قیمت دلار | قیمت دلار امروز در بازار

قیمت دلار امروز بازار را لرزاند | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

قیمت دلار، یورو، پوند و سایر ارز‌ها امروز چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده نمایید. لازم به ذکر است که این نرخ‌ها قیمت بازار آزاد است (بجز دلار که نرخ بازار مبادله ارزی است) و با نرخ ارز سهمیه‌ای متفاوت است.

قیمت دلار امروز بازار را لرزاند | قیمت دلار امروز به چند رسید؟
کدخبر : 21943
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار

بروزرسانی قیمت ارزها: چهارشنبه 22 آذر - 10:17

ارز

قیمت (ریال)

دلار 504,040

یورو 544,170

درهم امارات 137,990

پوند انگلیس 634,270

لیر ترکیه 17,500

فرانک سوئیس 576,400

یوان چین 70,500

ین ژاپن 350,350

وون کره جنوبی 380

دلار کانادا 372,100

دلار استرالیا 332,100

دلار نیوزیلند 310,700

دلار سنگاپور 377,200

روپیه هند 6,050

روپیه پاکستان 1,776

دینار عراق 385

لیر سوریه 200

افغانی 7,290

کرون دانمارک 73,000

کرون سوئد 48,500

کرون نروژ 46,400

ریال عربستان 134,670

ریال قطر 138,600

ریال عمان 1,315,100

دینار کویت 1,639,000

دینار بحرین 1,348,100

رینگیت مالزی 108,100

بات تایلند 14,380

دلار هنگ کنگ 64,600

روبل روسیه 5,590

منات آذربایجان 296,700

درام ارمنستان 1,250

لاری گرجستان 190,900

سوم قرقیزستان 5,650

سامانی تاجیکستان 46,600

منات ترکمنستان 150,600

بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران حکایت از این دارد که روز‌های خلوت معاملات ارزی ادامه دارد. فضای کم التهاب بازار ارز به دهه سوم آذرماه نیز کشیده شد. قیمت دلار که از روز‌های پایانی آبان‌ماه در نیمه اول کانال ۵۰ هزار تومان زندانی شده همچنان در این محدوده نوسان می‌کند.

از سوی دیگر بازار ارز هرات روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه شاهد عقب‌نشینی قیمت دلار بود. نرخ دلار در این بازار دوشنبه با ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان بسته شد؛ اما در واپسین ساعات معاملات نقدی دیروز با نوسان کاهشی ۷۰ تومانی بر روی ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان قرار گرفت. اما در معاملات پشت خطی دوباره به ۵۰ هزار و ۱۸۰ تومان رسید.

در روز سه‌شنبه گفته می‌شد هفته دیگر مجدد سامانه ثبت‌نام جدید خودروی خارجی باز می‌شود و ازآنجایی‌که در بازار قیمت خودرو‌ها خیلی بیشتر هستند، احتمال اینکه متقاضی زیاد باشد وجود دارد. از نظر معامله‌گران اگر این اتفاق رخ بدهد بازار طلا و سکه جان‌افزایش نخواهند داشت.

روزنامه دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشته شنیده‌ها از برخی صرافی‌های فعال در بازار ارز تهران گویای آن است که سهمیه ارسالی از سوی بانک مرکزی جهت عرضه ارز سهمیه‌ای حالت روتین خود را ازدست‌داده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی باتوجه‌به میزان ذخایر ارزی خود حجم عرضه در این‌گونه از معاملات را کم‌وزیاد کرده و در حال کنترل حجم تقاضا است.

در حال حاضر سکه امامی در نزدیکی حمایت ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار دارد در صورتی که این مرز از دست برود احتمال کاهش قیمت سکه تا محدوده ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد. البته عده‌ای می‌گویند سکه به راحتی خاکریز ۲۹ را از دست نخواهد داد.

در شرایط کنونی تکنیکالیست معتقدند درصورتی‌که دلار بالای مرز ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان تثبیت دهد موج جدید تقاضا وارد بازار خواهد شد و اسکناس آمریکایی در مرحله بعد به سمت مرز ۵۱ هزار تومان حرکت خواهد کرد. با این حالا اگر دلار مرز ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست دهد و پایین‌تر از آن ماندگار شود احتمال برگشت تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد. معامله‌گران فنی دلار معتقدند قیمت دلار در حال تکمیل موج آخر است که اگر حمایت ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان را از دست ندهد می‌تواند افزایشی شود.

قیمت فروش دلار در بازار سنا هم ۴۲ هزار و ۷۰۷ تومان اعلام شد.

هر یورو ۴۵  هزار و ۴۸۳ تومان خرید و ۴۶ هزار و ۸۹۶ تومان فروخته شد.

هر پوند انگلیس ۵۳ هزار و ۱۰۹ تومان خرید و ۵۳ هزار و ۵۳۱ تومان فروخته شد.

هر لیر ترکیه هم هزار و ۴۶۰ تومان خرید و هزار و ۴۷۳ تومان فروخته شد.

هر یوان چین هم ۵ هزار و ۹۰۸ تومان خرید و ۵ هزار و ۹۶۱ تومان فروخته شد.

درهم امارات عربی متحده هم ۱۱ هزار و ۴۹۹۵۲۴ تومان خرید و ۱۱ هزار و ۶۲۸ تومان فروخته شد.

قیمت دلار دیروز بدون تغییر باقی ماند. در حالی که اسکناس دلار در انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی منجمد شده است، قیمت دلار و سایر ارزهای اصلی در مرکز مبادلات طلا و ارز در حال افزایش است. به نظر می رسد سیاست گذاران قصد دارند با فریز کردن ارز بازار آزاد و افزایش قیمت ها در مرکز مبادلات ارزی، دلار را تک نرخی کنند.

به گزارش ایران تحلیل، روز گذشته قیمت دلار ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می شد. این اسکناس در روندی خنثی با اقدامات و فشارهای سیاست گذار حرکت می کند. اگرچه در روزهای اخیر تقاضا از عرضه بیشتر شده است، اما معامله گران بازار دلار و طلا را جذاب نمی دانند و سایر بازارها برای آنها جذابیت بیشتری دارد. آنها به بی حرکتی بازار ارز و کاهش مداوم قیمت طلا و سکه اشاره می کنند و معتقدند مردم زمانی برای خرید وارد بازارهای مالی می شوند که بازار روند صعودی داشته باشد. به گفته کارشناسان، ریتم های ثابت و تخفیف های محدود باعث تشویق خرید و فروش نمی شود.

اقتصاددانان فریز ارز را پیشروی روند شارپ در قیمت دلار می دانند. آنها می گویند بازارساز با تزریق دلار و اخبار همزمان سعی در شکستن قیمت دارد. این در حالی است که سیاست تثبیت ارز در شرایط تحریم و در نظر گرفتن شرایطی که مفروضات کلان اقتصادی را پیش فرض می گیرد، به هیچ وجه عقلانی و منطقی نیست.

دیروز قیمت دلار در بازارهای همسایه روند ثابتی را نشان نداد. قیمت دلار هرات با ۶۰ تومان کاهش ۵۰ هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه ۷۰ تومان کاهش یافت و با قیمت ۵۰ هزار و ۳۷۰ تومان معامله شد.

قیمتش متفاوته

دیروز بیستم آذر در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، اسکناس دلار با قیمت ۴۲ هزار و ۶۱۵ تومان و ۱۰۲ تومان افزایش عرضه شد. حواله های دلاری نیز ۹۳ تومان افزایش یافت و ۳۸ هزار و ۷۴۱ تومان فروخته شد. قیمت نیم دلار نیز مانند هفته های گذشته روی ۲۸۵۰۰ تومان ثابت ماند.

قیمت ارز موثر

دیروز قیمت اسکناس یورو با قیمت ۵۴ هزار و ۵۷۷ تومان معامله شد. در مرکز مبادلات طلا و ارز اسکناس یورو با ۱۱۲ تومان افزایش به ۴۵ هزار و ۸۸۵ تومان رسید. حواله های یورو نیز با ۱۰۳ تومان افزایش به ۴۱ هزار و ۷۱۴ تومان رسید.

حرکات ثابت دلار در نیمه اول کانال ۵۰ هزارتومان حالا دیگر تقریبا این اطمینان را حاصل کرده که قرار است تا پایان سال افزایشی در قیمت آن نداشته باشیم. این بازار از ابتدای پاییز سیگنال‌های منفی بسیاری را از سر گذرانده از جمله باقی ماندن ایران در لیست سیاه اف‌ ای تی اف، جنگ غزه و اسرائیل و بحث‌های پیرامون غروب برجام.

اما واکنش دلار به هر کدام از این اخبار از ۵۳ هزار تومان فراتر نرفت. حالا تنها نیروی محرک این بازار در ۳ ماه باقیمانده سال افزایش تقاضای ارز برای واردات است. از همین رو طبق پیش‌بینی بسیاری از فعالان بازار، قیمت دلار در این مدت افزایش خواهد یافت. در مقابل گروهی نیز باور دارند که دولت با افزایش درآمد‌های نفتی از این پیک نیز عبور خواهد کرد.

از همه این‌ها گذشته، با داغ شدن بحث‌های فساد ارزی ناشی از چند نرخی بودن ارز در کشور باز هم صحبت‌هایی مبنی بر حرکت به سمت نظام تک نرخی بالا گرفته است؛ تصمیمی که اگرچه خوب است، اما به باور «کامران ندری» اقتصاددان بعید است که دولت این ظرفیت را در شرایط فعلی داشته باشد تا بتواند همه ابعاد این موضوع را در نظر بگیرد.

نظام ارزی ایران ۷ نرخی است

به گزارش اقتصاد ۲۴ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از ۷ نرخی بودن نظام از ایران خبر داده که در بازار رسمی ارز حواله و اسکناس از ۴۲۰۰ تومان تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان تنوع دارد.

در روز‌های اخیرعلی روحانی، معاون سیاست گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز ناترازی‌های ارزی و وقوع فساد‌های ارزی را ناشی از چندگانگی نرخ‌ها دانسته و درباره تک نرخی شدن ارز گفته است سیاست اعلام شده دولت این است که مرجعیت در نظام ارزی باید به مبادله ارز و طلای بانک مرکزی انتقال یابد. او البته یادآور شده که این تصمیم نیازمند دوره گذار است.

کامران ندری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به واکاوی زمینه‌های لازم برای این هدف پرداخته و می‌گوید: حرکت از نظام چند نرخی به سمت نظام تک نرخی شدنی است، ولی تبعات سیاسی و خاص خودش را هم دارد و مهم است که نهاد سیاست‌گذار بداند این تبعات را بر می‌تابد یا خیر. از منظر اصول علم اقتصاد درست این است که به سمت نظام تک نرخی حرکت کنیم که در آن نرخ ارز به صورت رقابتی و مکانیزم عرضه و تقاضا در اقتصاد تعیین می‌شود. دلیلی ندارد که ما نتوانیم به این سمت برویم. منتها فشار‌های سیاسی در اقتصاد وجود دارد و می‌توان گفت این در اصل یک تصمیم سیاسی است تا یک تصمیم اقتصادی.

به گفته او این تصمیم از آن جهت سیاسی قلمداد می‌شود که با وجود دستمزد‌های اسمی پایین و سرکوب شده، برای واردات کالا‌های اساسی از ارز ۵۰ هزار تومانی استفاده کنیم و با جهش قیمت با ناآرامی‌های اجتماعی روبه‌رو شویم.

چقدر تا تک نرخی شدن ارز فاصله داریم؟

کامران ندری در پاسخ به این سوال که دولت چقدر آماده حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است؟ می‌گوید: همه چیز به توان حرفه‌ای، تخصصی، کارشناسی و اجرایی دولت بازمی‌گردد. ما به لحاظ اقتصادی و سیاسی خیلی با این هدف فاصله داریم. فکر نمی‌کنم به همین راحتی بتوان نگاه کرد. به طور مثال برای چنین هدفی نمی‌توان این را جدای از حقوق و دستمزد‌ها دید یا جدای از سیاست‌های تجاری و... این یک پکیج است. با در نظر گرفتن همه جوانب این تصمیم باید گرفته شود؛ لذا گمان نمی‌رود در حال حاضر امکان پذیر باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه