زیباترین مکان های طبیعی قشم؛ بزرگترین جزیره ایران

دریای خلیج فارس هم‌چون نگینی درخشان در جنوب کشورمان می‌درخشد. در اطراف خلیج فارس جاذبه‌های بی‌نظیر پرشماری قرار گرفته است که یکی از آن‌ها جزیره قشم است. جزیره قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره در ایران شناخته می‌شود که با بهره‌مندی از بناهای تاریخی پرشمار، جاذبه‌های طبیعی و گونه‌های جانوری متنوع، می‌تواند تجربه سفری متفاوت را برای گردشگران به ارمغان بیاورد. در این مطلب با تعدادی از زیباترین مکان‌های طبیعی در جزیره قشم آشنا خواهید شد.

زیباترین مکان های طبیعی قشم؛ بزرگترین جزیره ایران
کدخبر : 20273
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

آشنایی با جزیره قشم

زمانی که صحبت از جزایر خلیج فارس به میان می‌آید، یکی از اولین نام‌هایی که به ذهن خطور می‌کند، نام جزیره قشم است. این جزیره علاوه بر وسعت بالا جاذبه‌های توریستی پرشماری را در دل خود جای داده است. برای همین، همه ساله گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و جهان با هدف بازدید از جزیره قشم از طریق خرید بلیط چارتر یوتراوز به جنوب کشور سفر می‌کنند. از اصلی‌ترین جاذبه‌های این جزیره می‌توان به مکان های طبیعی قشم اشاره کرد. بر اساس مشاهدات تاریخی و سنگواره‌های به جا مانده در سواحل جنوب کشور، قدمت سکونت در جزیره قشم به 400 هزار سال قبل باز می‌گردد. جزیره قشم در گذشته به عنوان محلی برای نظارت بر عبور دریانوردان از تنگه هرمز به سمت سرزمین خودشان بود و به همین دلیل این جزیره اهمیت بسیار بالایی داشته است. در دوران هخامنشیان جزیره قشم به محلی برای کشتی‌سازی تبدیل شد و در همان دوران دریانوردی در خلیج فارس رونق بسیار بالایی پیدا کرد. با آغاز حضور حکومت‌های اسلامی در ایران، جزایر حوزه خلیج فارس نیز دستخوش تغییرات بسیاری شد و تمدن و فرهنگ اسلامی به سرعت در این جزیره جای گرفت. در طول تاریخ جزیره قشم کشورهای اروپایی بسیاری اقدام به تصرف این جزیره کردند که نخستین مورد مربوط به حضور پرتغالی‌ها می‌شد. در حال حاضر نیز بقایایی از حضور آن‌ها نیز در جزیره قشم و کیش قابل مشاهده است.

دره ستارگان قشم از عجیب ترین مکان های طبیعی قشم

دره ستارگان قشم یکی از منحصربه‌فردترین پدیده‌های زمین‌شناسی در کشور است که یه عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه در جزیره قشم به شمار می‌آید. این دره تماشایی دارای قدمتی بیش از 2 میلیون سال بوده و ساختار بی‌نظیر خود گردشگران بسیاری را مجذوب خود کرده است. مردم محلی به دره ستارگان «استاله کفته» یا «استار افتیده» نیز می‌گویند. بنا بر نظرات بومیان منطقه، دلیل به وجود آمدن این پدیده طبیعی بی‌نظیربرخورد شهاب سنگ به زمین بوده و به همین دلیل این دره شکل گرفته است. بر اساس شواهد علمی این ژئوپارک در اثر عواملی نظیر فرسایش آب، باد و فشارهای وارده به طبقه‌های مختلف زمین ایجاد شده است. ساختار این دره تاریخی از مواد مختلفی از جمله:ماسه، سنگ و سیمان آهکی تشکیل شده است. دیواره‌های دره ستارگان از دو جنس متفاوت تشکیل شده‌اند که یک لایه آن ضخیم بوده و به رنگ خاکستری روشن است و لایه دیگر نازک و سفید رنگ بوده و بر روی این لایه قرار می‌گیرد. یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد این منطقه ستون‌های سوزنی شکل و باریکی است که به شکل کاملا طبیعی بر اثر فرسایش و سیلاب‌های فصلی شکل گرفته است. در سفر به این منطقه توجه داشته باشید که بر روی لایه‌های نازک و باریک قدم نگذارید؛ زیرا سطح این لایه‌ها سست بوده و می‌تواند به سادگی از بین برود. دره ستارگان قشم در ضلع شمالی این جزیره و در نزدیکی روستایی به نام برکه خلف قرار دارد. این روستا در 5 کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قشم واقع شده است. این دره از جمله مکان هایی است پیش از خرید بلیط هواپیما قشم تهران و پایان سفر خود، از آن بازدید کنید.

2

تنگه چاهکوه

اگر قصد خرید بلیط هواپیما ارزان قشم و سفر به این جزیره تماشایی را دارید، بازدید از تنگه زیبای چاهکوه را فراموش نکنید. این تنگه با بهره‌مندی از صخره‌ها و تندیس‌های تماشایی که به شکل طبیعی و در گذر زمان ایجاد شده، منظره‌ای بی‌نظیر را برای مسافران و گردشگران رقم زده است. از تنگه چاهکوه به عنوان دره مقدس نیز یاد می‌شود و دلیل آن به آب موجود در این دره مربوط می‌شود که در گذشته بومیان منطقه آن را مقدس دانسته و از این آب برای شفای بیمارانشان استفاده می‌کردند. تنگه چاهکوه با بهره‌مندی از دیواره‌های عمودی و حفره‌های بیضوی شکل در دل خود، جاذبه‌ای منحصر به فرد را در جزیره قشم رقم زده است. در ورودی این تنگه، تندیسی طبیعی قرار گرفته که به «سه سر نگهبان» شهرت دارد. در نقاط مختلف این تنگه می‌توانید ساختارهای سنگی مختلفی را مشاهده کنید که هر کدام جذابیت خود را دارند. تنگه چاهکوه در طول قرن‌های مختلف به عنوان یکی از منابع اصلی تامین آب شیرین مناطق اطراف شناخته می‌شود. با وجود آب و هوای بیابانی و استوایی منطقه، می‌توان گونه‌های گیاهی نظیر درختچه‌ها را در این منطقه مشاهده کرد.

جنگل های حرا، تصفیه خانه طبیعی آب

یکی دیگر از مکان های طبیعی جزیره قشم جنگل‌های حرا است. مشاهده تصویر درختان بر روی جریان آب از آن دست تجربه‌هایی است که تماشای آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برای دیدن جنگل‌های حرا باید با قایق در مسیر آب‌های شور خلیج فارس حرکت کرده و از تماشای درختان سر سبز فرو رفته در آب لذت ببرید. درختان حرا یا مانگرو یکی از پدیده‌های منحصر به فرد طبیعت است که می‌تواند با تبدیل آب شور دریا به آب شیرین سال‌های سال بر روی آب‌های شور دریا دوام بیاورد. این درختان زیبا در زمان جزر آب دریا، از دل آب بیرون آمده و در هنگام مد تا نیمه در آب فرو می‌روند. وسعت جنگل‌های حرا قشم به بیش از 85 هزار هکتار می‌رسد و در حال حاضر توسط اداره کل محیط زیست هرمزگان تحت حفاظت قرار گرفته است. علاوه بر درختان تماشایی و جریان دل‌نشین آب، جنگل‌های حرا از اکولوژی مناسبی نیز بروخوردار است. همه‌ساله پرندگان مهاجرت مختلفی از جمله: گونه‌های مختلف حواصیل، کفچه، گیلانشاه، کاکائی و ... به این منطقه سفر می‌کنند. شما نیز می توانید با خرید بلیط هواپیما به قشم سفر کنید و این جاذبه دیدنی را از نزدیک ببنید. 

3

غار نمکدان

از جمله خاص‌ترین مکان های طبیعی قشم می‌توان به غار نمکدان اشاره کرد. غار نمکدان قشم به عنوان مجموعه‌ای منحصر به فرد از قندیل‌های نمکی، استلاکیت‌ها و دیگر سازه‌های متشکل از نمک تشکیل شده است. این غار با بهره‌مندی از حدود 6.5کیلومتر طول، در فاصله حدود 90 کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته است. این غار تاریخی در بلندترین بخش جزیره قشم یعنی گنبد نمکی قرار دارد. این گنبد از عمق بسیار بالایی برخوردار بوده و طولانی‌ترین غار آن، غار نمکدان 3 است. این غار به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان نیز شناخته می‌شود. اگر قصد بازدید از این جاذبه طبیعی جزیره قشم را دارید، بهتر است در مسیر خود از افراد باتجربه بهره ببرید.

روستای لافت

روستای لافت یکی از زیباترین جاذبه‌های جزیره قشم است که مجموعه‌ای از دیدنی‌ها طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است. با توجه به فاصله نزدیک این روستا تا جنگل‌های حرا، می‌توانید از طریق رزرو هتل های قشم به این دو جاذبه دیدنی دسترسی داشته باشید. روستای لافت از قدیمی‌ترین روستاهای حاشیه خلیجه فارس است که به دلیل بادگیرهای منحصر به فرد خود، به عنوان روستای بادگیرهای جنوب ایران شناخته می‌شود. روستای لافت در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد و از فاصله‌ای حدود 22 کیلومتر تا شهر قشم برخوردار است. از اصلی‌ترین جاذبه‌های روستای لافت می‌توان به معماری متفاوت و وجود بادگیرهای پرشمار در بناهای این روستا اشاره کرد. معماری کویری و سنتی ساختمان‌های روستای لافت گردشگران بسیاری را به این منطقه کشانده است. در داخل این روستا می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی، معماری بی‌نظیر و حضور در کنار مردمان خون‌گرم لذت ببرید.

4

سخن پایانی

جزیره قشم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جزایر خاورمیانه، با بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی پرشماری، انتخابی بسیار مناسب برای سفر محسوب می‌شود. از زیباترین مکان های طبیعی قشم می‌توان به دره ستارگان، جنگل حرا، روستای لافت، غار نمکدان و تنگه چاهکوه اشاره کرد. اگر قصد بازدید از این مناظر طبیعی بی‌نظیر را دارید، می‌توانید همین حالا با خرید بلیط هواپیما تهران قشم یوتراوز به جزیره قشم سفر کرده و خاطره‌ای خوش را برای خود و عزیزانتان به جای بگذارید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه