حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

افزایش 2 برابری حقوق کارگران در سال آینده | حقوق 12 میلیونی کارگران در 1402

حقوق کارگران در سال آینده چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ این سوالی است که با تورم به افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم بالای ۴۴ درصد، امسال زودتر از هر سال مطرح شده است.

افزایش 2 برابری حقوق کارگران در سال آینده | حقوق 12 میلیونی کارگران در 1402
کدخبر : 12837
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق کارگران از حداقل ترین دستمزدهای دولتی است. در  ماه های آخر سال شاهد اظهار نظرهای جنجالی در رابطه با نوع و میزان پرداخت حقوق کارگران هستیم.یکی از طرح های جدید برای  حقوق کارگران  طرح مزد منطقه ای است . در مورد دستمزد منطقه ای به عنوان حقوق کارگران کارشناسان بحث های مفصلی داشته اند که در ادامه به  آخرین خبرها از میران حقوق کارگران  را می خوانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره برگزاری جلسات دستمزد سال آینده کارگران گفت: این موضوع در مرحله کارشناسی قرار دارد و منتظر اعلام نظرهای کارشناسان در این زمینه هستیم.

میزان افزایش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۱ در شورای عالی کار ۵۷ درصد تصویب شده بود. با این حال، علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی دیروز در نشست خبری تاکید کرد که در بودجه سال آینده افزایش عجیب و غریب ۵٧ درصدی دستمزدها تکرار نمی‌شود. او اعلام کرد: سال آینده دستمزد افزایش می‌یابد ولی میزان افزایش دستمزدها به اندازه ۵٧ درصد امسال نخواهد بود و نگاه در افزایش دستمزدها کنترل تورم است.

در این فضا، سید صولت مرتضوی امروز درباره این‌که جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: درباره افزایش دستمزد کارگران باید با نمایندگان کارگران و کارفرمایان جلسه گذاشت؛ در این زمینه سازوکار قانونی مشخص است و باید در همان چارچوب به یک نتیجه رسید.

وی افزود: موضوع تعیین دستمزد سال آینده کارگران در مرحله کارشناسی قرار دارد و منتظر اعلام نظرهای کارشناسان در این زمینه هستیم.

بنا به این گزارش، پیش از این، اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره دستمزد سال آینده کارگران گفته بود: جلسات ما در شورای عالی کار با دستور جلسه هر ماهه تشکیل می شود. ماه گذشته این جلسه تشکیل شد و این ماه نیز روز سه شنبه هفته جاری جلسه خواهیم داشت.

آهنی ها تصریح کرده بود: مراحل رسیدن به میزان افزایش دستمزد، پیچیده و خاص است و به طور طبیعی تمام آن مراحل باید براساس قانون صورت بگیرد تا در اسفندماه و براساس اطلاعات، شرکای اجتماعی به جمع بندی برسند و در نهایت به یک مبلغ واحد برسند.

حقوق کارگران

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گزارش مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برای نحوه تعیین حقوق و دستمزد کارگران در جلسه شورای عالی کار بررسی می‌شود.

​علی‌حسین رعیتی فرد، در مورد آخرین خبرها از فرآیند تعیین حداقل مزد کارگران برای سال آینده، اظهار داشت: جلسات شورای عالی کار هر ماه برگزار می‌شود و این ماه هم در 29 آذر برگزار می‌شود.

وی در مورد اینکه چه زمانی کمیته‌های تخصصی تعیین مزد کارگران شکل می‌گیرد؟ گفت: طبق قانون تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده با حضور شرکای اجتماعی نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار سالی یک بار انجام می‌شود.

به گفته رعیتی‌فرد، علاوه بر تعیین حداقل مزد کارگران، مطالب دیگری نیز در دستورکار جلسات شورای عالی کار قرار می‌گیرد، از جمله تدوین آئین‌نامه‌ها و اصلاح آئین‌نامه‌های قدیمی مانند اصلاح آئین‌نامه ماده 153 قانون کار در دستورکار قرار دارد.

معاون روابط کار در مورد آئین‌نامه ماده 153 قانون کار گفت: این آئین‌نامه که در دهه 70 تدوین شده در مورد تشکیل تعاونی‌های کارگری در کارخانجات و مراکز تولید است و با همکاری شرکای اجتماعی کارگران و کارفرمایان و پیشنهادهای این گروه‌ها آئین‌نامه مزبور اصلاح و به روزرسانی می‌شود.

رعیتی‌فرد همچنین در مورد جلسات کمیته تخصصی مزد گفت: طبق قانون شورای عالی کار وظیفه دارد که حقوق و دستمزد کارگران را سالی یکبار تعیین کند و این وظیفه شورای عالی کار است. البته گزارش‌های مختلفی از مرکز آمار ایران مبنی بر هزینه‌های زندگی یک خانوار متوسط کارگری و گزارش‌های مرکز پژوهش‌های تأمین اجتماعی دریافت می‌شود و در جلسات شورای عالی کار در مورد نحوه تعیین حقوق و دستمزد کارگران گزارش اخیر مؤسسه پژوهش‌های عالی تأمین اجتماعی مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه