رتبه بندی فرهنگیان | حقوق معلمان

حداقل حقوق معلمان بعد از اجرای رتبه بندی مشخص شد | جزییات افزایش حقوق معلمان در مجلس

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس طرح رتبه بندی که اجرای آن از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ خواهد بود، پایین ترین و حداقل دریافتی معلمان بر اساس طرح رتبه بندی مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

حداقل حقوق معلمان بعد از اجرای رتبه بندی مشخص شد | جزییات افزایش حقوق معلمان در مجلس
کدخبر : 3377
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی فرهنگیان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی فرهنگیان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی فرهنگیان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی فرهنگیان می پردازیم.

رتبه بندی فرهنگیان

علیرضا منادی سفیدان با بیان اینکه، امروز یکشنبه طرح رتبه بندی در دستور جلسه مجلس شورای اسلامی بررسی می شود، افزود: معلمان بر اساس طرح رتبه بندی ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه، هدف از اجرای طرح رتبه بندی افزایش کیفیت و منزلت معلمان است، تصریح کرد: بر اساس طرح رتبه بندی هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آنها در رتبه بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.

منادی با بیان اینکه، پیش از این کارمندان حوزه ستادی و اجرایی آموزش و پرورش در طرح رتبه بندی جایی نداشتند، تصریح کرد: افرادی که در آموزش و پرورش معلم هستند و کار اداری انجام می دهند اما حکم آنها معلمی است نیز شامل طرح رتبه بندی خواهند شد. به طوری که در حال حاضر مشمولان طرح رتبه بندی از ۵۰۳ هزار نفر به ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، معلمان هر سال از افزایش حقوق و مزایای فصل دهم قانون خدمات کشوری و فوق العاده ویژه بهره مند می شوند، افزود: بر اساس طرح رتبه بندی جدید، معلمان بر اساس رتبه و جایگاه خود نیز در این طرح افزایش حقوق خواهند داشت.

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در طرح رتبه بندی معلمان هر ۶ سال یکبار طبق ارزیابی های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد.  

رتبه بندی فرهنگیان

منادی با بیان اینکه؛ یک معلم با رتبه پنج درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد، افزود: با اجرای طرح رتبه بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذر ماه سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.

در لایحه رتبه‌بندی معلمان چه گذشت؟

جبار کوچکی نژاد  افزود: آنچه که در لایحه رتبه‌بندی معلمان اتفاق افتاده است، دیگر بحث ۸۰ درصد همترازی با هیئت علمی دانشگاه‌ها نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: براساس تغییراتی که در رتبه‌بندی فرهنگیان اعمال شده است، فرهنگیان ۸۰ درصد مربی دانشگاه تهران را دریافت خواهند کرد و براین اساس حداکثر ۸ میلیون تومان افزایش حقوق خواهند داشت.

وی متذکر شد: در رتبه‌بندی فرهنگیان محدود کرده‌اند که ۲۰ درصد فرهنگیان به بالاترین رتبه برسند؛ می‌توانستند رتبه‌بندی را در سال ۱۴۰۰ به جای ۶ ماه در دو ماه اجرا کنند و در قالب بودجه ۱۴۰۱  رتبه بندی را با ۴۰ هزار میلیارد تومان بودجه اجرا کنند و فرهنگیان به جای ۸۰ درصد ۵۰ درصد متناظر حقوق اعضای هیئت علمی را دریافت کنند.

منادی گفت: مربی آموزشیار حذف و پایه حقوق براساس مربی تعیین شد. او حفظ ۸۰ درصد هیئت علمی واتصال به دانشگاه را جزء ابداعات خود و یکی از اصلی‌ترین خواسته‌ها و مطالبات این لایحه اعلام کرد.

وی  اظهار داشت: از ابتدای رتبه بندی فرهنگیان تا کنون ،تمام همّ و غم خود را در حفظِ بسته ی مهم (اتصال به دانشگاه و ۸۰ درصد هیئت علمی) قرار داده بود که خوشبختانه در این مسیر ریل گذاری شده است.

به گفته او لایحه رتبه بندی روز یکشنبه ۲۱ آذر در صحن مجلس بررسی خواهد شد.

رتبه بندی فرهنگیان

کف حقوق معلمان پس از اجرای رتبه بندی چقدر می شود؟

بر اساس لایحه رتبه بندی معلمان ۳۰ درصد فرهنگیان در رتبه آموزشیار معلم قرار می گیرند.

 بر اساس لایحه رتبه بندی معلمان ۳۰ درصد فرهنگیان یعنی ۲۲۵ هزار نفر در رتبه آموزشیار معلم قرار می گیرند.همه فرهنگیان با رتبه های مقدماتی ، ارشد و خبره در رتبه آموزشیار معلم قرار می گیرند. میزان افزایش رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد بود که کف حقوق از ۶۷۰۰ کمتر نخواهد بود. 

جزییات افزایش حقوق رتبه های مختلف

بنابر اصلاحیه جدید لایحه رتبه بندی معلمان،فرهنگیان  با حداقل ۸۰ درصد رتبه مربی پایه ۱ دانشگاه تهران همتراز می شوند. به عبارتی حداقل دریافتی معلمان ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد. اگر پس از ضرب درصد ها، حقوق  از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار کمتر شد. همین ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار، حقوق فرد خواهد بود.در این میان حقوق کنونی هر معلم با توجه به اینکه در کدامیک از رتبه های پنجگانه جدید قرار بگیرد ، در درصدهای  مربوطه ضرب شده و مبلغ مورد نظر به حقوق فرد اضافه خواهد شد . بر اساس رتبه بندی فرهنگیان اگر پس از ضرب درصد مورد نظر در حقوق،  مجموع حقوق قبلی و افزایش ناشی از رتبه بندی از ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کمتر باشد، ما به التفاوت آن تا این مبلغ تحت عنوان تفاوت تطبیق به حقوق ایشان اضافه شده و حقوق فرد همان ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد.

تعداد معلمان قرار گرفته در رتبه های کنونی( رتبه های اداری )

۳۸۶ هزار نفر هم اکنون رتبه عالی هستند

۱۴۰ هزار نفر اکنون رتبه خبره هستند

۹۲هزار نفر اکنون رتبه  ارشد هستند

۶۰هزار نفر  اکنون رتبه  پایه هستند

۷۰هزار نفر اکنون رتبه مقدماتی هستند

رتبه ها و درصد های افزایش حقوق

از آنجا که در متن جدید لایحه تخصیص رتبه های پنجگانه طبق همترازی  به نحوی خواهد بود که همواره در هر استان معلمان  به ترتیب زیر در رتبه ها قرار خواهند گرفت :

 رتبه آموزشیار معلم     ۳۰ درصد همکاران

رتبه مربی معلم            ۳۰ درصد همکاران

رتبه استادیار معلم       ۲۰ درصد

رتبه دانشیار معلم         ۱۰ درصد

رتبه استاد معلم           ۱۰ درصد

بنابراین رتبه های جدید ، تعداد مشمولان و درصد افزایش به شرح ذیل خواهد بود .

رتبه استاد معلم :

  فقط ده درصد معلمان می توانند در  رتبه استاد معلم قرار بگیرند  ، یعنی ۷۵ هزار نفر!!! پس ۷۵ هزار نفر از معلمان رتبه عالی در رتبه استاد معلم قرار گرفته  و ۳۱۰ هزار نفر از معلمان رتبه عالی کنونی طبق لایحه رتبه بندی جدید به  رتبه های پایین تر  می آیند ..

میزان  افزایش رتبه استاد معلم

 ۵ درصد علاوه بر رتبه قبلی ( مجموعا ۵۳ درصد) به کسانی که رتبه استاد معلم کسب کنند ، افزوده می شود .

رتبه دانشیار معلم

تنها ۱۰ درصد معلمان می توانند در رتبه دانشیار معلم قرار بگیرند،  بنابراین ۷۵ هزار نفر از معلمان رتبه عالی کنونی در رتبه دانشیار معلم قرار می گیرند و ۲۳۶ هزار نفر از همکاران رتبه عالی به رتبه های پایین تر می روند  ..

میزان افزایش رتبه دانشیار معلم

۱۰ درصد علاوه بر رتبه قبلی ( مجموعا ۴۷ درصد) به حقوق معلمانی که‌ در این رتبه قرار می‌گیرند افزوده می شود

رتبه استادیار معلم

۲۰ درصد همکاران یعنی ۱۵۰ هزار نفر هم در این رتبه قرار می‌گیرند،  بنابراین ۱۵۰ هزار نفر از همکاران رتبه عالی در رتبه استاد معلم قرار می گیرند و ۸۶ هزار نفر با رتبه عالی به رتبه ای  پایین تر می روند ..

میزان افزایش رتبه استادیار معلم

 ۱۲ درصد علاوه بر رتبه قبلی ( مجموعا ۳۷ درصد) به حقوق معلمانی که در رتبه استادیار معلم قرار بگیرند ، افزوده می شود .

رتبه مربی معلم :

۳۰ درصد همکاران یعنی ۲۲۵ هزار نفر در رتبه مربی معلم  قرار می گیرند ( ۸۶ هزار نفر از همکاران رتبه عالی و همه  ۱۴۰ هزار نفر رتبه خبره در رتبه مربی معلم قرار می گیرند !!)

میزان افزایش ناشی از رتبه مربی معلم :

  ۲۰ درصد،،(۱۵ درصد  علاوه بر رتبه قبلی,  (مجموعا ۲۵ درصد... *)

رتبه آموزشیار معلم :

۳۰ درصد همکاران یعنی ۲۲۵ هزار نفر هم در این رتبه قرار می گیرند ( همه همکاران با رتبه های مقدماتی ، ارشد و خبره در رتبه آموزشیار معلم قرار می گیرند )

میزان افزایش رتبه آموزشیار معلم:

۱۰ درصد ( کف حقوق ۶۷۰۰ کمتر نخواهد بود )

ما در این بررسی فقط محدودیت تعداد مشمولان  را در نظر گرفتیم و قطعا محدودیت مدرک و .. نیر اعمال می شود..

در قسمت میزان افزایش رتبه مربی معلم در متن لابحه ، ۲۰ درصد افزایش منظور شده و مجموع افزایش ۲۵ درصد ذکر شده است،  در حالی که مجموع افزایش رتبه مربی و آموزشیار ۳۰ درصد می شود ...

اینجا یا اشتباه در نگارش وجود داشته یا نیاز به توضیحات تکمیلی خواهد داشت ..

ما تمام محاسبات را بر اساس مجموع ۲۵ درصد لحاظ کرده ایم ...

 این لایحه دارای ایرادات و اشکالات زیادی است و احتمالا حقوق رتبه های مقدماتی تا ارشد کنونی برابر و حدود ۶۷۰۰ شود ..

افزایش برای همه رتبه های ناچیز بوده و به هیچ وجه همترازی با حداقل ۸۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های هیات علمی و همترازی پایه به پایه  را امکان‌پذیر نمی‌کند.

رتبه بندی فرهنگیان

کدام مدرک برای کارکنان شاغل در رتبه بندی معلمان ثبت می‌شود؟

- به استناد مفاد بخشنامه ۲۷ دیماه سال ۹۹ اعمال مدرک تحصیلی کارکنان شاغل در مشاغل اداری فقط برای یک مقطع تحصیلی و مشمولان طرح طبقه­ بندی مشاغل معلمان کشور که در واحدهای آموزشی به امر تدریس اشتغال دارند، صرفاً تا دو مقطع تحصیلی بالاتر با احراز شرایط مجاز است.

- مسئولیت هرگونه اقدام خارج از ضوابط و مقررات از قبیل تغذیه نرم افزار پرسنل و... که بر خلاف دستورالعمل مزبور باشد و موجب اختلال در اطلاعات سیستم پرسنل و همچنین اجرای قوانین باشد در اداره کل آموزش و پرورش برعهده مدیر منابع انسانی استان و کارشناسان مسئولان ذیریط و در اداره آموزش و پروش شهرستان­‌ها، مناطق و نواحی با رئیس اداره و کارشناس امور اداری ذیربط خواهد بود. بدیهی است در صورت ایجاد اختلال در سیستم پرسنل، شرکت پشتیبان نرم افزار، هیچ­‌گونه مسئولیتی جهت رفع مشکل ایجاد شده در این خصوص را نمی­ پذیرد.

- رعایت شرایط احراز مندرج در رشته شغلی (از نظر پیش­ بینی رشته تحصیلی فرد متقاضی برای ادامه تحصیل با پست مورد تصدی وی) براساس بخشنامه‌­های شماره ۷۱۰/۱۱ مورخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۷ و ۷۱۰/۵۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ الزامی است.

رتبه بندی فرهنگیان

کارمندانی که با دیپلم استخدام شدند

- کارمندانی که مدرک تحصیلی بدو استخدام آنان دیپلم بوده و در دو مرحله (ابتدا مدرک فوق دیپلم و سپس مدرک کارشناسی) موفق به ارائه مدرک کارشناسی ناپیوسته شده‌­اند، احتساب مدرک تحصیلی لیسانس به عنوان مدرک دوم محسوب می‌شود و کارمندانی که مدرک تحصیلی بدو استخدام آنها دیپلم بوده و در یک مرحله (کارشناسی پیوسته) موفق به اخذ مدرک تحصیلی لیسانس شوند، مدرک لیسانس آنان یک مقطع محاسبه می‌شود.

-اصلاح و به‌روزآوری طرح طبقه­‌بندی مشاغل معلمان کشور، بر اساس راهنمای تنظیم شناسنامه شغلی مشاغل دستگاه­‌های اجرایی، رشته­‌های تحصیلی مورد نیاز در شغل­‌های قابل تخصیص با همکاری معاونت­‌ها، ادارات کل و دفاتر مربوط (معاونت آموزشی، پرورشی، ابتدایی و تربیت بدنی) مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته که در صورت تایید از طرف سازمان اداری و استخدامی کشور به اداره کل آموزش و پرورش استان­‌ها ابلاغ خواهد شد. بنابراین تا زمان ارسال بخشنامه یا دستورالعمل جدید، رعایت دقیق شرایط احراز مندرج در رشته شغلی (از نظر پیش­ بینی رشته تحصیلی فرد متقاضی برای ادامه تحصیل با پست مورد تصدی وی) براساس بخشنامه­ های­ شماره ۷۱۰/۱۱ مورخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۷ و ۷۱۰/۵۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۷ است.

- با توجه به همسان­‌سازی حقوق و مزایای کارمندان قرارداد کار معین با کارمندان پیمانی و براساس بند ۳ بخشنامه شماره ۷۱۰/۲ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۱ برخورداری کارمندان قرارداد کارمعین از مرخصی استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، اعمال مدرک تحصیلی و سایر مزایای مترتبه، براساس مقررات مورد عمل در خصوص کارمندان پیمانی است. پس مبنای مورد عمل مدرک تحصیلی مندرج در حکم ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ آنان خواهد بود.

رتبه بندی فرهنگیان

افزایش دو تا سه میلیونی حقوق فرهنگیان با اعمال رتبه بندی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت:با توجه به اینکه رتبه بندی در نظر گرفته شده است این میزان متغیر است، ولی به طور کلی در نظر بگیرید که نزدیک به یک میلیون فرهنگی در کشور داریم و بودجه‌ای قریب به ۱۲ و نیم هزار میلیارد برای ۶ ماه دوم سال که اگر بخواهیم به صورت میانگین بگوییم این رقم حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با میزان در رابطه با طولانی شدن  لایحه رتبه بندی معلمان گفت:لایحه رتبه بندی برای  رفع برخی از ابهامات به کمیسیون ارجاع شده بود که با انجام اصلاحاتی بارگذاری شده است علاوه بر این موضوع  تامین بودجه و توافق بر سر آن نیز از علل دیگر تطویل در تصویب آن شده است.

رتبه بندی فرهنگیان

وی ادامه داد:آن بودجه‌ای که ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود ۲۵ هزار میلیارد بود که تامین این بودجه نه برای دولت قبلی و نه حتی دولت فعلی امکان پذیر نیست، از این رو با با انجام اصلاحاتی بر سر نیمی از این بودجه توافق حاصل شده است.

نماینده مردم لرستان در مورد محاسبه رتبه بندی گفت:رتبه بندی از ۳۱ شهریور سال یعنی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ محاسبه شده و بودجه آن نیز ۱۲ و نیم هزار میلیارد است.

وی در مورد زمان اجرایی شدن آن گفت:پس از تصویب آن دولت موظف است که تا سه ما آن را اجرایی کند با این حساب تا پایان سال ۱۴۰۰ ما باید شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشخص شده است که بعد از اعمال رتبه بندی چه درصد و یا میزانی افزوده خواهد شد گفت:با توجه به اینکه رتبه بندی در نظر گرفته شده است این میزان متغیر است، ولی به طور کلی در نظر بگیرید که نزدیک به یک میلیون فرهنگی در کشور داریم و بودجه‌ای قریب به ۱۲ و نیم هزار میلیارد برای ۶ ماه دوم سال که اگر بخواهیم به صورت میانگین بگوییم این رقم حدود دو تا سه میلیون تومان خواهد بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:اصلاحات لازم انجام گرفته و لایحه نیز در اواخر هفته گذشته توسط کمیسیون آموزش بارگذاری شده است تا در طی این هفته هم در دستور کار مجلس قرار و با اعمال نظر مورد تصویب قرار بگیرد.

مزایای رتبه بندی شامل کدام معلمان می شود؟

رییس جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نظر مثبت خود را نسبت به طرح رتبه بندی معلمان اعلام کرد و گفت: با توجه به جایگاه محوری معلم در نظام آموزش و پرورش‌ حفظ و ارتقای شأن و منزلت و معیشت معلمان بسیار مهم است و طرح رتبه‌بندی معلمان ناظر به تحقق همه این اهداف است و صرفا جنبه معیشتی و مالی ندارد.

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که این طرح شامل آموزگاران، دبیران، مربیان تربیتی، هنرآموزان، مربیان ورزش، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است یعنی حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد.

معاون پارلمانی رییس جمهوری نهم آبان ماه امسال با تاکید بر پایبندی دولت به لایحه رتبه بندی و ارتقای معیشت معلمان، گفت: دولت به این لایحه پایبند است و رییس جمهوری بر ارتقای سطح معیشت معلمان تاکید دارد.

سید محمد حسینی افزود: رییس جمهوری قائل به اجرای این لایحه است و در این که وضع معیشتی و منزلتی معلمان باید ارتقا پیدا کند، هیچ تردیدی وجود ندارد و همه درباره آن اتفاق نظر دارند. معلمان مطمئن باشند که هم دولت و هم مجلس در کنار آنها هستند و درصدد هستند که شرایط به نفع آنها تغییر کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه