نهضت ملی مسکن | مسکن ملی

اطلاعیه مهم برای خریداران نهضت ملی مسکن | مهلت نهایی برای تکمیل آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن

خلیل محبت خواه مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران گفت : متقاضیان برای تکمیل آورده خود پس از دریافت پیامک ۱۵ روز تا یک ماه فرصت دارند.

اطلاعیه مهم برای خریداران نهضت ملی مسکن | مهلت نهایی برای تکمیل آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن
کدخبر : 10097
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

مهلت ۱۵ روزه تا یک ماهه برای تکمیل آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران بعد از ارسال پیامک در نظر گرفته شده است.

میزان آورده اولیه نهضت ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان است ودر صورت عدم تکمیل آورده اولیه متقاضیان انتهای لیست رفته و متقاضیان دیگر جایگزین آنها می شوند.

دولت وعده تحویل ساخت یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن در سال را داده و تا پایان شهریور امسال ۱۰۰ هزار واحد به بهره برداری می رسد.

انتشار تسهیلات پرداختی بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن تحقق وعده‌ی رئیس جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال را با تردید جدی مواجه کرده‌است.

استفاده از دو راهکار استفاده از ظرفیت بانک‌ مربوط به نهادهای مختلف برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان همان بخش و کارگزاری بانک مسکن به عنوان عاملیت پرداخت تسهیلات می‌تواند زمینه احیای سهم ساخت مسکن از تسهیلات را مهیا کند.

انتشار تسهیلات پرداختی بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن تحقق وعده‌ی رئیس جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال را با تردید جدی مواجه کرده‌است.

براساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود در هر سال را به ساخت مسکن اختصاص دهند که این عدد در سال اول شروع قانون نباید از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان کم‌تر باشد.از طرف دیگر براساس آمار بانک  مرکزی بانک‌ها در سال ۱۴۰۰، ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که ۲۰ درصد آن معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

با این حال انتشار آمار تسهیلات پرداختی به طرح نهضت ملی مسکن نشان داد که عملا ۲۲ بانک هیچ پرداختی به این طرح نداشتند و تنها بانک مسکن با پرداخت ۱۴ همت، بخشی از تعهدات خود را ایفا کرده بود.

در همین راستا، حمید بهزادی، کارشناس اقتصادی گفت:«رکورد مهمترین بخش اقتصاد یعنی مسکن به دلیل عدم تامین مالی است که نظام بانکی عاملیت آن را بر عهده دارد.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:« باتوجه به شرایط قید شده شاهد این مسئله هستیم که بانک‌ها مهمترین وعده رئیس جمهور را روی زمین گذاشته‌اند.»

با توجه به وضعیت بغرنج مسکن در کشور و سهم بالای آن در سبد هزینه خانوار، همچنین نیاز کشور به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، در صورتی که بخواهیم، تامین مالی نهضت ملی مسکن را روی ریل پیشرفت قرار دهیم، باید از زمینه احیای تسهیلات ساخت مسکن را فراهم کنیم. بر این مبنا احیای این مسئله در قالب راه‌های ذیل امکان‌پذیر است.

*استفاده از ظرفیت بانک‌ مربوط به نهادهای مختلف برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان همان بخش

بانک‌های مختلفی در کشور وجود دارند که با هدف ارائه خدمات به صنف‌های مختلف ایجاد شده‌اند. برای مثال می‌توان به بانک سپه اشاره کرد که جامعه هدف مورد نظر این بانک، نظامیان کشور هستند. از طرف دیگر بخش بزرگی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، نظامیانی هستند که چشم انتظار پرداخت تسهیلات برای خانه‌دار شدن خواهند بود.

بر همین اساس پیشنهاد می‌شود، برای مثال بانک سپه در راستای عمل به قانون جهش تولید مسکن و ایفای تعهدات اجتماعی خود، مسئول پرداخت تسهیلات به متقاضیان نظامی طرح نهضت ملی مسکن شود.

بر این اساس لازم است، بانک رفاه مسئول پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به کارگران، بانک دی به خانواده شهدا و جانبازان، بانک سرمایه به فرهنگیان، بانک شهر به کارمندان شهرداری و سایر بانکها نیز به همین ترتیب تسیهلات ساخت مسکن را پرداخت کنند.

همچنان بانک‌های نهادهای عمومی کشور مانند بانک پارسیان و کارآفرین که سهامدار عمده آن ستاد اجرایی فرمان امام است و بانک سینا که سهامدار اصلی آن بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است در راستای هدف ایجاد چنین نهادهایی که حمایت از اقشار ضعیف اقتصادی است، پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به مشمولان کمیته امداد و بهزیستی یا افراد نیازمند دیگری که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می‌شوند را در دستور کار خود قرار دهند.

بانک‌های دولتی مانند ملی و خصولتی مانند ملت، صادرات و تجارت که دولت سهامدار عمده آن است، لازم است براساس اولویت بندی‌ای که وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند تسهیلات متناسب این بخش را به اشخاص واجد شرایط پرداخت کنند.

در صورت تحقق موارد فوق بخش بزرگی از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن توسط بانک‌ها به جامعه هدف مدنظر اعطا خواهد شد و مشکلات کم‌تری برای همراه کردن بانک‌ها به وجود می‌آید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه