آشنایی و بررسی نکات مهم در خرید دریچه منهول

اگر تابحال حتی به صورت چند دقیقه پیاده روی در سطح شهر یا محیط های صنعتی داشته باشید، قطعا با این دریچه ها روبرو شده اید. اما چرا وجود آنها اینقدر ضروری است و این میزان ضرورت استفاده از آن ها نیاز به چه عوامل مهمی در ساخت دریچه ها دارد؟ بعنوان بخش اول مقاله به چیستی این محصول اشاره می کنیم و در انتخها راجع به ویژگی های مهم آن صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

آشنایی و بررسی نکات مهم در خرید دریچه منهول
کدخبر : 16939
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

درب منهول چیست؟

پاسخ به سوال درب منهول چیست؟ اینگونه می توان توصیف کرد که دریچه منهول پوششی است بر روی منهول ها یا چاه های فاضلابی یا مخابراتی استفاده می شود که احتمالا بارها در کوچه و خیابان ها دیده اید. این پوشش از انواع مختلفی می تواند باشد که هر کدام با توجه به نوع منطقه شهری جاده، پیاده رو ها و زیرساخت فاضلابی و مخابراتی و خط لوله گاز متفاوت هستند. این پوشش ها در مکان هایی از جمله خیابان ها، پیاده رو ها، فرودگاه ها و کارخانه ها بکار می روند و با توجه به این مکانها میزان بار ترافیکی و میزان تردد ها و کاربردهای متفاوت، مقاومت های متفاوتی دارند و رنگ آنها باتوجه به مخبراتی یا فاضلابی بودن دریچه منهول که شرکت مخابرات و آب وفاضلاب و گاز اجرا می کنند متفاوت است.

در یک تعریف کلی روکش منهول یک عنصر عمرانی مهم می باشد که چاه های فاضلابی، مخابراتی، خط لوله گاز یا منهول ها را می پوشاند. دریچه منهول به کارکنان اجازه می دهد به خط لوله های های زیرزمینی آب و فاضلاب و گاز و خطوط مخابراتی که زیر جاده‌ها و مسیرهای تردد کار گذاشته شده‌اند، دسترسی پیدا کنند. با این حال، این دریچه باید پوشیده شود تا عابر پیاده ای که از مسیر ها می گذرد یا در پیاده‌رو راه می رود، به طور تصادفی در آن سقوط نکند و همچنین وسایل نقلیه سبک و سنگین و فوق سنگین در امنیت کامل تردد کنند.

یکی از مشکلات اصلی که امروز ایران با آن روبرو است، زیرساخت های قدیمی کشور است. در سراسر کشور، پل‌ها، بزرگراه‌ها، خطوط راه‌آهن، خطوط آب و سیستم‌های فاضلاب و خطوط گاز با سرعت زیادی رو به از بین رفتن است.  به این ترتیب یکی از عوامل اصلی مربوط به از بین رفتن زیرساخت‌ها، خوردگی یا زنگ زدگی است. زیر ساخت‌های زیرزمینی ایران در معرض خوردگی قرار دارد زیرا اجزای اصلی آن اغلب در تماس با خاک و آب نصب می‌شوند و آب و مایعات خوردگی بیشتری را به آنها منتقل می‌کنند. بسیاری از اجزا نظیر دریچه منهول، قاب‌ها و میله های آهنی در یک رده قرار می گیرند.

مزایای درب منهول پلی اتیلن

با اوصاف بالا باید قابلیت هایی برای این محصول در نظر گرفت تا درب منهول بتواند در طول عمر خطوط زیرزمینی، وظیفه خود را به درستی انجام دهد. در ادامه ویژگی های دریچه منهول تولید شده شرکت سازآب را معرفی کرده ایم:

  1. ماندگاری

روکش های منهول درجه یک برای مقاومت در برابر بارهای سنگین، شرایط آب و هوایی سخت و سایش و پارگی منظم طراحی شده اند. آنها از مواد با کیفیت بالا ساخته شده اند که در برابر خوردگی، زنگ زدگی و آسیب ضربه مقاوم هستند. در نتیجه، دوام بیشتری نسبت به جایگزین‌های ارزان‌تر و کم‌کیفیت دارند و نیاز به تعویض و نگهداری مکرر را کاهش می‌دهند.

  1. ایمنی

یکی از مزیت های اصلی استفاده از روکش های منهول درجه یک، ویژگی های ایمنی آنها است. این روکش ها با در نظر گرفتن ایمنی طراحی شده اند و دارای ویژگی هایی مانند سطوح ضد لغزش، مکانیسم های قفل کننده و اتصالات ایمن برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز هستند. این کار به جلوگیری از حوادث و صدمات کمک می کند و مسئولیت مقامات محلی و صاحبان اموال را کاهش می دهد.

  1. زیبایی شناسی

درب منهول می‌تواند در مناطق شهری چشم‌نواز باشد و ظاهر کلی محیط را تغییر دهد. با این حال، روکش‌های منهول درجه یک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر باشند، با طرح‌های براق و کم حاشیه که به‌طور یکپارچه با محیط اطراف ترکیب می‌شوند. این امر ظاهر کلی منطقه را بهبود می بخشد و محیطی جذاب تر و دلپذیرتر ایجاد می کند.

  1. دسترسی

در برخی موارد، دسترسی به روکش منهول، به ویژه برای افراد دارای معلولیت یا مشکلات حرکتی که مسئول بررسی ظاهری و بصری منهول هستند، دشوار است. با این حال، دریچه منهول های درجه یک سازاب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی قابل دسترسی باشند.

  1. تطبیق پذیری

دریچه منهول در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها را برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب می‌سازد. آنها می توانند در مناطق مسکونی، مناطق تجاری، شهرک های صنعتی و فضاهای عمومی استفاده شوند. این تطبیق پذیری آنها را به یک راه حل مقرون به صرفه برای پروژه های کوچک و بزرگ تبدیل می کند، زیرا می توان از یک نوع آنها در چندین پروژه بدون نیاز به پوشش های سفارشی استفاده کرد.

  1. نگهداری

خود بحث نگهداری می‌تواند فرآیندی زمان‌بر و پرهزینه باشد، به خصوص اگر محصولات کیفیت پایین یا طراحی ضعیفی داشته باشند. با توجه به این موضوع دریچه منهول های شرکت سازآب با در نظر گرفتن تعمیر و نگهداری بسیار پایین طراحی شده‌اند، این امر با ویژگی‌هایی مانند سطوحی که به راحتی تمیز می‌شوند، مواد مقاوم در برابر خوردگی و مکانیسم‌های قفلی که از دسترسی غیرمجاز جلوگیری می‌کند میسر شده است. این کار نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر را کاهش داده و در زمان و هزینه صرفه جویی می کند.

  1. پایداری

این محصول با کلاس بالا با در نظر گرفتن پایداری فوق العاده طراحی شده است. آنها از مواد سازگار با محیط زیست، مانند فولاد بازیافتی یا مواد کامپوزیتی ساخته شده اند. آنها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که از نظر انرژی کارآمد باشند و دارای ویژگی هایی مانند سطوح ضد لغزش هستند که نیاز به وجود روشنایی خیابان را کاهش می دهند. این امر تأثیر زیست محیطی زیرساخت های شهری را کاهش می دهد و محیطی پایدارتر برای همه ایجاد می کند.

2

انتخاب بهترین درب منهول

حال اینکه جنس درب منهول از چه چیزی می باشد؟ و یا کدام مواد اولیه برای پروژه شما مناسب است؟

مواد اصلی مورد استفاده در ساخت دریچه منهول، چارچوب‌ها و سایر پوشش‌های دسترسی در سیستم‌های زیرزمینی، فولاد، چدن، بتن، کامپوزیت، فایبرگلاس و غیره هستند. استفاده از این مواد آن‌ها را ارزان تر، قوی تر و سنگین تر می‌سازد. گاهی با وجود وزن بالا و طبیعت دست و پا گیر، دریچه منهول به سرقت می‌رود به خصوص هنگامی که قیمت فلز بالا می‌رود احتمالا شنیده اید که در یک مسیر ده‌ها دریچه چدنی را بسرقت برده اند. علت ساخت سنگین این است که این عنصر کمتر در معرض سرقت قرار می گیرد. وزن هر دریچه منهول معمولا بیش از ۵۰ کیلوگرم می باشد. همچنین تمام این مواد از جمله  بتن کمک می کند تا دریچه منهول دیرتر در معرض خوردگی قرار گیرد. هنگامی که وسیله نقلیه از روی دریچه منهول عبور می کند، دریچه منهول باید قادر به تحمل بار ترافیکی سنگین آن باشد. برای خیابان‌ها، محوطه‌های پارکینگ و یا پیاده‌روها به طور معمول دریچه منهول از جنس چدن ساخته می شود و روکش منهول بنابر کاربرد با مقاومت های بار ترافیکی متنوعی ساخته می شود. مثلا سبک ترین و ارزانترین آن مربوط به عبور پیاده رو ها و سنگین ترین آنها مربوط به تردد وسایل نقلیه فوق سنگین و فرودگاهی ست.

با این حال با نصب سیستم‌های زیرزمینی، مهندسان برای ساخت درب منهول از مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده می کنند. به عنوان مثال به جای فولاد، چدن یا بتن را انتخاب می کنند. این امر در زیرساخت زیرزمینی و مناطقی که بیشتر در معرض خوردگی قرار دارند، صدق می‌کند. دریچه منهول اغلب از چدن، بتن و یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود. اخیرا ساخت دریچه منهول از پلاستیک تقویت شده یا دیگر مواد کامپوزیت و بتن پلاستیک و دریچه هایی از جنس نانو کامپوزیت ها می باشد که سبکی، قیمت پایین و نصب راحت از مهمترین مزایای آن هاست.

شاید علاقمند باشید صفحه منهول پلی اتیلن را هم مطالعه کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • محمدباقر عبدالعلی زاده
    0

    متن خیلی خوبی بود. استفاده کردم.

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه