لوله کاروگیت چیست؟ چگونه تولید می شود؟ چه کاربردهایی دارد؟

لوله کاروگیت چیست؟ چگونه تولید می شود؟ چه کاربردهایی دارد؟
کدخبر : 16330
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

قبل از پاسخ دادن به سوالات باید یک توضیح مختصر در مورد لوله ارائه کنیم، تا عزیزانی که برای بار اول اقدام به خرید این محصول می کنند، یک آشنایی جزئی داشته باشند تا بتوانند به مقاله توجه کرده و اطلاعات مفیدی در مورد این لوله پیدا کنند. در زبان های انگلیسی و اصطلاح های فنی، این لوله دارای اسامی مختلفی است که همگی آن ها به نوعی به شکل لوله اشاره داشته و شکل ظاهری آن را توصیف می کنند. برای مثال در آمریکا از کلمه لوله های راه راه و یا موجدار برای این محصول استفاده می شود و در زبان فارسی به آن لوله کاروگیت می گویند. لوله موجدار دو جداره لوله ای است که از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته شده است. می توان از آن به عنوان مجرای کابل یا برای عبور شبکه های توزیع فاضلاب بدون فشار داخلی استفاده کرد. در هر صورت، ما در مورد لوله کاروگیت زیرزمینی که در خارج از ساختمان ها نصب شده است صحبت می کنیم و مشخصاتی در مورد نحوه تولید لوله کاروگیت را برای شما ارائه می کنیم.

 

بیایید پس از مقدمه بدون فوت وقت یک اصل کلی را برایتان بازگو کنیم و سپس به بررسی آن بپردازیم. این را بدانید که تنها یک راه برای تولید لوله های کاروگیت وجود دارد، تنها تفاوتی که در لوله های تولیدکنندگان مختلف می توان یافت، روش به دست آوردن سختی حلقوی است که به آن رینگ استیفنس نیز می گویند. این پارامتر را می توان با تغییر ارتفاع و یا فاصله موج دار (تغییر ضخامت دندانه ها) به دست آورد.

فن آوری تولید لوله ها را Co-extrusion می نامند زیرا سیستم از یک سر اکستروژن تشکیل شده است که مواد را از دو قالب متحدالمرکز حرکت می دهد. توجه داشته باشید که قسمت راه راه بیرونی توسط یک سری قالب های متحرک با حرکت کاترپیلار شکل می گیرد.

منظور از متحدالمرکز نیز این است که دو لوله متفاوت که مرکز آن ها دقیقا روی هم قرار می گیرد. هرچند که ممکن است قطر آن ها متفاوت باشد، و در مورد لوله کاروگیت نیز قطعا این اتفاق می افتد.

مراحل در فرآیند تولید لوله های موجدار دو جداره

دانه های پلی اتیلن (یا پلی پروپیلن) از سطل های ذخیره سازی به قیف هایی که روی اکسترودرها قرار گرفته اند منتقل می شوند تا بعنوان اولین مرحله، شروع نحوه تولید لوله کاروگیت را استارت بزنند. ظرفیت اکستروژن دو اکسترودر بسته به مقدار مواد استفاده شده برای دو جداره متفاوت است. فقط نکته قابل توجه اینجا است که دیواره داخلی تقریباً با ⅖ جرم کلی لوله مطابقت دارد و با این حساب مبی توان گفت قسمت بیرونی و موجدار وزن اصلی لوله را تشکیل می دهد.

قالب خارجی یک "لوله" تولید می کند که توسط قالب ها فشار داده و مکیده می شود به طوری که مواد سیال روی دیواره داخلی قالب قرار می گیرند و شکل موجدار را به خود می گیرند که همان خاصیت کاروگیتی را ایجاد می کند.

قالب داخلی دیواره داخلی لوله را با اکسترود کردن لوله دومی که شکل دایره ای و قطر داخلی آن توسط یونیت خنک کننده کنترل می شود، تشکیل می دهد.

در نزدیکی سنبه خنک کننده، قسمت کاروگیت، که قبلا تشکیل شده است، اما هنوز در دمای بالا است، با لایه داخلی ادغام می شود و کم کم لوله کاروگیت نهایی در حال شکل گیری است. سرعت اکستروژن و سرعت تغذیه قالب به منظور اطمینان از یک ساختار همگن با پارامترهای هندسی بهینه کالیبره می شوند که این بخش نیازمند تجربه ی خاصی است. پارامترهای تنظیم توسط یک نرم افزار کنترل می شوند در حالی که خلاء و هوا توسط دریچه های مخصوص کنترل می شوند.

در نحوه تولید لوله کاروگیت، لوله حاصل از فرآیند هم اکستروژن ابتدا توسط قالب های خنک شده با آب خنک می شود که دمای ثابتی را حفظ می کنند. لوله بعداً با آب خنک می شود و در قسمت بین دنده ها به طول مورد نظر بریده می شود که رایج ترین این طول ها، شش متر و 12 متر است که با عنوان شاخه های 6 متری و دوازده متری به مشتریان ارائه می گردد.

15

کاربردهای لوله‌های کاروگیت

اگر سایر مقالات شرکت پایپ گستر را مطالعه کرده باشید، متوجه می شوید که پلی اتیلن را می توان در بسیاری از کاربردها استفاده کرد. در مورد کاربردهای آن نیز باید بگوییم لوله کشی کاربردهای بسیار زیادی دارد و انواع مختلفی از آن را می توان نام برد. اما در این مقاله، ما بر روی یک نوع خاص از لوله تمرکز کردیم. این لوله های راه راه با جلوگیری از سیل در خیابان ها به هدف خود عمل می کنند. در مقاله امروز نیز، نحوه تولید لوله کاروگیت از پلاستیک پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) را بررسی کردیم.

در ادامه توضیحات تکمیلی بخش تولید این لوله را بررسی می کنیم که با عملیات ریز این فعالیت نیز آشنایی داشته باشید:

در ابتدای خط و جایی که مواد اولیه در خط قرار می گیرد، کارخانه لوله سه نوع گلوله HDPE را ترکیب می کند (توجه داشته باشید که نسبت ها به کیفیت لوله های مورد نظر بستگی دارد):

  1. گلوله های ساده
  2. گلوله های بازیافتی
  3. گلوله های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

هر کدام از این مواد بخشی از وظایف کلی لوله را بر عهده می گیرند تا نتیجه نهایی دقیقا مشخصاتی را که مشتری می خواهد، داشته باشد.

یک میکسر گلوله ها را به یک اکسترودر منتقل می کند و گلوله ها را تا حدود 450 درجه فارنهایت گرم می کند تا آنها را ذوب کند.

اکسترودر HDPE ذوب شده را به قالبی که به شکل لوله راه راه است تزریق می کند. فشار خلاء برای پخش یکنواخت HDPE در هر شکاف استفاده می شود.

هنگام بیرون آوردن لوله از قالب، یک سیستم خنک کننده داخلی پلاستیک را سخت می کند و آن را از میان آب سرد به بخش بعدی انتقال می دهد.

در مورد لوله زهکش نیز لوله از سوراخ کننده عبور می کند که اطراف محیط آن را دستگاه سوراخ می کند.

تولید لوله کاروگیت

در برخی از کارخانه های غربی، برای بسته بندی بعنوان آخرین مرحله از نحوه تولید لوله کاروگیت یک دستگاه، لوله را در یک کیسه پلاستیکی که از پلی استر ساخته شده است می پیچد. این دیگر آخرین مرحله تولید لوله پلی اتیلن کاروگیت است و اکنون آماده بارگیری و ارسال است.

در این کارخانه ها خط بسته بندی کاملا کامپیوتری است. تجهیزات مکانیزه لوله های ریز را به شکل کویل در می آورند و مفتول ها را از چندین نقطه مختلف می بندند تا در حین حمل باز نشود. بسته بندی نیز این امکان را می دهد که محصول در طی حمل و نقل کثیف نشود و در زمان ارائه محصول به مشتری، لوله دقیقا به شکل زمان تولید باشد. اما در لوله های سایز بزرگ دیگر این امکان وجود ندارد و اغلب بدون بسته بندی و به شکل تلسکوپی برای مشتریان بارگیری و ارسال می شوند.

البته خود بخش بسته بندی و ارسال دارای نکات بسیاری است که برای مشتریان هزینه های هنگفت حمل و نقل صورت نگیرد که اکنون مجال صحبت آن ها وجود ندارد و شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر باید به سایت شرکت پایپ گستر مراجعه کرده و یا با متخصصان آن به صورت تلفنی صحبت کنید تا علاوه بر قیمت روز لوله کاروگیت، اطلاعات مورد نیاز و تکمیلی را نیز کسب کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه