بانک مرکزی تماشاچی بربادرفتن ثروت مردم

گزارش| بانک ایران‌زمین چگونه منافع مردم را تهدید می‌کند؟

گزارش| بانک ایران‌زمین چگونه منافع مردم را تهدید می‌کند؟
کدخبر : 13402
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

بانک ایران‌زمین با توجه به وضعیتش در بازار سرمایه، جزو بانک‌هایی است که وضعیت مناسبی ندارد و چندین بار تذکر دریافت کرده و درواقع جزو سهام‌هایی است که در بازار‌های پرریسک بازار سرمایه قرار می‌گیرد و دامنه نوسان آن هم چندین بار توسط سازمان بورس محدود شده است.
 

به گزارش خبرنگار اقتصاد خوب، طبق اطلاعات منتشر شده از صورت‌های مالی موسسات اقتصادی، مقدار زیان انباشته در برخی از بانک‌ها به قدری بالاست که بعید است این اعداد را در هیچ‌جای دنیا بتوان مشاهده کرد.
بحرانی که مسبب اصلیش عدم نظارت بانک مرکزی است؛ موضوعی که سبب شده بانک ایران زمین در سایه بی توجهی بانک مرکزی منافع مردم و سهامداران را با بی قانونی‌های گسترده به خطر انداخته و باعث وارد شدن زیان به اقتصاد و سهامداران شود.

**زیان انباشته ۲۰ هزار میلیاردی ایران‌زمین
برای مثال زیان انباشته بانک آینده ۵۰ برابر سرمایه این بانک و زیان انباشته بانک سرمایه ۹۶ برابر سرمایه ثبت شده این بانک است. براساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت، در صورتی که زیان انباشته یک شرکت به ۵۰ درصد سرمایه پایه آن برسد، هیات‌مدیره یا باید سرمایه شرکت را افزایش دهد یا اعلام ورشکستگی و انحلال کند. در قوانین پولی و بانکی کشور ماده یا بندی مربوط به سازوکار ورشکستگی وجود ندارد و به همین دلیل قوانین عام شرکت‌ها برای بانک‌ها نیز جاری است. این درحالی است که فقط زیان انباشته بانک ایران‌زمین به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان و مشخصا به ۲۰ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان رسیده است.
بررسی صورت‌های مالی بانک ایران زمین نشان دهنده زیان انباشته فراوان طی چند سال پی در پی است و با توجه به سهامداران حقیقی این بانک و ضرر‌هایی که به دنبال آن برای این سهامداران ایجاد می‌شود، هزینه‌های بسیار هنگفتی را به مردم هم تحمیل کرده است.

**افزایش سرمایه هم کسری‌های ایران‌زمین را پوشش نمی‌دهد
نکته اصلی اینجاست حتی افزایش سرمایه نیز کسری‌های این بانک را پوشش نمی‌دهد برای بررسی چیستی و چگونگی بروز این شرایط موضوع را از بانک ایران زمین پیگیری کردیم، اما کسی حاضر به پاسخگویی در مورد این روند نبود. همچنین پیگیری ما از بانک مرکزی نیز به نتیجه‌ای نرسید و در مورد این زیان های گسترده و عملکرد خود نسبت به این بانک پاسخگو نبودند.
ظاهرا این موضوع به عدم شفافیت بازمی‌گردد. چراکه این بانک با توجه به وضعیتش در بازار سرمایه، جزو بانک‌هایی است که وضعیت مناسبی ندارد و چندین بار تذکر دریافت کرده و درواقع جزو سهام‌هایی است که در بازار‌های پرریسک بازار سرمایه قرار می‌گیرد و دامنه نوسان آن هم چندین بار توسط سازمان بورس محدود شده است.

ن
**عدم شفافیت بانک ایران‌زمین
این یعنی هیئت مدیره بانک عملکرد مناسبی ندارد و این عملکرد ناشی از عدم شفافیت است.
این روند پاسخ به این سوال را که این بانک چه عملکرد مخربی دارد که حاضر به شفاف سازی هم نیستند؟ را دو چندان می کند.
از سوی دیگر بررسی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد، این شرکت مجامع عمومی خود را به طور مرتب برگزار نکرده  که همین امر نیز یکی دیگر از تخلفات این بانک است. به هر حال شرکتی که سهامی است و سرمایه‌های مردم را به عنوان حقوق صاحبان سهام تجمیع می‌کند و سهامداران موظف به برگزاری سالیانه هستند. اما این بانک سالهاست که کوتاهی کرده و چنین اقدامی را انجام نداده است.

**زیان‌ده نمایی
نکته بعدی در مورد زیان انباشته این بانک است که چرا این بانک زیان انباشته دارد؟ این وضعیت به دو عامل بازمی‌گردد‌.
یکی اینکه بانک‌ها در کشور ما عمدتا زیان انباشته نشان می‌دهند. خاصیت بانک‌ها این است که خود را زیان ده نشان دهند. در حالی که سهامداران و هیئت مدیره این بانک‌ها سود‌های کلانی را کسب کرده و می کنند. وضعیت آشفته اقتصاد در راستای نرخ ارز نیز ناشی از عملکرد همین حضرات غایب در صحنه است لذا ایجاد این زیان‌های انباشته و هزینه‌های آن متوجه سهامدار است، در واقع هیئت مدیره و مدیران ارشد این بانک زیانی نکرده و سود خود را می‌برند.
عامل دیگر ریشه در این دارد که بانک‌های ما وارد فعالیت‌های سوداگرانه شده اند و از فعالیت اصلی خود که واسط و نقل و انتقال وجوه است، دور شده اند. این بانک ها املاک می‌خرند و دارایی‌های مالی خود را در اصطلاح فریز می‌کنند، در نهایت نیز زیان ده می‌شوند.

**بانک‌ها عامل اصلی وضع نابسمان اقتصاد
بانک ایران‌زمین هم مصداق دیگری از بانک‌هایی است که وام اعطا می‌کنند اما مع الاسف آنها را به شرکت‌های زیر مجموعه یا آشنا‌های خود می‌دهند و آن را پس نمی‌گیرند و همین عدم پس گیری منجر به این می‌شود که حجم مطالبات معوق آن‌ها هر روز افزایش می یابد و در نهایت این بانک‌ها از بانک مرکزی پول درخواست می‌کنند، پایه پولی افزایش یافته و پول پرقدرت ایجاد می‌شود. این پول پر قدرت با توجه به شرایط رکودی اقتصاد ما تورم ایجاد کرده و در نهایت وضعیت امروز اقتصاد ایجاد می‌شود و مردم کوچه و بازار باید هزینه اوضاع بد اقتصادی امروز که ریشه در کم کاری و ترک فعل مسئولان دارد را پرداخته و هر روز فقیرتر شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه