نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن

خبر بد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن | افزایش چند میلیونی مسکن ملی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن بر اساس شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ حدود ۶ میلیون تومان است.

خبر بد برای متقاضیان نهضت ملی مسکن | افزایش چند میلیونی مسکن ملی
کدخبر : 9480
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

نهضت ملی مسکن

علیرضا جعفری در رابطه با جدیدترین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن و هزینه ساخت این واحدها اظهار کرد: دستورالعملی سال گذشته در رابطه با قراردادهای طرح نهضت ملی مسکن ابلاغ شد. در این دستورالعمل مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت برای هر مترمربع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با ۵ درصد پلوس ( بـالاتر از بـرآورد انجـام شـده از سوی کارفرمـا) و ۱۰ درصد مینـوس( پـایین‌تـر از برآورد پیمانکار) است.

او  ادامه داد: از سوی دیگر مبنای محاسبه هزینه‌های ساخت بر اساس ضریب تعدیل سه‌ماه سوم سال ۱۴۰۰ نیز است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران افزود: با توجه به این‌که در قیمت‌گذاری‌ها یک شاخص و یک مبنا را داریم که قیمت بازار است. ضمن این‌که ضریب تعدیل را نیز داریم، امروز ملاک عمل ما مطابق همان ضریب شاخص تعدیل سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۰ تقریبا حدود ۶ میلیون تومان هزینه ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن است.

نهضت ملی مسکن

خلیل محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در جلسه با مدیران عامل شهرهای جدید پرند، پردیس، اندیشه، هشتگرد و ایوانکی بر تعیین تکلیف ۷۳ هزار نفر باقیمانده ثبت نامی در طرح نهضت ملی مسکن استان تهران به صورت ویژه تاکید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در جلسه ماهانه نهضت ملی مسکن با مدیران عامل شهرهای جدید پرند، پردیس، هشتگرد، ایوانکی و اندیشه، گفت: تکلیف تمامی متقاضیان تهرانی طرح نهضت ملی مسکن این هفته باید مشخص شود.

وی گفت: تعیین تکلیف تمامی متقاضیان ظرف هفته جاری در شهرهای جدید می‌بایست هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

 محبت خواه افزود: در استان تهران ۴۳۴ هزار نفر در شهرهای جدید ثبت نام نهضت ملی مسکن داشته‌اند که در مرحله اول می‌بایست متقاضیان باقیمانده تعیین تکلیف شوند.

همچنین مقرر شد در اولین جلسه شورای مسکن استان نیز وضعیت مساکن مهر ناتمام شهرهای جدید تعیین تکلیف و نهایی شود.

جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با مدیران عامل شهرهای جدید به‌صورت مستمر، منظم و ماهانه خواهد بود و آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در مباحث تخصیص زمین، متقاضیان، شروع پروژه‌های جدید و پیشرفت پروژه‌ها، انعقاد قرارداد با بانک‌ها و... بررسی خواهد شد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۵.۶ میلیون نفر در ۷ فاز اعلام شده در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که بیش از ۹۰ درصد پالایش شده اند.

محمودزاده معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین جزئیات طرح نهضت ملی مسکن به سوالات زیر پاسخ داد:

کار ساخت و ساز را برای چه تعداد انجام می دهید؟

بیش از ۵.۶ میلیون نفر در۷ فاز اعلام شده در طرح های حمایتی دولت ثبت نام کردند که بیش از ۹۰ درصد ثبت نام کنندگان پالایش شدند و پالایش آنها نهایی شده و توسط ادارات کل اطلاع رسانی صورت گرفته است.

عمده ۱۰ درصدی که باقی مانده‌اند دو گروه هستند یعنی کسانی که از ۱۵ تیرماه ثبت نام کرده اند و افرادی که مشمول قانون حمایت از جمعیت می شوند.

هدف گذاری ما برای شهرک هایی که زیرساخت های مناسب دارند چیست؟

حدود ۵۶۷ هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود پنجاه هزار واحد در بافت فرسوده و مابقی پروژه های در حال ساخت است .حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی در حال ساخت است. ۳۳۳ هزار واحد هم خود مالک هستند. مجموعه اینها یک و نیم میلیون واحد را شامل می شود.

از چهار میلیون واحدی که مورد تعهد است ۳.۲ میلیون مسکن شهری و مابقی روستایی است. از این میزان زمین یک میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی کاملا مشخص و تامین شده است .

یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد اراضی است که برای الحاق به محدوده و یا شهرک در مراحل بررسی کاربری در استان ها است.

مجموعه اینها ۲.۹ میلیون استرداد تامین واحد دارد. به صورت فرض بیش از ۹۰ درصد اراضی ۴ ساله تا به الان تامین شده است.

مهمترین مسئله در تولید مسکن چیست؟

گام اول تولید مسکن که بحث تامین زمین است با قدرت برداشته شده و می‌توان گفت که به طور عام مشکلی به اسم زمین نداریم.

مگر در برخی از شهرها که طبیعتاً مانند استان کردستان و امثال آن دچار کمبود زمین هستیم که دستورالعمل های برای تامین زمین داده شده است.

ظرفیت دو سال اول یعنی دو تا ۸۰۰ هزار واحد را که باید شروع می شد به صورت صد در صد تامین زمین انجام شده است.

یکی از سیاست‌ها این است که گاهی اوقات الحاق یا توسعه فیزیک شهرها نامناسب نیست، بحث ایجاد شهرک‌های جدید مطرح است با دستورالعملی که در شورای شهرسازی و معماری ایران تصویب شد ، بستر جدیدی در تسهیل و ایجاد شهرک های جدیدی ایجاد شده است.

مطالعات اولیه بیش از ۴۰ شهرک تاکنون در سطح استان های مختلف انجام شده است. حدود هشت یا نه شهرک مصوبات نهایی شورای عالی را گرفته اندکه به عنوان فرصت های جدید توسعه شهری در طرح نهضت ملی مسکن محسوب می شوند.

کدام شهر ها ظرفیت جدید و باقی مانده دارند؟

رئیس جمهور دستور دادند تا کل نیاز زمین برای ۴ میلیون واحد تا مردادماه تامین شود یعنی تمام استانداران به عنوان رئیس شورای عالی مسکن استان مکلف شدند تعدادی که اشاره شده که قریب به یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار واحد است علاوه بر یک میلیون و پانصد هزار واحدی که اشاره شد را تا انتهای مرداد ماه تعیین تکلیف کنند. اگر اینگونه شود طبیعتا ثبت نام جدید هم خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه