جهاد تبیین حقایق رژیم پهلوی را روشن خواهد کرد

اگر جهاد تبیین با جدیت پیگیری شود حقایق انقلاب و رژیم پهلوی روشن خواهد شد ؛ آنگاه بزک کردن یک رژیم درمانده ، تاثیری بر زیبا شدن آن نخواهد داشت.

کدخبر : 8927
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

یکی از خطوط رسانه های معاند تطهیر رژیم پهلوی از اعمال گذشته و تلاش برای بزک کردن آن در افکار عمومی جامعه است ، فارغ از این که این خاندان منحوس از کوچکترین جاذبه های شخصی برخوردار نیستند . حافظه تاریخی ایران از یاد نبرده است که چهار دهه پیش یک ملت تمام قد در برابر استبداد و لگدمال شدن استقلال ملی ایرانیان توسط پهلوی ها ، انقلاب کرد و شاه به همراه خاندانش با میلیاردها دلار از کشور فرار کردند . به گفتاری دیگر ؛ هرچند رسانه های اجیرشده عربستان و امریکا فرافکنی می کنند اما ملت ایران می داند که این رژیم عامل فلاکت ، وابستگی و بدبختی آنها در دوره معاصر بود و تمامیت ارضی ایران را مخدوش کرده است . به نظر می رسد این رسانه ها هم می دانند خاندان پهلوی قابل تطهیر نیستند ، درواقع  از سرناچاری و نبود هیچ نیروی دیگری در اپوزیسیون ضد انقلاب که سرکرده عموم آنها منافقین تروریسم هستند ، به این کار تن می دهند . از همین رهگذر رژیم پهلوی بدون سرمایه اجتماعی و با تنها دارایی اش یعنی پشتیبانی امریکا و رژیم مرتجعی چون سعودی تلاش می کند تا شاید چند روزی خود را در قاب رسانه ها به تصویر بکشانند.

از این رو از جمله رسالت های رسانه ای کشور ، تبیین واقعیات رژیم برانداخته و آواره ای است که در پرتو وابستگی خود به بیگانه ، حتی معرفی خود را به بیگانه سپرده است . در همین راستا برنامه « امواج شبهه » امروز به موضوع نقش رسانه های بیگانه در تطهیر رژیم منحوس پهلوی می پردازد . این برنامه که به همت سرویس سیاسی رادیو گفت وگو برگزار شد ، دکتر محمد علیزاده ، پژوهشگر ارشد رسانه و محمد شیرزادی اصل ، فعال فرهنگی و رسانه به گفتگو و مباحثه پرداختند که در ادامه مشروح آن را می خوانید :

** اگر در رفتار رسانه ای طرف مقابل دقیق شویم ، متوجه فرآیندی می شویم که در آن تطهیر رژیم گذشته در دستور کار فضای مجازی و ماهواره ای قرار دارد. درواقع رسانه های معاند در پی ایجاد یک تصویر نادرست از آن چه در گذشته رخ داده است ، هستند . در این جریان ، یک قاب بهشت مانند از زندگی پیش از انقلاب به نمایش درمی آید و در بازه های زمانی مختلف به صورت مرتب تکرار می شود . این تصویر برای نسلی که پیش از انقلاب را درک کرده و فهم عینی نسبت به آن دارد ، قابل قبول نیست و به سرعت آن را رد می کند اما تبیین واقعیت برای نسل های جدید کمی دشوارتر است . آقای شیرزاد ،  از نظر شما علت تمرکز رسانه های معاند بر تطهیر پهلوی چیست ؟

زمانی که از تطهیر رژیم پهلوی توسط رسانه های بیگانه سخن می گوییم ، باید به درماندگی استکبار جهانی به ویژه امریکا ، برخی از کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توجه داشته باشیم. از آنجا که درماندگی و شکست در رژیم گذشته به صورت پی در پی رخ داده ، جنگ تحمیلی 8 ساله موفقیتی برای آنها در پی نداشته و ایران در طی سال های پس از انقلاب به قدرت بزرگی در منطقه تبدیل شده است ، چاره ای ندارند جز این که در رسانه های خود تصویری خلاف واقعیت نشان دهند و با سناریویی من درآوردی ، شکست های به بار نشسته را جبران کنند .

 

 

 

 

* پاره حقیقت گویی تکنیک غالب برای تطهیر رژیم پهلوی

یکی از تکنیک هایی که در عملیات روان کاربرد بسیار دارد و در این مورد به وفور استفاده می شود ، « پاره حقیقت گویی » است . در این شیوه بخش هایی از یک رویداد و موضوع حذف می شود و یک بیان ناقص به منظور تحریف حقیقت به مخاطب ارائه می دهند . در ادامه بخشی از این حقیقت اعتبار می گیرد و باعث خطای ادراکی در مخاطب می شود ، لذا تلاش می کنند برای تطهیر رژیم پهلوی از این تکنیک عملیات روانی بهره ببرند. به عنوان مثال هیچ گاه از تمام رویدادهای دوران رضاخان (پهلوی اول ) سخن نمی گویند و به موضوعاتی مانند ساخت راه آهن به دستور او می پردازند و از گفتن این حقیقت که چه فسادی در آن دوران وجود داشته خودداری می کنند و حتی از بازتاب ارقام ثروت رضاشاه که به گفته مقامات بریتانیا و امریکا در آن دوران چیزی در حدود 3میلیون پوند و یک ونیم هکتار زمین بوده است ، جلوگیری می کنند . بنابر گفته های فروغی ، مبلغ حساب بانکی رضاشاه ، معادل 46درصد نقدینگی کل کشور بوده است ، در حالی که این حقیقت به هیچ عنوان مطرح نمی شود . درواقع درماندگی این رژیم در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی ، موجب فرافکنی می شود و رسانه های آنها تلاش می کنند رژیمی که تاریخ اعتبار آن تمام شده است را به گونه ای به تصویر بکشند تا از آن یک قهرمان بسازند .

 

 

 

 

* جهاد تبیین راهکار مبارزه با تحریف است

** آقای علیزاده ، همان گونه که گفته شد رسانه ها تلاش می کنند تا تصویری خلاف واقعیت و بزک کرده از رژیم پهلوی به مخاطب ارائه دهد ، در حالی که ما یک حافظه تاریخی تاریم که خیلی به اسناد ، مدارک و ارقام ندارد یعنی این مسئله و داستان آنقدر بزرگ و عیان است که تاریخ ذهنی مخاطب می تواند درست را از نادرست تشخیص دهد اما عملیات رسانه ای دشمن آنقدر بزرگ است که نمی توان آن را نادیده گرفت . ما این جریان را چگونه ارزیابی می کنید و هرف بیگانگان از این رفتار را چه می دانید ؟

در چندسال اخیر روایت های متعددی در قالب جنگ شناختی و ترکیبی برای تطهیر رژیم گذشته و تحریف انقلاب و چهره های شاخص آن به کار برده می شود . در همین راستا دشمن تلاش می کند با ساختن مستند و برنامه های گوناگون تلویزیونی و تولید محتوا در فضای مجازی ، مردم را از انقلاب و حکومت اسلامی آن ناامید کنند . با توجه به این که بیش از 40سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد آنها با جدیت و همت دوچندان وارد میدان شده اند تا اذهان عمومی را به سویی که می خواهند معطوف کنند یعنی کاستی هایی که در آن دوران وجود داشته است را پنهان و معدود خدمات حکومت پهلوی را برجسته کنند . بخش اصلی این فرآیند همان تحرف حقیقت و تنزل آرمان های انقلاب به مسائل کوچک است ، از این رو بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید جهاد تبیین را در پیش گرفت .

 

 

 

 

* اعتراف رضا پهلوی به صلاحیت های نظام

** همان طور که می دانیم عملیات روانی یکی از ایستگاه های جنگ شناختی است و در این مسیر آن قدر از تکنیک های گوناگون استفاده می شود که آگاه سازی و شناخت برای حرکت درست بسیار اهمیت دارد . آقای شیرزاد ، پرسش اصلی این است که اگر رژیم پهلوی قابل تطهیر است چرا فرار کرد ؟

واقعیت این است که هیچ کارنامه موفقی وجود ندارد که به آن اشاره کنند و مشکل اصلی با نظام و ملت است . نیکسون ، یکی از رئوسای جمهور امریکا در کتاب « 1999 پیروزی بدون جنگ » می نویسد : انقلاب اسلامی یک انقلاب معیشتی نیست و باید آن را در دسته انقلاب های ایدئولوژیک قرار داد . مشکل رسانه های معاند که جیره خوار مستکبرین ، نظام سلطه و حتی برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه هستند ، اصل نظام جمهوری اسلامی است و تطهیر رژیم پهلوی هم در همین هدف تعریف می شود یعنی تلاش می کنند تا دستاوردهای انقلاب اسلامی دیده نشود. درواقع آنها طرحی برای جایگزینی ندارند پس به تطهیر رژیم پهلوی ، تنها گزینه روی میز می پردازند و برای آن کارنامه سازی می کنند . در همین راستا به کلیدواژه های به کار رفته در سخنرانی اخیر رضا پهلوی اشاره می کنم . او از محدودیت ها و ممنوعیت های نظام علیه جوانان سخن می گوید اینجاست که باید به ایشان گفت چرا محدویت های جوانان در زمان پهلوی اول و دوم را ندید اما اکنون از محدودیت هایی حرف می زنید که اصلا وجود ندارد . در جای دیگر ایشان از نیروهای نخبه و متخصص یاد می کند یعنی خود او اعتراف می کند که در کشور مدیران اصلح و نخبگان زیادی وجود دارند . بنابراین نتیجه می گیریم اگر پهلوی کارنامه برای ارائه داشت هرگز از ایران نمی رفت و در برابر مردم پاسخگو می بود.

 

 

 

 

* دشمن حافظه تاریخی ملت ایران را دست کم گرفته است

** اگر بر برنامه های رسانه های بیگانه متمرکز شویم ، جدا از بخشی که مختص سرگرمی است ، می بینیم که در بازه ها زمانی مختلف ، یک جریان از تحریف شکل می گیرد و در چند هفته اخیر  بازخوانی را در راس برنامه های خود قرار داده اند . به عنوان مثال موضوع نفت را از گذشته تا امروز مورد بررسی قرار می دهند و در این میان به گونه ای نتیجه می گیرند که نظام طاغوت در این باره موفق بوده و نظام جمهور اسلامی بدترین عملکرد را داشته است. آقای علیزاده ، ادامه گفتگو را با نهضت بازخوانی پیش می گیریم و می خواهیم بدانیم نظر شما در این باره چیست ؟

گروه قابل توجهی از جامعه ایرانی پیش از انقلاب را ندیده اند ، بنابراین این روزها را فرصت خوبی می دانند تا ذهن آن دسته از مردم را با استفاده از ابزارهای جنگ نرم تحریف کنند اما دشمن حافظه تاریخی ملت ایران را دست کم گرفته است . درواقع پدران و مادران ما حضور دارند و شهادت می دهند که در آن دوران چه گذشته است. تنها راه مقابله با این جریان ها مراجعه به تاریخ است . همان گونه که می دانیم تعداد زیادی کتاب درباره خاندان پهلوی توسط مورخان خارجی و افراد نزدیک به پهلوی در داخل مانند مصدق ، اعلم و ... نوشته شده است . ما باید به این نوشته ها مراجعه کنیم چرا که آنها شواهد و مدارک غیرقابل انکاری است .

* برای شناخت پهلوی به موزه عبرت سربزنیم

رسانه های بیگانه می کوشند یک فضای نوستالژیک از ایران پیش از انقلاب ترسیم کنند که مردم را شاد نشان دهند ، محمدرضا شاه را فردی وطن دوست ، حامی ترقی و طرفدار حقوق زنان معرفی کنند و رضا شاه را پدر ایران نوین بخوانند ، این در حالی است که کافی است برای شناخت بهتر این خاندان سری به موزه عبرت بزنیم چرا که آن چنان همه چیز گویا و روشن است که چیزی برای تطهیر کردن به جا نمی ماند. در همین راستا به دادگاه انقلاب که هویدا دوران محکومیت خود را می گذراند اشاره می کنم . در این محکمه ، هویدا می گوید من قیمت خودکار را در طول سیزده سال صدرات خود در قیمت 5ریال ثابت نگه داشتم . اگر یک جوان امروزی این مستند را تماشا کند ، می پرسد چرا چنین شخصی با این همه خدمت ، اعدام شد . درواقع خود هویدا اعتراف می کند که منظور من غذا و ملک نبود ، من تنها به بهای خودکار اشاره داشتم و در آن دوران چون کسی درس نمی خواند ، خودکار هم فروش نداشت پس قیمت آن ثابت بود و ما با سرگرم کردن مردم کاری کردیم که کسی متوجه نشود درآمد حاصل از فروش 6میلیون بشکه نفت در روز چه می شود .

 

 

 

 

* تکنیک دروغ بزرگ پرکاربرد برای آرایش رژیم پهلوی

** آقای علیزاده ، به نظر می رسد نهضت بازخوانی برای تحریف آن چنان بر خود پهلوی اثرگذار بوده است که آنها باور کرده اند که کارنامه درخشانی داشته اند  این موضوع را می توان از سخنرانی های آنان در سال های اخیر به روشنی درک کرد . نظر شما در این باره چیست ؟

بله درست است . بزک کردن پهلوی نتیجه ای در بر دارد که مهمترین آن نمایش نبود فقر و کمبود در ایران ، فراوانی و رفاه ، علاقه و شیفتگی مردم به شاه ، آزادی بیان و عدم پیشرفت ایران پس از انقلاب است . تکنیک های دروغ بزرگ و سانسور برای بزک کردن چهره منحوس پهلوی است .

پیرو مثالی که آقای علیزاده درباره ثابت بودن قیمت خودکار مطرح کردند ، موضوعی را عنوان می کنم . در همان مقطع زمانی ملت ایران گرانی های بسیار زیادی را تحمل کردند . اسدالله اعلم به عنوان مسئول وقت پهلوی می گوید " در تابستان 1352 بسیاری از مواد غذایی کمیاب شده بود و حتی در ماه های نخست سال 53 نان پیدا نمی شد " . اعلم در ادامه سخنان خود به هویدا انتقاد می کند و می گوید " هویدا فقط می گفت این دوران ، عصر طلایی است " . هیچ کس در بازخوانی به این موضوع اشاره نمی کند که در مرداد سال 1350 چرا رژیم پهلوی ، بحرین از سرزمین مادری خود جدا کرد و بلافاصله استقلال آن را به رسمیت شناخت .

 

 

 

 

* خاندان پهلوی به حذف تاریخی دست زده اند

** آقای شیرزاد نظر شما درباره پشت پرده جریان تحریف چیست و خطر فکری که جریان تحریف را هدایت می کند چه منابع مالی در اختیار دارد و از کجا تامین می شود؟

برای مردم روشن است که منابع مالی توسط استکبار جهانی و متحدین آن در منطقه مانند سعودی ها و بخشی هم از سرمایه به یغما رفته از جیب ملت ایران تامین می شود. مردم از خود می پرسند چرا این رسانه ها با هزینه های گزاف برنامه سازی ، بر مخاطب ایرانی و فارسی زبان متمرکز شده اند و چرا هیچگاه از ستم ها و تحریم های ظالمانه سخن نمی گویند . باید از خاندان درمانده پهلوی پرسید چرا از فساد و فشاری که مردم آن دوران در کشور متحمل شدند هیچ نمی گویید ، چرا به حذف تاریخی دست زده اید و بریده بریده به مسائل می پردازید .

 

 

 

 

* رویکرد کنشی در نشر حقایق انقلاب

** آقای علیزاده ، مسلما نمی توان به این امید که حافظه تاریخی ملت ایران قوی است ، اجازه دهیم که طرف مقابل روایت سازی دلخواه خود را به این سبک و در این حجم پیش ببرد . باید بپذیریم که در این عرصه کم کاری کرده ایم و اثر آن را ممکن است در انحراف نسل آینده ببینیم . شما به عنوان شخصی که سواد رسانه ای دارید و در این حوزه کار کرده اید ، چه راهکاری برای مبارزه با وارونه نمایی در شبکه های معاند و جلوگیری از تطهیر رژیم پهلوی دارید ؟

همان طور که رهبر انقلاب بر جهاد تبیین تاکید کردند باید در این مسیر حرکت کنیم و برنامه های خود را در دو رویکرد کنشی یا ایجابی و واکنشی یا پدافندی پیش ببریم . متاسفانه تاکنون بیشتر عملکرد ما بر پایه واکنشی یا پدافندی بوده است اما لازم است به حوزه کنش ورود پیدا کنیم یعنی در جهت نشر ارزش ها و واقعیت های انقلاب و نظام اسلامی تلاش کنیم و با ابزارهای رسانه ای و به تعبیر مقام معظم رهبری با عقلانیت ، منطق و سخن متین با مردم سخن بگوییم و حقایق را بیان کنیم .

در رویکرد ایجابی ، حقایق انقلاب باید با توجه به مقضیات زمان،  با بهره گیری از هنر و ظرفیت های رسانه ای به مردم ارائه شود تا در عرصه نظام بین الملل که قدرت های رسانه ای و مدعیان آزادی بیان تلاش می کنند در کار ما دخالت کنند به درستی عمل کنیم .

 

برنامه امواج شبهه که گفتگوی تخصصی پیرامون ماهیت شناسی رسانه های معاند فارسی زبان است ، روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 16 به مدت 60 دقیقه به روی آنتن این شبکه به نشانی موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز می رود و در این قسمت نقش رسانه های بیگانه در تطهیر رژیم منحوس پهلوی را مورد بررسی قرار داد .

این برنامه به تهیه‌کنندگی سیده ‌فاطمه شعار، هماهنگی گیسو جعفرزاده، آیتم‌سازی سمیرا صدیق کردی ، گویندگی فاطمه عبدالوند و با کارشناسی و اجرای مصطفی صادقی تقدیم مخاطبان می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه