رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

جزییات جدید از اجرای رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان در چه مرحله ای است؟

آیین نامه رتبه‌بندی معلمان با توجه به برخی ابهامات در قانون تازه مصوب شده و بررسی همه جانبه آن نیازمند پیگیری است تا در نهایت به مرحله اجرا برسد.

جزییات جدید از اجرای رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان در چه مرحله ای است؟
کدخبر : 9557
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رتبه بندی معلمان

روزهای گذشته وزیر آموزش و پرورش از رفع ایرادات آیین نامه رتبه بندی معلمان خبر داد که بر این اساس با تصویب نهایی در جلسه هیات دولت اجرای این کار آغاز می شود.

خبر ابلاغ آیین نامه رتبه بندی معلمان ۱۲تیرماه امسال پس از چندین ساله مطالبه فرهنگیان در دولت سیزدهم ابلاغ شد، در این آیین نامه دولت نهایت تلاش خود را به کار گرفت تا با دقت و حمایت از جامعه فرهنگیان در وهله اول ارتقاء کیفیت نظام آموزشی و سپس بهبود معیشت فرهنگیان را مورد توجه قرار دهد.

در واقع مباحث مربوط به رتبه بندی معلمان از زمان تصویب سند تحول بنیادین یعنی سال ۹۰ به عنوان یکی از ارکان کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت مطرح بوده است تا معلمان در رقابت با یکدیگر صلاحیت های حرفه ای و شایستگی ها عمومی و اختصاصی را کسب کنند.

لایحه رتبه بندی فرهنگیان در شرایطی ابلاغ شد که فرهنگیان براساس وعده های داده شده از سال ۹۷ در انتظار اجرایی شدن آن بودند. این لایحه که از دولت گذشته در مجلس شورای اسلامی قرار داشت و در نهایت با همدلی دولت و مجلس و همچنین پذیرش بار مالی این لایحه توسط دولت میسر شد تا امکان حمایت موثر از فرهنگیان ایجاد شود.

وزارت آموزش و پرورش بررسی و رفع ایرادات لوایح طرح رتبه‌بندی معلمان را در چند ماه گذشته برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت و این طرح با تغییرات بسیاری به سود فرهنگیان در نهایت ابلاغ شد.

رییس جمهوری در آغاز فعالیت دولت سیزدهم با صراحت از تصویب این قانون رتبه‌بندی معلمان در جمع فرهنگیان صحبت کرده بود؛ بنابراین دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲۵هزار میلیارد تومان برای عملیاتی شدن این طرح اعتبار در نظر گرفت اما در مجلس این مبلغ به ۳۸هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین در سال‌های گذشته ۲۰هزار میلیارد تومان برای اجرای سه‌ساله رتبه‌بندی در نظر گرفته‌ شده بود، درحالی‌که در دولت سیزدهم برای ۱۸ماه ۳۸هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته ‌شده است.

همچنین براین اساس قرار است که ۸۰۰هزار نفر از نیروهای آموزش و پرورش شامل قانون رتبه‌بندی معلمان شوند و فقط معلمانی که در مرخصی هستند یا در دستگاه دیگری به‌جز آموزش و پرورش در مأموریت و در حال خدمت هستند و نیروهای مازاد مشمول رتبه‌بندی نخواهند شد که مطابق گفته های یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش به دلیل کمبود معلم درآموزش و پرورش، نیروی مازادی وجود ندارد که شامل قانون رتبه‌بندی معلمان نشود. چنانچه معلمی نتواند کف امتیازات جدول رتبه‌بندی را بیاورد و احراز رتبه نشود، به مدت یک سال رتبه یک به وی تعلق خواهد گرفت تا در این مدت بتواند رتبه خود را کسب کند.

وی همچنین درباره معلمان تازه استخدام شده، گفت: معلمان جدیدالاستخدام تبدیل وضعیتشان مشروط به کسب رتبه «مربی» است و اگر بعد از دو دوره ارزیابی، رتبه مربی را کسب کنند، تبدیل وضعیت می‌شوند. البته این معلمان در جریان رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

هرچند که آموزش و پرورش در ظرف زمانی قانونی مراحل بررسی و رفع ایرادات لوایح را انجام داده و در نهایت مصوب شده که از ۳۱شهریور ۱۴۰۰ پرداختی معلمان صورت می‌گیرد اما برخی در این میان تا زمان اجرایی شدن این قانون با کوچکترین موانعی در شبکه های مجازی همهمه ای ایجاد کردند که گاهی موجب دل نگرانی برخی معلمان شده است.

قانون رتبه بندی معلمان هدف را ارتقا کیفیت، شایستگی های عمومی و تخصصی دانست که ما به ازای مادی هم دارد و باعث ایجاد انگیزه در میان فرهنگیان شود. همچنین اعتبار پایدار برای این طرح پیش بینی شده است.

از زمان ابلاغ این آیین نامه تاکنون، با توجه به برخی ابهامات در قانون تازه مصوب شده و بررسی همه جانبه آن نیازمند پیگیری است تا در نهایت به مرحله اجرا برسد.

در واقع برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق قوانین مقررات مجلس در چند وقت اخیر ایراداتی را به آیین نامه رتبه بندی معلمان وارد کرده بودند که در نهایت چهارم مرداد ماه وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایراداتی را کمیسیون تلفیق قوانین مقررات مجلس در خصوص این آیین نامه داشتند که در چند روز گذشته به ما ارجاع دادند. در کمیسیون مربوطه ایرادها برطرف شد و در این کمیسیون به توافق رسیدند که در اولین جلسه هیات دولت، آیین نامه نهایی شود.

علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ایرنا در خصوص آخرین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان اظهارداشت: همه مباحث طرح رتبه‌بندی از جمله آیین نامه آن در حال نهایی شدن است و طی چند روز آینده از سوی دولت نهایی و وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه