مجلس کاهش ساعت کاری کارکنان دولت را تصویب کرد | تعطیلی شنبه ها از اواخر خرداد اجرایی میشود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که ساعت کاری کارکنان دولت به ۴۰ ساعت در هفته کاهش پیدا کند.

مجلس کاهش ساعت کاری کارکنان دولت را تصویب کرد | تعطیلی شنبه ها از اواخر خرداد اجرایی میشود
کدخبر : 25886
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

رسیدگی به لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 26 اردیبهشت‌ماه) قرار داشت که بخشی از آن مربوط به کاهش ساعت کاری هفتگی کارکنان دستگاه‌های اجرایی است.

وکلای ملت در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی جزییات لایحه مذکور تبصره‌های 1 و 2 این ماده را با اکثریت آرا تصویب کردند.

ماده واحده - ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب (1386/7/8) با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود:

کارمند دولت

ماده 87- ساعات کار کارمندان دستگاههای اجرایی 40 ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌گردد تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب دستورالعمل پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد بر عهده ذیربط می‌باشد.

میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

 کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر 10) ساعت در هفته تقلیل دهند میزان حقوق و مزایا نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تعطیلی شنبه ها

تبصره -4 در تمامی قوانین و مقرراتی که از مبنای 44 ساعت کار در هفته و 176 ساعت کار در چهار هفته متوالی استفاده شده است نظیر قانون کار مصوب 1369/8/29 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به ترتیب به 40 ساعت در هفته و 164 ساعت کار در 4 هفته متوالی اصلاح می‌شود و کاهش ساعات کاری موجب کاهش حقوق و دستمزد و مزایای قانونی کارکنان و کارگران موضوع این تبصره نمی‌گردد، اجرای حکم این تبصره در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیماً تحت نظر مقام معظم رهبری است منوط به اذن معظم له می‌باشد.

لازم به ذکر است که این مصوبه مجلس برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور و پس از آن ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی است.

تعطیلی شنبه‌ها در مجلس تصویب شد

مجلس شورای اسلامینمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه مربوط به کاهش ساعات کاری هفتگی، با پیشنهاد نماینده تبریز مبنی بر تعطیلی روز‌ پنجشنبه مخالفت و پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با اکثریت آرا با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند.

 نشست علنی امروز ( چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با دستور کار ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری یا همان کاهش ساعات کاری هفته در جریان است. 

در حالی که در گزارش کمیسیون اجتماعی، تعطیلی جمعه و شنبه به‌عنوان تعطیلات پایان هفته آمده است، حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در یکی پیشنهادات مطرح‌شده درباره این لایحه، پیشنهاد داد که به‌جای روز شنبه، پنج‌شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل هفتگی تعیین شود که نمایندگان با 75 رأی موافق، 132 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.

نکته قابل تأمل درباره این پیشنهاد این است که هنگامی که عبدالرضا مصری به‌عنوان رئیس مجلس، نظر دولت را درباره این پیشنهاد جویا شد، نماینده دولت اعلام کرد که نظر دولت همان چیزی است که در لایحه آمده است؛ این در حالی است که در لایحه ارسالی دولت هیچ اشاره‌ای به شنبه یا پنج‌شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات هفتگی نشده است.

تعطیلی شنبه ها

در ادامه وکلای ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با اکثریت آرا با تبصره 3 لایحه مذکور مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها با 136 رأی موافق، 66 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع موافقت کردند.

این لایحه برای بررسی به شورای نگهبان ارسال و بعد از تأیید این شورا به قانون تبدیل خواهد شد.

بر اساس تبصره 3 این لایحه، تمامی دستگاه‌های اجرائی اعم از ستادی و استانی به‌استثنای واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستانها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تنظیم نمایند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تعطیلی شنبه‌ها با تأیید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تأیید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تصویب تعطیلی شنبه‌ها در صحن مجلس، اظهار داشت: اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تعطیلی شنبه‌ها موافق بودند زیرا معتقد بودند نباید فرصت‌های تعامل اقتصادی با جهان را از دست بدهیم.

شورای نگهبان

رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به استفتاء از دفاتر 3 مرجع تقلید و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: هر سه مرجع تقلید و همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند این مسئله به‌معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد.

اسماعیلی تصریح کرد: ازاین‌رو انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه نه از نظر قانونی و نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر شورای نگهبان طی 10 روز آینده این مصوبه را تأیید کند و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود./خبرگزاری تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه