کالابرگ الکترونیک | کوپن الکترونیک | کالا کارت

آغاز توزیع کالابرگ الکترونیک به این افراد | از دریافت کالابرگ الکترونیک جا نمانید

نماینده مردم مهریز و بافق گفت: با افزایش نرخ دلار اگر این روند ادامه داشته باشد اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه از حیز انتفاع خارج می‌شود.

آغاز توزیع کالابرگ الکترونیک به این افراد | از دریافت کالابرگ الکترونیک جا نمانید
کدخبر : 8661
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیک و توضیحات اعضای دولت به نمایندگان درخصوص این طرح، گفت: طرح کالابرگ الکترونیک براساس توضیحات اولیه و برنامه‌هایی که مسئولان دولتی اعلام کرده بودند اکنون در مرحله اجرای استان به استان قرار دارد و اجرای آن در استان یزد آغاز نشده است. دولت این طرح را به صورت آزمایشی و گام به گام پیش می‌برد و تلاش دارد که این کار با آرامش انجام شود.

وی در رابطه با توضیحات مقامات دولت نسبت به جزئیات اجرای این طرح، عنوان کرد: در همان زمان که اجرای مصوبه تغییر نرخ ارز ترجیحی آغاز شد به صورت کلی توضیحاتی به نمایندگان در رابطه با این طرح داده شد اما هنوز برنامه جزئی روند اجرای این مصوبه و اصلاح روش پرداخت یارانه را به مجلس اعلام نکرده‌اند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه ابراز داشت: دولت به دلیل فاصله موجود میان نرخ ارز سامانه E.T.S و بازار آزاد با ارز ۴۲۰۰ تومانی معتقد بود که دیگر توان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد و به همین دلیل رفت به سمت حذف آن و اصلاح روش پرداخت یارانه‌ای اما مساله مهم در اجرای این طرح مدیریت بازار و کنترل گرانی است. در هفته گذشته شاهد بودیم که نرخ دلار به ۳۳ هزار تومان هم رسید، اگر چنین افزایشی رقم بخورد و تثبیت شود آن وقت با توجه به فاصله‌ای که نرخ ارز در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح با نرخ ارز نیمایی ایجاد می‌شود مجددا ممکن است دولت قادر به پرداخت آن نباشد. در واقع اگر افزایش نرخ دلار ادامه داشته باشد دولت باردیگر در پرداخت آن دچار مشکل شده و قادر به پرداخت آن نخواهد بود، این روند افزایشی دارد اجرای همین طرح را از حیز انتفاع خارج می‌کند.

کالابرگ الکترونیک

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از افزایش یارانه‌ها اینکه امکان برگشت به کالابرگ الکترونیکی فراهم باشد یا نباشد جای سوال دارد.

مهدی طغیانی گفت: در قانون بودجه، کالابرگ الکترونیکی برای حذف ارز ۴۲۰۰ پیشنهاد شده است اما دولت مجبور شد که برنامه‌های خود را جلو بیندازد و بعد از افزایش و پرداخت نقدی یارانه‌ها امکان پرداخت کالابرگ الکترونیکی مشخص نیست.

او می‌گوید: برخی معتقد هستند که اصلا نمی‌توانیم به کالابرگ الکترونیکی برگردیم ضمن اینکه زیر ساخت‌های این طرح همچنان آماده نیست.

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، همچنان گزارشی از جزئیات این طرح که به چند نفر و چگونه پرداخت‌ می‌شود به ما اعلام نشده است و همانطور که نگاه ما به طرح افزایش دستمزد‌ها کنترل تورم است باید نگاه‌مان به طرح کالابرگ الکترونیکی هم کنترل تورم باشد.

از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت دو ماه گذشت. یارانه نقدی اردیبهشت و خرداد به صورت نقدی پرداخت شد. اما واریز یارانه تیر چگونه انجام می‌شود؟

مشمولان یارانه جدید دولت برای دومین ماه متوالی آن را به صورت نقدی دریافت کردند، اما پرداخت یارانه نقدی تا کی ادامه دارد؟

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این باره به تجارت‌نیوز گفت: هنوز نحوه پرداخت یارانه تیر مشخص نیست. ممکن است این پرداخت به صورت نقدی صورت بگیرد و ممکن است دولت آن را به صورت کالابرگ الکترونی میان شهروندان واجد شرایط توزیع کند.

وی افزود: تنها مطلبی که تا کنون مشخص است، موعد واریز یارانه جدید  برای روزهای بیستم تا بیست و یکم هر ماه است.

پرداخت یارانه جدید دولت از بعد اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی آغاز شد، شخص رئیس جمهور در زمان اجرای این برنامه عنوان کرد: به صورت موقت این پرداخت‌ها به صورت نقدی است و در نهایت بعد از فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم این پرداخت به صورت کالابرگ الکترونیکی خواهد بود.

در روزهای نخست اجرای این طرح، صحبت از پرداخت نقدی یارانه برای حداکثر مدت دو ماه بود اما در نهایت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، به صورت ضمنی، مدت زمان پرداخت نقدی تا سه ماه و حتی بیشتر از آن افزایش یافت.

منظور از فراهم شدن زیر ساخت لازم، ایجاد یک شبکه جدید از دستگاه‌های متصل به پایانه‌های فروشگاهی است. پروژه‌ای مشترک میان وزارت اقتصاد امور دارایی و بانک مرکزی برای متصل کردن فروشگاه‌های عرضه کننده کالابرگ الکترونیکی به شبکه بانکی.

در برنامه اصلاح ارز ترجیحی، قرار است اقلام ضروری به نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار بگیرد، متقاضیان از محل یارانه ماهانه قادر به خرید این اقلام از فروشگاه‌هایی معین هستند. در مقابل دولت مابه‌التفاوت قیمت اجناس فروخته شده را به حساب فروشگاه واریز می‌کند.

به دنبال اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، عده‌ای تحت عنوان جاماندگان و معترضان، خواستار دریافت یارانه جدید شدند.

جاماندگان کسانی هستند که از زمان پرداخت اولین یارانه نقدی در سال ۸۹ تا به امروز هرگز یارانه‌بگیر نبودند. نام‌نویسی از این گروه برعهده سازمان هدفمندی است و رسیدگی به درخواست‌ها به وزارت رفاه محول شد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره آخرین وضعیت این گروه به تجارت‌نیوز گفت: هنوز وضعیت این افراد مشخص نیست اما وزارت رفاه وعده داده که به درخواست این عده رسیدگی می‌کند. امیدواریم تا موعد واریز یارانه تیر، وضعیت یارانه گرفتن این افراد مشخص شود.

معترضان اما کسانی هستند که به دهک‌بندی اعتراض دارند.، نام‌نویسی و رسیدگی به درخواست این افراد از همان ابتدا برعهده وزارت رفاه قرار گرفت.

طیبه حسینی درباره وضعیت این عده نیز به تجارت‌نیوز گفت: این افراد، یارانه اردیبهشت را به صورت مشروط دریافت کردند. مبالغ به حساب سرپرستان واریز شد اما تا اتمام رسیدگی اجازه برداشت به آنها داده نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه