رازهای تغذیه؛ مواد مغذی برای رشد بهتر نهال گیلاس

برای دستیابی به برداشت محصول پرحجم و باکیفیت باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد درخت را در نظر داشت.

رازهای تغذیه؛ مواد مغذی برای رشد بهتر نهال گیلاس
کدخبر : 17368
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

برای دستیابی به برداشت محصول پرحجم و باکیفیت باید مواد مغذی مورد نیاز برای رشد درخت را در نظر داشت. کود دهی یک راه عالی برای رساندن مواد مغذی به خاک به‌ویژه نیتروژن است. کارشناسان نهالستان پالیز اعتقاد دارند باغداران و کشاورزان باید قبل از کاشت نهال گیلاس خاک را تجزیه و تحلیل کنند تا از کمبود مواد مغذی آن باخبر شوند. این مجموعه به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان ایران، وظیفه تامین نهال برای اکثر نهالستان‌های کشور را بر عهده دارد. از طریق وب‌سایت این مجموعه می‌توانید برای خرید نهال هلو، گیلاس، سیب و ... یا استعلام قیمت نهال هلو و دیگر نهال‌ها اقدام کنید.

 

درباره کودها

کودها - هم مصنوعی و هم آلی (مشتق شده به‌طور طبیعی) - اصلاح‌کننده‌های خاک محسوب می‌شوند و با مواد مغذی مانند نیتروژن (N)، فسفات (P) و پتاس (K) برچسب‌گذاری شده‌اند.

برخی اصلاح‌کننده‌های ارگانیک خاک نیز مانند کمپوست و کود دامی کهنه/پوسیده وجود دارند. آن‌ها مانند کود استفاده می‌شوند، اما از نظر فنی کود نیستند و به آن‌ها اصلاح‌کننده خاک گفته می‌شود. شما می‌توانید این مواد را مانند کمپوست از ضایعات غذا یا باغ تهیه کنید یا حتی کمپوست، کود و سایر اصلاح‌کننده خاک ارگانیک را از یک منبع محلی قابل‌اعتماد تهیه کنید. درحالی‌که این اصلاح‌کننده‌های خاک به افزودن مواد مغذی به خاک برای حمایت از نهال گیلاس شما کمک می‌کنند، اما به‌اندازه کودها تاثیرگذار نیستند.

کود مورد نیاز برای نهال گیلاس

به‌طورکلی، درختان گیلاس زمانی رشد می‌کنند که به درشت مغذی‌هایی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) دسترسی داشته باشند. نیتروژن به رشد رویشی (برگ‌ها و شاخه‌ها) یاری می‌رساند. فسفر رشد ریشه و شکوفه را تقویت می‌کند. پتاسیم مسئول اثربخشی به مقاومت طبیعی درخت گیلاس به بیماری‌ها و آفت‌ها است؛ به‌نوعی مانند یک سیستم ایمنی عمل می‌کند. کودهای محلول در آب که به‌طور خاص جهت استفاده برای نهال گیلاس فرموله شده‌اند، مواد مغذی این درختان را در طول سال‌های اولیه خود در زمین به‌محض استقرار، فراهم می‌کنند.

درختان گیلاس نیاز به مواد مغذی سبک دارند و کودهای کم نیتروژن را ترجیح می‌دهند. مراقب باشید بیش ‌از حد به درختان کود ندهید، در غیر این صورت امکان دارد درختی نامتعادل پرورش دهید که هم مستعد ابتلا به آفات و بیماری‌های مختلف باشد و هم میوه‌های بی‌کیفیت تولید کند.  

45

درشت مغذی‌ها

نیتروژن، فسفر و پتاسیم درشت مغذی‌های درختان گیلاس برای رشد طبیعی محسوب می‌شوند. آن‌ها در خاک‌های سالم وجود دارند، اما در صورت کمبود، می‌توانند به خاک اضافه شوند. نیتروژن ماده‌ای مغذی و باارزش است که باعث رشد درختان گیلاس می‌شود. این ماده در سرتاسر خاک حرکت می‌کند و در صورت کمبود باید با ترکیبات مصنوعی یا آلی جایگزین شود. منبع اصلی نیتروژن، مواد آلی در حال پوسیدگی هستند. نشانه کمبود درشت مغذی‌ها در درختان گیلاس شامل برگ‌های قرمز یا کم‌رنگ، برگ‌های باریک یا کوچک شده و لکه‌های مرده روی برگ‌ها می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کود دهی به نهال گیلاس می‌توانید به منابع آنلاین مثل ویکی‌پدیا، پالیز نهال، برتر نهال و ... مراجعه کنید. از طریق سایت پالیزنهال برای خرید نهال گیلاس هلو، سیب، گردو و ... و همچنین گرفتن استعلام قیمت نهال هلو و دیگر انواع نهال‌ها اقدام کنید

نهال گیلاس آرامش باغات؛ خرید برترین ارقام گیلاس و مدیریت بیماری‌ها

ریزمغذی‌ها

نهال گیلاس به ریزمغذی‌هایی در خاک نیاز دارد که به رساندن درشت مغذی‌ها به درخت کمک کنند. مثلا مولیبدن تثبیت نیتروژن در خاک را میسر می‌کند. مس و روی از افتادن لک و بدشکل شدن برگ‌ها جلوگیری خواهند کرد. یکی دیگر از ریزمغذی‌های حیاتی کلسیم است. به کمک این ماده درختان گیلاس رشد کرده و برگ و میوه آن‌ها از نظر کیفی بهبود پیدا می‌کند. راحت‌ترین روش برای رساندن ریزمغذی‌ها، اضافه کردن کمپوست قدیمی به درختان میوه است.

34

زمان کوددهی به نهال گیلاس

در خاک غنی از مواد مغذی، می‌توانید تا زمانی که درختان گیلاس شما شروع به میوه دادن کنند، از کود استفاده نکنید (میانگین: 4 تا 7 سال). اگر درختان گیلاس جدید شما در طول فصل رشد، چندان خوب عمل نمی‌کنند، از بهار بعد کود دهی را در نظر داشته باشید.

به‌طورمعمول کود دهی به نهال گیلاس یک بار در سال کافی است. از یک کود کم نیتروژن در اوایل بهار، حدود دو یا سه هفته قبل از شکوفه دادن درخت استفاده کنید. پس از باز شدن جوانه‌ها همچنان می‌توانید کود دهی کنید، اما به‌هیچ‌وجه دیرتر از مردادماه این کار را انجام ندهید. برای هر دستورالعمل استفاده از کود خاص، همیشه به اطلاعات چاپ‌شده روی برچسب محصول مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که توصیه‌های محلی درباره کود دهی می‌تواند در زمان‌های خاصی از سال تاثیرگذار باشند.

بسیاری از درختان میوه پس از شروع میوه دادن، به نیتروژن بیشتری نیاز دارند؛ اما درختان گیلاس نه. هر سال، خاک را آزمایش کنید تا ببینید به چه چیزی نیاز دارند. اگر سطح نیتروژن در آن‌ها ناکافی به نظر می‌رسد، چند هفته قبل از باز شدن جوانه در اوایل بهار، از کود کم نیتروژن در مقادیر کم استفاده کنید. درختان خود را مالچ‌پاشی کنید و علف‌های هرز را از آن‌ها دور نگه‌دارید، زیرا علف‌های هرز برای مصرف مواد مغذی با درختان گیلاس شما رقابت می‌کنند.

88

روش خرید ارقام نهال گیلاس

تا اینجا دریافتیم که خاک‌های مختلف می‌توانند مقادیر متفاوتی از عناصر بومی مورد نیاز برای حمایت از رشد و نمو درخت گیلاس را در خود داشته باشند. اگر دریافتید خاک شما فاقد مواد مغذی لازم مانند نیتروژن، فسفات، پتاس و ... است، از کودی استفاده کنید که این کمبود را جبران کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین خرید نهال گیلاس باکیفیت می‌توانید به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید. در صورت نیاز، کارشناسان این مجموعه به شما در زمینه کوددهی مناسب به درختان گیلاس، مشاوره خواهند داد. از طریق وب‌سایت این مجموعه می‌توانید برای استعلام قیمت نهال هلو، گیلاس و ... و همچنین خرید نهال هلو و دیگر نهال‌های میوه اقدام کنید.

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه