رئیس‌جمهور: جامعه توسعه یافته‌ای که فاقد عدالت باشد جامعه علوی نیست

رئیس جمهور با تاکید بر ظرفیت بالای شورای‌عالی جهادسازندگی در ایجاد همگرایی ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور، گفت: شورای‌عالی جهادسازندگی به دور از توسعه تشکیلاتی با کمترین هزینه و بالاترین بهره‌وری، ظرفیت‌های ساختار اداری کشور را در کنار نهادهای انقلابی و گروه‌های جهادی مردمی به میدان بیاورد تا کارِ جدیدی برای آبادانی کشور و پیشرفت و عدالت انجام شود.

رئیس‌جمهور: جامعه توسعه یافته‌ای که فاقد عدالت باشد جامعه علوی نیست
کدخبر : 9411
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در نخستین جلسه شورای عالی جهاد سازندگی، امور عشایر و توسعه روستایی با تاکید بر ضرورت انسجام در کارهای جهادی، گفت: با اتکا به تجربه ۴۳ ساله انقلاب شکوهمند اسلامی، حرکت جدیدی را با احیای جهادسازندگی در بستر گام دوم انقلاب رقم خواهیم زد که در شأن ملت بزرگ ایران و در راستای اجرای منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باشد.

آیت‌الله رئیسی با تشریح اقدامات جهادسازندگی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تاثیر آن در توسعه کشور، گفت: پرچمدار حرکت جهادسازندگی امام خمینی(ره) بودند و در عین حال جهاد سازندگی در ذات و هویت انقلاب اسلامی ریشه دارد و بر همین اساس انقلاب هیچ گاه از حرکت‌های جهادی و سازندگی جدا نخواهد شد.

رئیس جمهور با مرور تجربه ادغام جهادسازندگی و وزارت کشاورزی در مقطعی از تاریخ انقلاب، بیان داشت: زمانی چنین تصور شد که اگر جهادسازندگی و وزارت کشاورزی ادغام شوند، شاید حرکت‌های جهادی تخصصی‌تر و وزارت کشاورزی متعهدتر شود. در همان زمان نیز دوستداران و دغدغه‌مندان انقلاب نگران این بودند که با این ادغام جریان جهادسازندگی در نظام پیچیده اداری گم شود و بعدها مشخص شد این دغدغه کاملا درست بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه علی‌رغم ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی حرکت‌های جهادی در جامعه متوقف نشد، افزود: با وجود ادغام، گروه‌های جهادی به صورت خودجوش و آتش به اختیار در جای جای کشور فعالیت‌های خود را ادامه دادند اما مشکل این بود که هماهنگی لازم را نداشتند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری یک سازوکار جدید برای ایجاد انسجام و هماهنگی در حوزه جهاد سازندگی، گفت: پس از مطالعات و بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که شورای‌عالی جهادسازندگی می‌تواند با استفاده از تجربیات گذشته، حرکت‌های آینده را هدایت، حمایت و نظارت کند.

رئیس جمهور با تاکید بر نقش ویژه شورای عالی جهاد سازندگی در انسجام‌بخشی به فعالیت‌های جهادی و تشخیص نیازها و اولویت‌ها، خاطرنشان کرد: تولید، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری می‌تواند از محورهای فعالیت شورای‌عالی جهادسازندگی خصوصا در مناطق روستایی و مناطق حاشیه‌ای شهرها باشد.

رئیسی با اشاره به سایر حوزه‌های هدف و چارچوب‌های فعالیت جهادسازندگی، خاطرنشان کرد: دایره فعالیت‌های جهادسازندگی باید روستاها، حاشیه شهرها و برخی مناطق شهری را دربرگیرد. شورای‌عالی جهادسازندگی باید مشوق و حامی گروه‌های جهادی باشد. لازم است هر کس که با انگیزه جهادی در میدان حضور دارد مورد حمایت قرار گیرد تا انگیزه او به سردی نگراید. موفقیت این کار در مردمی‌سازی است و هر کاری مردمی شود، ماندگار خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت استمرار حرکت‌های جهادی و بسط گفتمان جهاد سازندگی در کشور ، اظهار داشت: جهاد سازندگی جوهره گفتمان انقلاب اسلامی است. لذا همه دلبستگان و علاقمندان به انقلاب باید به خیل عظیم گروه‌ها، اقدامات و حرکات جهادی بپیوندند.

رئیسی شرط موفقیت شورای‌عالی جهادسازندگی را برخورداری از یک دبیرخانه فعال دانست و اظهار داشت: اگر ایجاد هماهنگی و انسجام‌بخشی را مهم‌ترین شان تشکیل شورای عالی جهادسازندگی در نظر بگیریم، بدیهی است که مهم‌ترین جزء در ایفای این وظیفه، دبیرخانه فعال و پرکار این شورا خواهد بود.

رئیس جمهور پیشرفت کشور را مهم‌ترین محور فعالیت شورای عالی جهاد سازندگی خواند و اذعان داشت: تمام این حرکت در جهت تحقق آن پیشرفتی است که رهبر انقلاب تبیین فرمودند. ما درصددیم که کشورمان پیشرفته شود و این پیشرفت در پرتو عدالت شکل می‌گیرد. نگاه توسعه‌ای بیشتر ناظر بر توسعه اقتصادی است اما پیشرفت، تمامی نیازهای انسان را در برمی‌گیرد.

رئیسی افزود: ما جامعه پیشرفته‌ای می‌خواهیم که پیشرفت آن تنها در حوزه صنایع و ابزارهای تولید نباشد، بلکه در معنویت، اخلاق و عدالت نیز در آن پیشرفت کند. جامعه توسعه یافته‌ای که فاقد عدالت باشد جامعه علوی نیست، بلکه جامعه علوی جامعه‌ای است که رفاه و پیشرفت آن در پرتو عدالت باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حرکت‌های جهادی را باید با محوریت پیشرفت و عدالت تعریف کنیم، اظهار داشت: باید برپایه سند آمایش سرزمینی، سند جامعی را در حوزه جهاد سازندگی تدوین کنیم و این سند مبنای همه اقدامات و برنامه‌های جهادی در اقصی‌نقاط کشور باشد.

رئیسی با اشاره به اهمیت اولویت‌سنجی در اقدامات شورای‌عالی جهادسازندگی گفت: به طور طبیعی امکانات کشور به میزان تمام نیازها نیست و لذا باید در کارها اولویت‌سنجی کنیم.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اهمیت نقش نهادهای انقلابی در حل مشکلات مردم خاطرنشان کرد: از خوبی‌های شورای‌عالی جهادسازندگی این است که ظرفیت‌های ساختار اداری کشور را در کنار نهادهای انقلاب اسلامی و گروه‌های جهادی مردمی به میدان می‌آورد تا کارِ جدیدی را با استفاده از تجربیات گذشته شکل دهند.

رئیسی در پایان تاکید کرد: شورای‌عالی جهادسازندگی به دور از هرگونه توسعه و گسترش تشکیلاتی به صورت چابک و با کمترین هزینه و بالاترین بهره‌وری شکل گیرد تا این کار الگوی تمام ادارات شود.

رئیس جمهور پیش از این نشست با حضور در نمایشگاه «از جهاد سازندگی تا جهاد پیشرفت عدالت» از نزدیک در جریان اقدامات انجام شده در جهادسازندگی از اوایل انقلاب تاکنون و برنامه‌های آینده این نهاد قرار گرفت. دکتر رئیسی در این نمایشگاه ضمن بازدید از توانمندی‌های جهادسازندگی، از تالارهای سیمای طاغوت، تالار گام اول انقلاب، تالار سیمای محرومیت و تالار گام دوم انقلاب بازدید کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه