ساندویچ پانل کلین روم؛ مزایا و ویژگی ها تا نحوه خرید و قیمت

ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز به پانل‌هایی می‌گویند که برای ساخت محیط‌های کنترل شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. محیط‌های کنترل شده از هر گونه آلاینده مانند گرد و غبار و میکروب به دور هستند و فضایی کاملا تمیز و ایزوله دارند.

ساندویچ پانل کلین روم؛ مزایا و ویژگی ها تا نحوه خرید و قیمت
کدخبر : 18515
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

پانل کلین روم، بیشتر برای ساخت مکانهایی است که دارای محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی، محصولات الکترونیکی و… هستند. اساس کار پانل‌های اتاق تمیز، فیلتر هوای بیرون و حذف آلاینده ها می باشد.

به طوری که هوای بیرون ابتدا از یک سیستم فیلتر، گردش کرده و سپس با فشار وارد اتاق تمیز می شود. پنل‌های ساندویچی کلین روم، دارای مزایای فوق العاده ای به نسبت مصالح سنتی می‌باشند که در ادامه بیشتر با این ویژگی ها آشنا می‌شوید.

 

اتاق تمیز چه مکانی است؟

اتاق تمیز مکانی عاری از انواع آلودگی ها، آلاینده ها، بخار آب، گرد و غبار و.. می‌باشد. در واقع ذرات معلق در هوا در این اتاق به حداقل می رسد و تمامی عوامل، تحت نظارت و کنترل هستند.

اتاق‌های تمیز (کلین روم) بر اساس میزان ایزوله بودن، دسته بندی می شوند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه کلین روم در یک محیط سربسته اجرا می‌شود، بایستی برای پوشش دیوار‌ها و سقف از ساندویچ پانل اتاق تمیز استفاده نمود.

انواع ساندویچ پانل کلین روم (اتاق تمیز)

ساندویچ پنل کلین روم در دو نوع سقفی و دیواری، با ضخامت های مختلف برای پوشش سقف، دیواره و کف سازه مورد استفاده قرار می گیرد. جریان هوای داخل اتاق، به دو دسته یک سویه (لامینار) و غیر یک سویه (غیر لامینار) تقسیم می‌شود. جریان لامینار درجه تمیزی بالایی دارد و برای محیط‌های فوق العاده حساس استفاده می‌شود.

در حالت کلی اتاق تمیز دارای دو نوع ایستا و پویا است. در محیط های ایستا هیچگونه رفت و آمدی وجود ندارد و دستگاه ها بدون دخالت انسان کار خود را انجا می‌دهند.

اما در محیط های پویا، نیروی انسانی رفت و آمد دارد. به همین دلیل برای ساخت این اتاقها بایستی از بهترین متریال استفاده کرد، چرا که در هنگام ورود و خروج افراد نباید ذرات معلق وارد اتاق شوند.

علاوه بر این موارد، پانل ها از نظر طرح، رنگ و نوع ورق ها و فوم عایق نیز دارای انواع مختلفی هستند. شما برای خرید پنل های ساندویچی، می‌توانید پنل مورد نظر را به ضخامت و جنس دلخواه خود تهیه کنید، چرا که هیچ گونه محدودیتی برای ساخت پانل وجود ندارد.

ابعاد ساندویچ پانل کلین روم

ساندویچ پانل های کلین روم، دارای سه لایه هستند. لایه زیری و رویی پانل‌ها از جنس ورق فلزی بوده و لایه میانی از فوم عایق است. معمولا جنس عایق میانی از پلی اورتان (پلی یورتان) یا پشم سنگ بوده و دو ورق فلزی از جنس گالوانیزه، آلومینیوم، استیل، آلوزنیک می‌باشد.

ضخامت پانل‌ها از 4 تا 15 سانتی متر متغیر بوده و بر اساس درخواست مشتری تعیین می‌گردد. همچنین ضخامت ورق ساندویچ پانل اتاق تمیز، بین 0.4 الی 0.7 میلی متر است.

پنل ساندویچی کلین روم دارای عرض 120 سانتی متر بوده و با توجه به نیاز خریدار در ابعاد مختلف ساخته می شود. هر چه عرض پانل‌های ساندویچی بیشتر باشد، تعداد درز ها و آلودگی ها کاهش می‌یابد و در هزینه ها صرفه جویی می‌شود.

ویژگی های ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست؟

ساندویچ پانل اتاق تمیز یا Clean Room سطح صاف و صیقلی دارد و به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال، در برابر آلودگی مقاوم است. اگر دیواره ها و محیط سازه نیز آلوده شود می توان آن را سریعا شست، چرا که پانل ها خاصیت شستشوی مجدد دارند.

فواصل شکاف میان پانل ها پس از نصب بسیار کم بوده و هیچگونه درزی برای نفوذ میکروب از بیرون باقی نمی ماند. ورق‌های فلزی در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم هستند و عمر طولانی و ماندگاری بالایی دارند.

پنل های ساندویچی به دلیل داشتن فوم عایق، مقاومت بالایی در برابر نفوذ عوامل خارجی مانند هوا و مواد شیمیایی دارند. همچنین ضد زنگ و ضد حریق بوده و می‌توان در محیط هایی که احتمال آتش سوزی بالاست، از این پانل‌ها استفاده نمود.

مزایای ساندویچ پنل کلین روم (Clean Room)

ساندویچ پنل کلین روم به دلیل مزایای منحصر به فردی که دارد، جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی به شمار می رود. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. دارای ساختار لایه ای
  2. سازگار با محیط زیست
  3. مقاوم در برابر نفوذ حشرات و موجودات زنده ریز
  4. مقاوم در برابر باد و باران
  5. دارای تنوع بالا
  6. نصب سریع و اجرای آسان
  7. وزن سبک
  8. مستحکم و انعطاف پذیر
  9. قابل سفارشی سازی

کاربردهای ساندویچ پانل اتاق تمیز (کلین روم)

با توجه به مزایا و ویژگی هایی که پانل های اتاق تمیز دارند، می‌توان در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده نمود. کاربردهای پانل‌های ساندویچی کلین روم عبارتند از:

  • محیط های آزمایشگاهی و پزشکی
  • صنایع الکترونیک
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت هوایی
  • ساخت دستگاه های سنجش
  • تولید آنتی بیوتیک
  • تولید لیزر
  • صنعت اسلحه سازی
  • سیستم ناوبری
  • اتاق بیماران تحت نظر

بهترین نوع ساندویچ پانل برای ساخت اتاق تمیز کدام است؟

با توجه به کاربردهایی که پنل‌ها اتاق تمیز دارند، بهترین نوع آن بر اساس کاربری، شرایط آب و هوایی، نوع نیاز و بودجه متفاوت است. در حالت کلی، ساندویچ پانل پلی اورتان به نسبت سایر پانل‌ها، برای اتاق‌های تمیز گزینه ی مناسبی محسوب می‌شود.

برای صنایع کشاورزی، شیمیایی و غذایی می توان از پنل‌های پلی یورتان استفاده نمود. اما پلی اورتان به دلیل قیمت بالایی که دارد، برای سقف سازه ها، گزینه مناسبی محسوب نمی شود و بایستی گزینه ی اقتصادی تر را انتخاب کرد.

چه عواملی بر روی کیفیت ساندویچ پانل‌های کلین روم تاثیر دارند؟

از جمله عواملی که بر روی کیفیت پانل‌های ساندویچی تاثیر دارند، می‌توان به کیفیت ورق های فلزی و کیفیت لایه عایق اشاره نمود. هر چه کیفیت این عوامل بیشتر باشد، پانل ها ضریب انتقال حرارتی پایین تری داشته و در مقابل فرسایش و خوردگی مقاوم هستند.

روش تولید پانل‌ها نیز بر روی کیفیت آن‌ها تاثیرگذار است. اگر روش تولید با استانداردهای صنعت هماهنگ نباشد، بدون شک پنل‌ها کیفیت بالایی ندارند. نحوه نصب و نگهداری نیز بر روی کیفیت پنل‌های اتاق تمیز بی تاثیر نیست.

اهمیت ساندویچ پانل کلین روم چیست؟

ساندویچ پانل‌ها به دلیل نوع ساخت و طراحی، از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند و در برابر آلودگی ها مقاوم هستند. صنایعی که نسبت به آلودگی حساس می‌باشند، بایستی از پنل‌های اتاق تمیز استفاده نمایند، چرا که هیچکدوم از مصالح برای این محیط ها مناسب نیستند.

ساندویچ پانل های اتاق تمیز جریان هوا، فشار، نیرو، گرما و سرما را در محیط کنترل می‌کنند. به همین خاطر نصب و اجرای آن‌ها کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است.

مزایا خرید ساندویچ پانل کلین روم

نحوه ساخت کلین روم (اتاق تمیز)

ساخت کلین روم، نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد و برای ساخت آن باید عوامل زیادی را مورد بررسی قرار دارد. برای مثال بایستی تعداد کارکنان اتاق تمیز و میزان رفت و آمد بررسی شود. همچنین باید میزان تمیزی اتاق، مشخص شود تا متناسب با آن نوع ساندویچ پنل انتخاب شود.

با توجه به این موارد، گرمایش و سرمایش اتاق تعیین شده و فشار موجود در مکان تنظیم می‌شود. برای ساخت اتاق تمیز بایستی تمامی جنبه های اتاق بررسی شود، چرا که این فاکتورها بر روی کیفیت ساخت تاثیرگذار هستند.

ساخت ساندویچ پانل دیواری کلین روم

برای پوشش دیواره های سازه ی اتاق تمیز، از ورق های گالوانیزه با ضخامت 6 میلیمتر استفاده می‌شود. جنس فوم عایق معمولا از پلی اورتان بوده و ضخامت پانل ها 80 میلیمتر است. چگالی (دانسیته) فوم ها 40 کیلوگرم بر متر مکعب است و طول پانل ها بر اساس نیاز پروژه و سلیقه مشتری انتخاب می‌شود.

ساخت ساندویچ پانل سقفی کلین روم

با توجه به اینکه فوم پلی یورتان قیمت بالایی دارد، برای پوشش سقف مکانهایی که متراژ بالایی دارند، مناسب نیست. در این مواقع، بایستی از سایر فوم ها استفاده نمود. ضخامت ورق های فلزی پانل سقفی اتاق تمیز 6 میلیمتر بوده و ضخامت عایق میانی معمولا، 8 میلیمتر است.

تجهیزات مورد استفاده در ساندویچ پانل کلین روم

تجهیزاتی که برای طراحی ساندویچ پانل کلین روم مورد استفاده قرار می‌گیرند، نباید ذرات معلق و آلاینده‌ها را به خود جذب کنند. برای ساخت اتاق‌های تمیز بایستی سیستم هواساز در نظر گرفت تا هوا چرخش پیدا کند و ذرات معلق که بالای 0.5 میکرون هستند، به خروجی اتاق هدایت شوند.

همچنین اتاق‌های تمیز، بایستی دارای کانل‌های هوا برای تطابق با استانداردهای فشار باشند. درب این اتاق‌ها نیز باید از ساندویچ پانل با ضخامت استاندارد 50 میلیمتر بوده و جنس چهارچوب از آلومینیوم باشد.

کلین روم ها، دارای تعدیل کننده صدا هم می باشند تا محیط کار عاری از هرگونه آلودگی صوتی باشد. همچنین دارای فن فیلتر، هود لامینار، دوش هوا و دستمال های مخصوص کلین روم نیز هستند.

قیمت ساندویچ پانل کلین روم

قیمت ساندویچ پانل کلین روم یا اتاق تمیز، از جمله موضوعاتی می باشد که برای کارفرمایان و مدیران پروژه دارای اهمیت بالایی است. زیرا این افراد معمولا پانل ها را در ابعاد بالا خریداری می‌کنند و بایستی هزینه ها مطابق با بودجه مورد نظر باشد.

نوسانات موجود در بازار ارز و تاثیر آن بر روی قیمت پانل‌های ساندویچی، مانع از ارائه قیمت دقیق و به روز شده است. به همین خاطر برای اطلاع از قیمت انواع ساندویچ پانل اتاق تمیز، نیاز است با کارشناسان فروش ما تماس گرفته و استعلام قیمت بگیرید.

شما می توانید انواع پانل های کلین روم را با ابعاد، جنس و طرح مورد نظر خود سفارش دهید. پانل های سفارشی با پیشرفته ترین تجهیزات، طبق نیاز خریدار ساخته شده و به شما تحویل داده می‌شود.

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل کلین روم

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل کلین روم وابسته به نوع پروفایل (سقفی یا دیواری) و جنس ورق است. همچنین ضخامت ورق ها و وزن آن‌ها نیز بر روی قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل موثر است.

عواملی مانند ضخامت عایق ها، رنگ ورق ها و چگالی (دانسیته) عایق نیز برای تعیین قیمت هر متر مربع پانل اتاق تمیز بی تاثیر نیستند. البته متراژ سازه هم از جمله عوامل مهم، برای تعیین قیمت پانل‌ها می باشد.

وزن ساندویچ پانل اتاق ایزوله (تمیز)

در حالت کلی، ساندویچ پانل‌ها به نسبت مصالح سنتی مانند سیمان و آجر، وزن کمی دارند و علاوه بر وزن کم، مقاومت و استحکام آن‌ها بالاست. ساندویچ پانل‌ها بر اساس نوع مواد سازنده، دارای وزن های گوناگونی هستند. انتخاب وزن بر اساس نیاز پروژه و درخواست مشتری می باشد و تنها کافیست برای خرید ساندویچ پانل، نوع و وزن را انتخاب کنید.

نحوه نصب ساندویچ پانل کلین روم

نصب ساندویچ پانل کلین روم بایستی توسط افراد متخصص و کاربلد انجام شود. زیرا آب بندی و درزگیری پانل‌ها نیاز به دقت و مهارت بالا دارد.

برای ساخت ساندویچ پانل اتاق تمیز، تمامی استانداردهای جهانی رعایت می شود. بنابراین نصب آن هم باید به صورت تخصصی انجام شود، چرا که درزها و شیارهای پانل‌ها محل تجمع آلودگی است و تنها افراد متخصص از پس نصب و اجرای این پنل‌ها بر‌می‌آیند.

ساندویچ پانل های اتاق تمیز یا کلین روم را از کجا بخریم؟

اگر می خواهید ساندویچ پانل‌ کلین روم (اتاق تمیز) را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید، با کارشناسان و مشاوران ما تماس گرفته و با مشخص کردن متراژ، پانل مورد نظر را دریافت کنید. برای خرید ساندویچ پانل کلین روم به صورت سفارشی نیز می‌توانید با ما در ارتباط باشید و بهترین نوع پانل‌ها را خریداری کنید.

راه های ارتباطی برای خرید ساندویچ پانل کلین روم Clean Room

شماره تلفن‌های ما برای اطلاع از قیمت و خرید ساندویچ پانل اتاق تمیز

  • 051-36228814
  • 051-36228800

راه ارتباطی برای خرید انوا عساندویچ پانل کلین روم

جمع بندی

ساندویچ پانل کلین روم، نوعی پانل ساختمانی است که از دو لایه ورق فلزی با یک لایه عایق میانی تشکیل شده است. ساندویچ پانل‌های کلین روم (اتاق تمیز) به دلیل ویژگی‌ها و مزایایی که دارند، در صنایع مختلف پزشکی، داروسازی، الکترونیک، غذایی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پانل ها، طول عمر بالایی دارند و در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم هستند. همچنین در مقابل رطوبت و آتش سوزی نیز مقاومت بالایی دارند و برای استفاده در فضاهای حساس به تمیزی، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه