قرعه کشی خودرو | ثبت نام خودرو

سرانجام حذف قرعه کشی خودرو به کجا رسید؟ | خریداران خودرو گوش به زنگ باشند؟

قرعه‌کشی خودرو در حالی همچنان به شیوه جدید برگزار می شود که یکی از وعده های خودرویی فاطمی امین از زمان ورود به وزارت صمت، حذف قرعه‌کشی بوده است.

سرانجام حذف قرعه کشی خودرو به کجا رسید؟ | خریداران خودرو گوش به زنگ باشند؟
کدخبر : 9453
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قرعه کشی خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای قرعه کشی خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت، اغلب قرعه‌کشی‌ خودرو برای عرضه خودرو تا اواخر سال ۱۴۰۲، از بین می‌رود و ما به سمت بالا رفتن کیفیت و عقلانی شدن قیمت و نیازهای خودرویی مردم پیش خواهیم رفت.با توجه به آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره حذف قرعه‌کشی‌ خودرو و طرح‌های پیش فروش خودرو، وزارت صمت با صدور بیانیه‌ای، موضوعات پیرامون راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو را تشریح کرد.در ادامه به آخرین جزییات از قرعه کشی خودرو می پردازیم.

قرعه کشی خودرو

قرعه‌کشی دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه شنبه یکم مرداد برگزار شد و اسامی برندگان این مرحله از قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه هم ساعت ۱۷ دوم مرداد اعلام می‌شود.

با وجود وعده وزیر صمت درباره حذف قرعه‌کشی خودرو، این روش فروش همچنان ادامه دارد و اسامی برندگان مرحله دوم از قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه امروز اعلام می‌شود.

اوایل فروردین امسال سیستم قرعه‌کشی به روش قبل اجرا شد و همین موضوع صدای نمایندگان مجلس را در آورد تا جایی که حسینی کیا سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صمت باید هر چه سریعتر اقدام به حذف سیستم قرعه‌کشی خودرو کند و بابت این کار باید وزیر صمت پاسخگو باشد.

پس از این اعتراضات، نمایندگان خواستار استیضاح فاطمی امین بابت مشکلاتی که برای صنعت خودرو ایجاد کرده بود، شدند .

وزیر صمت پس از حضور در مجلس اعلام کرد برنامه‌هایی برای صنعت خودرو دارد.

او گفته بود: از این پس باید تمام خودروها در سامانه یکپارچه قرعه‌کشی شوند.

امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: وزیر صمت باید بابت تمام وعده‌هایی که داده پاسخ دهد؛ او باید توضیح دهد چرا وعده تحویل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو عملی نشد؟ چرا کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو اتفاق نیفتاد و قیمت خودرو مدام در حال افزایش است؟

او گفت: اعلام شد قرعه‌کشی حذف می‌شود، این وعده نیز نه تنها عملی نشد بلکه خودروهای بخش خصوصی نیز مستقیما تحت نظر دولت قرار گرفت و ارتباط خودروساز و بازار در حال قطع شدن است و دولت به عنوان واسطه از طریق سامانه متمرکز تبدیل شده است.

به گفته کاکایی، از طرفی موانعی که برای توسعه پیش روی تولید کننده وجود دارد مدام در حال افزایش است و از طرف دیگر واردات به عنوان راه حل انتخاب می‌شود.

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو نیز معتقد است وزیر صمت باید هرچه سریعتر دلیل عدم حذف سیستم قرعه‌کشی را اعلام کند چرا که این شیوه بازار خودرو را نابسامان‌تر کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: شیوه‌هایی که برای عرضه خودرو بکار می‌رود به دلیل مشکل ناهماهنگی بین عرضه و تقاضا است، این اقدام باعث افزایش فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه می‌شود البته کاسبی و سودآور بودن این قرعه‌کشی‌ها عامل دیگری نیز برای عقب انداختن حذف قرعه‌کشی است.

او می‌گوید: این مشکلات برطرف نمی‌شوند تا زمانی که یک منطقی برای تولید، عرضه و تقاضا باشد. ابداعاتی نیز برای رفع مشکلات ارائه می‌شود. اما مشکل به سادگی برطرف نمی‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی مدتی که از انجام طرح قرعه‌کشی گذشته (بیش از ۱۶ ماه) هنوز هم تقاضای بالایی برای ثبت نام در این طرح وجود دارد و حتی قیمت خودرو در بازار هم بر اثر این مسئله تغییری نکرده و کاهش نیافته است.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت صمت، در مرحله دوم قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه ۶ میلیون و ۵۷ هزار متقاضی برای خرید خودرو ثبت نام کردند که نسبت به مرحله اول افزایش بیش از ۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. در مرحله نخست حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی ثبت نام کرده بودند.

قرعه کشی خودرو

زمان قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو، عبارتی است که خیلی زود و بلافاصله پس از پایان مهلت ثبت‌نام متقاضیان به دفعات در کادر جستجو گوگل تکرار شد. سایت ثبت‌نام سامانه یکپارچه فروش خودرو، با وجود اختلال‌های گاه‌وبی‌گاه در روز سه‌شنبه ۲۸ تیر طبق برنامه و راس ساعت مقرر یعنی ۱۷ بسته شد. متقاضیان سه روز مهلت داشتند تا ثبت‌نام کنند.

قرعه‌کشی سامانه یکپارچه خودرو به‌احتمال زیاد در روز چهارم مرداد انجام می‌شود و یکی، دو روز بعد یعنی پنجم یا ششم مرداد اسامی منتخبان اعلام خواهد شد. منتخبان اصلی، هفت روز یعنی تا ۱۲ یا ۱۳ مرداد و با فرض تمدید تا ۲۰ مرداد مهلت دارند وجه را به‌حساب خودروسازان واریز کنند

آمار‌ها می‌گویند نزدیک شش میلیون نفر در مرحله دوم قرعه‌کشی خرید خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو که تیرماه امسال انجام گرفت داوطلب شده‌اند در حالی که تنها قرار است ۷۶ هزار و ۷۰۰ خودرو توسط تولیدکننده‌ها واگذار شود. اگرچه زمان دقیق قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو و زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی هنوز به‌طور دقیق و رسمی اعلام نشده است، اما با مقایسه اخبار مربوط به دور اول می‌توان وضعیت پیش روی شرکت‌کنندگان دور دوم را تخمین زد.

اگر روال کار مانند دور قبل باشد، قرعه‌کشی دور دوم سامانه یکپارچه خودرو در روز چهارم مرداد انجام می‌شود و یکی، دو روز بعد یعنی پنجم یا ششم مرداد باید منتظر اعلام اسامی منتخبان باشیم. گروه اصلی برای واریز وجه هفت روز مهلت خواهند داشت و باید تا ۱۲ یا ۱۳ مرداد این کار را انجام دهند هر چند احتمال اینکه مهلت تکمیل وجه تا ۲۰ مرداد تمدید شود، وجود دارد. منتخبان رزرو قرعه‌کشی سامانه فروش یکپارچه خودرو از این زمان به بعد شانس‌هایی را به‌دست می‌آورند.

زمان قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو در حال حاضر دغدغه حدود شش میلیون و ۵۷ هزار و ۵۵۵ ایرانی است. این تعداد متقاضی از ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۵ تیر تا ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۲۸ تیردر مهلت تعیین به سامانه یکپارچه فروش خودرو مراجعه کردند تا شانس خود را برای خرید خودرو با قیمت کارخانه امتحان کنند. اگر جمعیت ایران را ۸۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، حدود ۷.۵ درصد آنها الان چشم‌انتظار زمان اعلام نتایج سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند.

قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو مرحله اول در خرداد امسال با حضور چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۳ نفر برگزار شد. این عدد نشان‌دهنده جمعیت افرادی است که پس از بررسی مدارک، با صلاحیت تایید شده در قرعه‌کشی شرکت داده شدند تا در نهایت ۱۷۷ هزار خودرو بین آن‌ها توزیع شود. خبر‌های بعدی نشان می‌داد هنگام قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو، علاوه بر برندگان، عده‌ای به‌عنوان رزرو معرفی می‌شوند تا در صورتی که برندگان اصلی در زمان مقرر وجه را واریز نکردند، به‌طور اتومات جای آنها را بگیرند. قطعا در این دوره هم چنین فرصتی در نظر گرفته می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه