رتبه بندی فرهنگیان | افزایش حقوق معلمان

واریزی جدید برای معلمان | رتبه بندی فرهنگیان را پولدار کرد

معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

واریزی جدید برای معلمان | رتبه بندی فرهنگیان را پولدار کرد
کدخبر : 5374
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی فرهنگیان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی فرهنگیان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی فرهنگیان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی فرهنگیان می پردازیم.

رتبه بندی فرهنگیان

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اشکالات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان اصلاح شد، گفت: معتقدیم لایحه، پول به همراه دارد و رتبه بندی برای یک سال است که در سال 1400، برای 6 ماه اجرا می‌شود در نتیجه پول تعیین شده کفایت می‌کرد.

منادی افزود: در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، ۱۵ هزار میلیارد تومان علاوه بر ۲۵ هزار میلیارد تومان سال آینده برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شد و در مجموع حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تعیین شد تا اگر امسال مشکلی پیش آمد یا اینکه شورای نگهبان مجدد به مصوبه اشکال گرفت، این موضوع جزء دیون باشد و از محل ۱۵ هزار میلیارد تومان تامین شود.

دیروز (یکشنبه، یکم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با اصلاح لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان جهت تأمین نظر شورای نگهبان موافقت کرد.

طبق ماده ۳ اصلاح شده، معلمان براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

طبق تبصره اصلاح شده ماده ۴، استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند  نیز مشمول این قانون می شوند.

در ‌ماده ۵ اصلاحی آمده است: کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل پنج‌سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرائی این قانون خواهد بود.

همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می‌شود.

در ماده ۶ اصلاحی آمده است: برای رتبه های موضوع این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد(۴۵%)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد(۵۵%)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد(۶۵%)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد(۷۵%) و استاد معلم حداقل نود درصد(۹۰%) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، از تأمین بار مالی قانون رتبه بندی معلمان برای امسال و سال آینده در بودجه ۱۴۰۱ خبر داد.

حاجی پور با اشاره به دستور کار دیروز (یکشنبه اول اسفند) مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: پس از بررسی‌های مفصل و برگزاری جلسات مکرر، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گزارش خود را در مورد لایحه رتبه بندی به صحن علنی مجلس ارائه کرد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست صحن مجلس نیز با رفع ابهامات شورای نگهبان موافقت کرد، افزود: این لایحه به شورای نگهبان برای بررسی مجدد ارسال خواهد شد.

رتبه بندی فرهنگیان

حاجی پور ادامه داد: همزمان با ارسال این مصوبه به شورای نگهبان، در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ محل تأمین هزینه رتبه بندی برای سال ۱۴۰۱ و همچنین نیاز ۱۴۰۰ پیش بینی و تصویب شده است. بنابراین با تامین هزینه قانون رتبه بندی معلمان در قانون بودجه ۱۴۰۱، عملا مشکل اصل ۷۵ هم رفع خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: زمان اجرای قانون از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ است و میزان فوق العاده رتبه بندی، حداقل ۴۵ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل معلمان است. البته برای رتبه های بالاتر تا حداقل ۹۰ درصد نیز هم افزایش خواهد یافت.

بهروز محبی نجم آبادی با اشاره به تعیین تکلیف لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس گفت: کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال کرده است.

وی تاکید کرد: موادی که به آن توجه شده از این قرار است؛ «لایحه رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان برای رتبه آموزشیار معلم ۴۵ درصد، مربی معلم ۵۵ درصد، استادیار معلم ۶۵ درصد، دانشیار معلم ۷۵ درصد و استاد معلم ۹۰ درصد مدنظر قرار گرفته است و در مجموع امتیازات، سه عامل؛ یک، حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل اثر گذار خواهد بود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه ما پایه حقوق کارمندان را در کشور و در بودجه سال آینده ۵ میلیون و نیم در نظر گرفته‌ایم، لذا با این اضافه شدن این منابع، به نظر می‌رسد که حداقل احکام معلمان از ۷ میلیون شروع خواهد شد. همچنین اتفاقی که در تصمیم جدید گرفته شده،بر این اساس است که دکتر معلم ها و کسانی که در واقع سوابق بیشتری داشته و در رتبه های بالاتری قرار می گیرند بیش از ۵ میلیون تومان به حقوقشان اضافه خواهد شد.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به توضیحات سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت اجرای این لایحه بودجه برای سال آینده پیش بینی کرده است و امسال هم باید ۱۲.۵ میلیارد تومان برای این لایحه در نظر بگیرد لذا ما در پیشنهادات خودمان منابع جدیدی را به دولت معرفی کردیم که این منابع جدید می تواند جبران کننده کاستی منابع در این بخش باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: بنابراین ما می توانیم امیدوار به اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان در سال جاری باشیم لذا ما مصر هستیم که به لایحه رتبه بندی معلمان به شکل قابل توجهی در کشور اجرایی شود.

وی تاکید کرد: طرح اظهارات دوگانه دولت در رابطه با لایحه رتبه‌بندی معلمان صحیح نیست و بنای دولت برای انجام این کاراست لذا مسئله ای که وجود دارد این است که در سال ۱۴۰۰ چون بودجه وابسته به بند (و) تبصره ۲ بود که محقق نشد، از این رو شورای نگهبان پیرو این عدم تحقق عنوان می‌کند که دولت می‌خواهد بار مالی این لایحه را از کجا جبران کند. بنابراین وظیفه مجلس است که در این بخش جبران مافات کرده تا تعهدات در قبال معلمان انجام شود. بنابراین ما منابع جدیدی جهت اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت پیشنهاد کرده ایم که باید مدنظر قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه