و قیمت تعیین می‌شود که این دو شرط کیفیت زمین برای ساخت مسکن را تایید می‌کند.

فخاری با اشاره به زمنی تامین شده برای نهضت ملی مسکن گفت: تا کنون زمین لازم برای ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی تامین شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر آمار زمین تامینی بر اساس هکتار گفت: اکنون 23 هزار هکتار زمین برای ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی تامین شده است.

با فرض  بعد خانوار معادل 3.3 نفر بر اساس آمار سرشماری سال 1395، تراکم نفر در هکتار برای 1.5 میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن به 215 نفر در هکتار می‌رسد. 

این در حالیست که برای ساخت مسکن مطابق ضوابط معماری اسلامی ایرانی، تراکم نفر در هکتار باید به 66 نفر در یک هکتار زمین کاهش پیدا کند.

بر این مبنا هم‌اکنون تنها 30 درصد زمین برای ساخت 1.5 میلیون مسکن مطابق وعده رئیس جمهور یک واحدهای مطابق معماری ایرانی و اسلامی تامین شده است.

مسکن ملی

محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه در این نشست خبری گفت: هیچ سبدی به اندازه مسکن در زندگی افراد و خانوارها نقشی ندارد. موارد متعددی سبب شد قیمت تمام‌شده مسکن افزایش یابد و از توان خانوارها فاصله بگیرد. بعد از ابلاغ قانون جهش مسکن، در کمتر از بیست روز کل کشور نیازسنجی و برای تامین زمین به استان‌ها ابلاغ شد.

محمودزاده، معاون مسکن وزارت راه در این نشست خبری گفت: هیچ سبدی به اندازه مسکن در زندگی افراد و خانوارها نقشی ندارد. موارد متعددی سبب شد قیمت تمام‌شده مسکن افزایش یابد و از توان خانوارها فاصله بگیرد. بعد از ابلاغ قانون جهش مسکن، در کمتر از بیست روز کل کشور نیازسنجی و برای تامین زمین به استان‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم طرح جدید نهضت ملی مسکن، تراکم جمعیتی بود و سعی شد در شهرهایی که امکان تامین زمین وجود دارد، تراکم در حد تراکم موجود شهری و یا حتی پایین‌تر باشد.

به گفته محمود زاده، تمام ساختارهای تامین مالی پروژه با کمک دستگاه‌های ذیربط تامین شد و الان در حال طی کردن مراحل خود است.

وی افزود: وقتی صحبت از چهار میلیون واحد مسکونی می‌شود، یعنی ارزش اقتصادی این پروژه بیش از چهار هزار همت است. هیچ رقیبی برای حوزه مسکن در زمینه اقتصاد وجود ندارد. وقتی صحبت از چهار هزار همت می‌شود، اگر به صورت کلی در نظر بگیرید، حدود هفتاد درصد قیمت مصالح ساختمانی است. این یعنی چقدر اشتغال و کار در زمنیه صنعت ایجاد می‌شود.

محمودزاده اضافه کرد: وزنه اقتصادی این طرح، اشتغال، رضایتمندی اجتماعی و... موضوعاتی است که در حوزه مسکن به آنها توجه می‌شود. اگر به این موضوعات دقت کنیم، قابل درک است که چرا مسکن موضوع اول دولت است.

وی در باره راهبردهای این طرح گفت: در راهبرد اول برای بخش خصوصی سیصد هزار پروانه ساخت در نظر داریم. راهبرد دوم، افزایش ساخت و ساخت در بخش فرسوده شهری است. ١۵درصد کل طرح نهضت ملی را وارد بافت فرسوده کرده‌ایم.

به گفته او راهبرد سوم، ساخت ساز برای دهک‌های اول تا سوم است که حدود ۵٢٠هزار خانوار تحت پوشش شناسایی شده و برای آنها برنامه‌ریزی لازم انجام شده است؛ به گونه ای که این دهک‌ها حداقل آورده را داشته باشند.

طرح حمایتی مسکن تنها طرح حمایتی است که همه چیز آن برای دهک‌های متفاوت، تفاوت دارد و همه چیز مبتنی بر توان خانوار است. دهک اول تا سوم کمترین سود بانکی را پرداخت می‌کنند.

 مسکن روستایی و اجاره‌‌داری حرفه‌ای از دیگر راهبردها است و کارهایی که در حول مسکن انجام می‌شود برای پیشبرد این راهبردهاست.

علیرضا فخاری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در این نشست گفت: از ابتدایی‌ترین موضوعات طرح نهضت ملی مسکن، مدلسازی چگونگی اجرای این طرح است. از موضوعات مهمی که در اجرای طرح چهار میلیون مسکن، مطرح است چگونگی تامین زمین بود. ما اگر امروز توانستیم یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی زمین فراهم کنیم، اقدامی بی‌سابقه و معادل اقدامات ١۶سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: ما یک سری اراضی داریم که با مالکین بخش خصوصی در حال توافق و تفاهم هستیم و امیدواریم در فرصت باقیمانده این توافق را نهایی کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه