استقلالی‌ترین کارگردان سینمای ایران را بشناسید + عکس

برای یک هوادار دوآتشه فوتبال به تصویر کشیدن تفکراتش و آنچه که دوست دارد، شبیه آرزویی دور است که تنها در فکر و خیال میسر می‌شود؛ اما جادوی سینما همیشه غیرممکن‌ها را ممکن کرده و به رویاها نقش واقعیت می‌بخشد.

استقلالی‌ترین کارگردان سینمای ایران را بشناسید + عکس
کدخبر : 1814
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محمدحسین مهدویان، کارگردان سینمای ایران از آن دسته طرفداران تیفوسی است که فارغ از جنجال‌های مختلف چهره‌های فرهنگی و هنری در زمینه فوتبال و هواداری از تیم مدنظرشان روش خاص خود را برای بیان تعلق خاطر به تیم محبوبش اتخاذ کرده است. امری که هم اکنون و پس از ساخت چندین فیلم سینمایی رمزگشایی از آن و بررسی پلان‌هایش می‌تواند روش متفاوت کارگردان جوان سینمای ایران را مشخص سازد. مهدویان به دور از هرگونه شعارزدگی علاقه و تمایل شدیدش به آبی‌های پایتخت را در گرافیک تصاویر و پلان‌هایی مشخص گنجانده است که امروزه به یکی از نشانه‌های اصلی فیلمسازی او در پس زمینه‌های زندگی شهری و سوژه‌های ملتهبش بدل شده است.

علاقه مهدویان به استقلال

عشق به فوتبال و ابراز علاقه کردن در فریم‌های سینمایی مثل طرفداران تیوفسی فوتبال در هر کجای دنیا یک هنر است؛ هنری مانند اشاره‌های مختلف سینمایی به آثار هنری و اتفاقات تاریخی که همیشه در سینما مدنظر بسیاری از کارگردانان قرار گرفته است. مهدویان نیز برای دور نماندن از این قافله و صحه گذاشتن بر باور نگارنده تا به اینجا نشانه‌های عشقش به استقلال را مثل یک یادگاری بر تن تک تک اثارش نشانده است نشانه هایی که اکثرا استادانه و در دکوپاژهای مختلف دیده میشوند و دنبال کردنشان برای بیننده‌ای که ساخته‌های مهدویان را دوست دارد تبدیل به چالشی در فیلم‌های او می‌شود.

نخستین مواجهه با تیم محبوب مهدویان به صحنه‌ای از فیلم ماجرای نمیروز ساخته ۱۳۹۵ بر می‌گردد (دقیقه ۲۴: ۳۰) که مهرداد صدیقیان برای دیدار با محیا دهقانی یکی از اعضای سازمان منافقین به درب سینما می‌رود؛ بیننده در این صحنه با عکسی از ناصر حجازی رو‌به‌رو می‌شود که در چند ثانیه از روی ان میگذریم اما اگر تیزبین باشید، در ادامه پوستر رنگی حجازی را در داخل ساندویچی می‌بینید. صحنه بعدی در دقیقه ۳۶: ۳۳ اتفاق می‌افتد دوباره در لوکیشن قبلی، این بار هنگامی که محیا دهقانی و مهرداد صدیقیان در حال گفت‌وگو هستند و پوستر ناصر حجازی با اندازه‌ای واضح تر در پیشخوان ساندویچی و بر دیوار آن خودنمایی می‌کند. دقیقه ۳۹: ۱۱ در صحنه خارجی دیگر هنگامی که جواد عزتی در حال خواندن روزنامه است ناصر حجازی را پشت شیشه کیوسک روزنامه فروشی میبینیم که با عکسی بزرگ خودنمایی می‌کند.

علاقه مهدویان به استقلال

عشق شدید مهدویان به استقلال نشانه‌گذاری جالب دیگری نیز دارد که در دقیقه ۴۲: ۵۹ و در صحنه ایی خارجی روی تیر سیمانی چراغ برق با جمله تاج قهرمان روبه رو می‌شویم. در صحنه دیگری از ماجرای نیمروز ۱: ۱۲: ۴۱ این بار با حضور هادی حجازی‌فر و صدیقیان در ساندویچی جاسمین رو‌به‌رو می‌شویم؛ جایی که چهره ناصر حجازی در پس زمینه گفت‌وگوی این دو قرار گرفته است.

علاقه مهدویان به استقلال

شاید این نشانه گذاری‌ها را یک اتفاق بنامیم اما وقتی با ساخته دیگر مهدویان یعنی لاتاری ( که در سال ۹۶ در جشنواره فجر به نمایش در آمد) مواجه می‌شویم، باز هم علاقه فراوان او به استقلال تهران البته این بار به روزتر و گل درشت تر در داخل اتاق امیرعلی دقیقه ۳۱: ۳۰ (با بازی ساعد سهیلی) به مخاطب معرفی می‌شود، جایی که فرهاد مجیدی و منصور پورحیدری و پوستر استقلال به عنوان اجزای اصلی اتاق بازیگر سرکش لاتاری معرفی می‌شود و نمایی طولانی را در کنار امیرعلی با پوسترهای استقلال می‌گذرانیم. حتی تیتر یک روزنامه استقلال با عنوان «دربی مال ماست» به وضوح نمایش داده می‌شود تا شکمان به هواداری مهدویان را برطرف کند.

مهدویان و استقلال

مهدویان باز هم برای ما نشانه‌گذاری کرده! در فیلم سینمایی ماجرای نیمروز: رد خون (ساخته ۱۳۹۷) به جای گذاشته تا ثابت کند یک استقلالی دوآتشه است و هیچ جا تیمش را تنها نمی‌گذارد حتی در صحنه‌ای مهم از فیلم رد خون (دقیقه ۵۰) جایی که هادی حجازی فر و محسن کیایی با هم گلاویز شده‌اند ناگهان تماشاچی با نوشته ای روی بلوک سیمانی شهرک اکباتان مواجه می‌شود که مضمون آن بالاتر بودن استقلال نسبت به پرسپولیس است، جمله ای که در ورزشگاه آزادی بارها و بارها به گوشمان خورده، این بار با گرافیتی به نمایش درآمده و نوشته «استقلال سرور پرسپولیسه» تایید علاقه شدید کارگردان به آبی‌های پایتخت است.

مهدویان دست‌بردار نیست و این بار عشق به استقلال را در سریال زخم کاری (که در پلتفرم فیلیمو و به صورت هفتگی پخش می‌شود) و در قسمت پنجم (دقیقه۲۱: ۴۱) در نمایی خارجی به هنگام دیدار امیرحسین هاشمی و همسر سابقش نوشته بر دیوار با قلبی در پایین نام استقلال به رخ کشیده است.

منبع: گسترش‌نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه