حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

اعمال افزایش حقوق بازنشستگان | اضافه حقوق بازنشستگان چه زمانی واریز می شود؟

آیا بازنشستگان شاهد افزایش حقوق خود خواهند بود یا خیر؟

اعمال افزایش حقوق بازنشستگان | اضافه حقوق بازنشستگان چه زمانی واریز می شود؟
کدخبر : 7994
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

باوجود اینکه مقرر شده بود تا حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر ۵۷درصد و حقوق سایر بازنشستگان نیز ۳۸درصد افزایش داشته باشد، اما هنوز خبری از این افزایش حقوق نیست. حالا سوال بسیاری از بازنشستگان این است که بالاخره افزایش حقوق‌ها به کجا خواهد رسید؟ آیا بازنشستگان شاهد افزایش حقوق خود خواهند بود یا خیر؟

بازنشستگان در حالی منتظر اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند که هنوز حتی افزایش حقوق ۵۷درصدی برای این افراد اعمال نشده و بیش از دو ماه است که بازنشستگان منتظرند تا افزایش حقوق ۵۷درصدی برای آنان نیز اجرایی شود.

در واقع قرار شده بود که حقوق حداقلی‌بگیران ۵۷درصد و حقوق سایر بازنشستگان و بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی نیز ۳۸درصد افزایش داشته باشد؛ اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده و بازنشستگان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و منتظرند افزایش حقوق‌ها را در پیامک واریز حقوق خود ببینند.

شواهد حاکی از آن است که این افزایش حقوق بالاخره اعمال خواهد شد؛ برای مثال دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشته است که دولت باید در بحث افزایش حقوق بازنشستگان به قانون عمل کند.

وزیر اقتصاد نیز چند روز پیش قول داده بود که افزایش مستمری سازمان تامین اجتماعی انجام شود. دیروز نیز رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار اجرایی شدن افزایش حقوق مصوب تامین اجتماعی در هیات دولت و ابلاغ آن به هیات وزیران شد.

بنابراین به نظر می‌رسد افزایش حقوق بازنشستگان کمی جدی‌تر شده و احتمال دارد که به زودی انجام شود؛ اما هنوز خبری قطعی در این خصوص منتشر نشده و باید منتظر ماند و دید بالاخره چه خواهد شد؟ آیا با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت خواهد شد و بالاخره بازنشستگان شاهد افزایش حقوق‌های خود خواهند بود یا خیر؟

حقوق بازنشستگان

پس از کش و قوس‌های فراوان بحث افزایش حقوق بازنشستگان اعم از مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر و متوسط‌بگیران (سایر سطوح حقوقی) به‌نظر می‌رسد بالاخره پرونده تایید مصوبه‌ هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در تایید افزایش حقوق ۵۷.۴ درصدی حداقل‌بگیران و ۳۸درصدی سایر سطوح توسط هیات دولت بزودی تعیین تکلیف می‌شود.

 دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران با تاکید بر بحث مواد قانونی ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و ضرورت قانونی تایید مصوبه شورای عالی کار در اسفند سال گذشته مبنی بر افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و ۳۸ درصدی سایر سطوح کارگران و بازنشستگان بیمه شده سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: دولت باید در بحث افزایش حقوق مستمری بازنشستگان به قانون عمل کند و منابع آن نیز موجود است.

وی با اشاره به جلسه اخیر احسان خاندوزی (وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم) در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه نمایندگان کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی و کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران دعوت شده بودند و به بررسی تاخیر دولت در صدور احکام مربوط به افزایش قانونی حقوق بازنشستگان پرداختند.

دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران ضمن نقل و قول از وزیر اقتصاد تصریح کرد: ایشان معتقد بودند که در هیات دولت مخالفتی با افزایش حقوق مستمری بازنشستگان بنابر مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی وجود ندارد و تاخیر تصمیم‌گیری دولت در این موضوع دلایل دیگری داشته است.

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان کارگری با بی‌تابی در انتظار تصویب افزایش مستمری‌ها در هفته جاری هستند؛ دقیقاً یک ماه و یک روز از ارسال مصوبه‌ی هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به دولت گذشته است؛ با این حال به نظر می‌رسد هنوز مخالفت‌هایی با این مصوبه وجود دارد چراکه برخلاف رویه سال‌های قبل، هنوز دولت افزایش مصوب سازمان تامین اجتماعی را امضا نکرده است و تا این امضای نهایی نباشد، امکان اجرای مصوبه وجود ندارد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در ارتباط با این تاخیر و مخالفت احتمالی دولت می‌گوید: اصولاً حقوق ما بازنشستگان کارگری ربطی به دولت ندارد؛ نه به خزانه‌داری کل مربوط است و نه از منابع دولتی استفاده می‌کند؛ حقوق ما بازنشستگان از جیب خودمان پرداخت می‌شود؛ بازنشستگان کارگری میهمان جیب خودشان هستند اما برخی همین را هم روا نمی‌دارند!

او اضافه می‌کند: این تاخیر بی‌سابقه موجب نگرانی گسترده‌ی بازنشستگان شده است؛ به نظر می‌رسد نوعی غرض‌ورزی با بازنشستگان تامین اجتماعی دارند و به سرنوشت این جمعیت کم درآمد بی‌توجهند؛ چراکه اگر غیر از این می‌بود در این یک ماه گذشته مصوبه‌ی سازمان تامین اجتماعی را امضا می‌کردند و کار را به سرانجام می‌رساندند.

صادقی در ارتباط با مخالفت مقامات دولتی با افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به اندازه‌ی مصوبات شورایعالی کار می‌گوید: اگر دولتی‌ها و مقامات سازمان برنامه و بودجه با افزایش مستمری ما به اندازه‌ی مصوبات مزدی شورایعالی کار مخالفند، ما فقط یک حرف داریم: سقف و میانه و کف مستمری ما را برابر با مستمری بازنشستگان دولت بپردازند و بعد بیایند مخالفت کنند؛ تقریباً دو میلیون تومان فاصله میان سطوح مستمری ما با دولتی‌هاست؛ اول برابرسازی کنند و بعد بیایند ساز مخالف بزنند؛ به نظر می‌رسد می‌خواهند با فریز کردن حقوق ناچیز بازنشستگان کارگری به تصمیمات بودجه‌ای غلط خود مشروعیت بدهند و به نوعی فضای استتار درست کنند وگرنه چرا با افزایش حقوق بازنشسته‌ای مخالفند که میهمان جیب خودش است و هیچ باری برای دولت ندارد؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری با بیان اینکه «ما از منابع دولت استفاده نمی‌کنیم اما دولت‌ها همیشه در انجام تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان تامین اجتماعی قصور کرده‌اند» اضافه می‌کند: سازمان برنامه و بودجه طی سال‌های متوالی قانون‌گریزی داشته و هیچ زمان به تعهدات خود در قانون تامین اجتماعیِ مصوب سال ۵۴ عمل نکرده؛ امسال هم اگر در زمان بستن لایحه بودجه مطالبه‌گری نمی‌کردیم اسم تامین اجتماعی را در ردیف ثابت و متغیر بودجه حذف می‌کردند. ما باید به چه زبانی به دولتی‌ها بگوییم که پرداخت حقوق ما هیچ ربطی به دولت ندارد و از محل اندوخته‌ی خودمان است؛ شما فقط متولی خانواده دولت هستید؛ به جای دخالت در امور یک سازمان غیردولتی، به تعهدات خود در قبال سازمان تامین اجتماعی و میلیون‌ها بیمه شده‌ی آن عمل کنید.

دولت‌ها به تعهدات قانونی خود در قبال سازمان تامین اجتماعی هرگز عمل نکرده‌اند؛ به گفته‌ی صادقی، بعد از مطالبه‌گری فراوان در بودجه ۱۴۰۰ فقط ۸۹ هزار میلیارد تومان بابت طلب دولت به سازمان گنجانده شد که از این رقم فقط پرداخت ۷۲ هزار میلیارد تومانِ آن محقق شد؛ امسال نیز در قانون بودجه ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت طلب دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی شده که تا امروز که یک فصل از سال گذشته، هنوز یک ریال از این اعتبار قانونی به حساب سازمان واریز نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه