عیدی بازنشستگان | واریز عیدی بازنشستگان

خبر مهم درباره عیدی بازنشستگان | بازنشستگان بخوانند

علی خدامی گفت: در راستای مصوبه هیئت وزیران، دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت عیدی سال ۱۴۰۰ تهیه شد و واریز مبلغ عیدی طبق آن انجام گرفته است.

خبر مهم درباره عیدی بازنشستگان  | بازنشستگان بخوانند
کدخبر : 5666
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

عیدی بازنشستگان

در پی پیام‌های برخی بازنشستگان مبنی بر عدم دریافت «عیدی» مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری توضیحاتی دراین‌باره ارائه کرد.

 علی خدامی گفت: در راستای مصوبه هیئت وزیران، دستورالعمل نحوه محاسبه و پرداخت عیدی سال ۱۴۰۰ تهیه شد و واریز مبلغ عیدی طبق آن انجام گرفته است.

وی توضیح داد: طبق مصوبه ۲۷ بهمن‌ماه هیئت‌وزیران، برای بازنشستگان و موظفینی که پرداخت حق عائله‌مندی و اولاد آنها برعهده صندوق بازنشستگی کشوری و در لیست حقوق بهمن ماه به آنان حقوق پرداخت شده، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به‌عنوان عیدی سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است و در صورت وجود چندین وظیفه‌بگیر از یک دفتر کل، مبلغ فوق به صورت مساوی بین وظیفه‌بگیران تقسیم می‌شود.

خدامی افزود: علاوه بر این مبلغ، به بازنشستگان و وظیفه بگیرانی که بر اساس ردیف بودجه تعریف‌شده در سیستم به آنها «عائله‌مندی» تعلق می‌گیرد، حداکثر تا سقف چهار میلیون ریال پرداخت شده است.

به گفته وی، بازنشستگان و وظیفه بگیرانی که بر اساس تعاریف مندرج در سیستم، «حق اولاد» از طرف صندوق به آنها پرداخت می‌شود، به ازای هر فرزند مبلغ ثابت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری همچنین اعلام کرد: احکامی که در نیمه دوم بهمن‌ماه تا قبل از تاریخ مصوبه هیئت‌وزیران به صورت قطعی و جاری تغییر کرده، ولیکن عیدی آنها در پایان بهمن‌ماه کارسازی نشده است؛ حسب پردازش، احکام عیدی آنها در اسفندماه ۱۴۰۰ کارسازی خواهد شد.

خدامی افزود: دستگاه‌هایی که فاقد ردیف بودجه‌ای هستند، می‌بایست طبق رویه هر ساله، رأساً نسبت به کارسازی عیدی به حساب بازنشستگان و وظیفه بگیران خود اقدام کنند و صندوق بازنشستگی کشوری در این خصوص، هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.

عیدی بازنشستگان

جمعی از بازنشستگان و شاغلان از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری خواستند که عیدی پایان سال به جهت ترمیم معیشت آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرد. 

جمعی از بازنشستگان و شاغلان از رئیس جمهوری، رئیس مجلس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس دیوان عدالت اداری خواستند که عیدی پایان سال به جهت ترمیم معیشت آنها مورد بازنگری قرار گیرد.

جمعی از بازنشستگان و شاغلان از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری خواستند که عیدی پایان سال به جهت ترمیم معیشت آن‌ها مورد بازنگری قرار گیرد. 

این بازنشستگان با اشاره به افزایش هزینه‌های زندگی وعدم تطابق عیدی با هزینه‌های تهیه اقلام مورد نیاز برای خانوارها در روزهای منتهی به پایان سال یادآور شدند که تجدید نظر در مبلغ عیدی ضروری است. عیدی بازنشستگان بر اساس مصوبه‌های هیات وزیران تعیین و ابلاغ می‌شود و مصوبه‌ی آن واحدی محسوب می‌شود. در مورد شاغلان هم میزان عیدی بر همین اساس تعیین می‌شود. 

با این حال، عیدی مد نظر هیات دولت در پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۱۰۰ هزار تومان نسبت به عیدی پایان سال ۹۹ افزایش داشته است و از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است. 

این در حالی است که این میزان عیدی، رقمی در حدود ۳۰ درصد حقوق ماهیانه در سال ۱۴۰۰ را پوشش می‌دهد و حتی تناسبی با سهم تورم یک‌ساله ندارد. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه‌ی منتهی به بهمن ماه، برای خانوارهای شهری ۴۰.۸ درصد و برای خانوارهای روستایی ۴۴.۲ درصد است. 

دولت به منظور ترمیم قدرت خرید عیدی بازنشستگان برای سال جاری ۴۰۰ هزار تومان حق همسر و ۱۵۰ هزار تومان برای هر فرزند تحت تکفل در نظر گرفته است که در این شرایط عیدی بازنشسته با یک همسر به ۲ میلیون تومان و برای یک بازنشسته دارای همسر و ۲ فرزند به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. با این همه، تمام بازنشستگان از فرزند تحت تکفل یا همسر برخوردار نیستند. 

به همین دلیل بازنشستگان و شاغلان کارمندی در کارزاری که خطاب به مقام‌های یاد شده تنظیم کرده‌اند یادآور شده‌اند که با این شرایط معیشتی کارمندان و بازنشستگان شرمنده خانواده‌های خود شده‌اند. امضاکنندگان این کارزار بر ضرورت ترمیم مبلغ عیدی و جبران آن تاکید کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه