بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

واریز معوقه فروردین ماه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | بازنشستگان پولدار شدند

پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از ۲۰ مردادماه آغاز شده و تا ۳۱ برای همه بازنشستگان واریز می‌شود.

واریز معوقه فروردین ماه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | بازنشستگان پولدار شدند
کدخبر : 9385
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

شرایط بازنشستگان تامین اجتماعی، وابسته به میزان سخت بودن شغل و همینطور وابسته به جنسیت است. حداکثر سابقه برای پذیرش و محاسبه در تعیین مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ سال است. عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد. بازنشستگان تامین اجتماعی برای دریافت بیمه تکمیلی در سال ۱۴۰۰ تا آخر بهمن‌ماه فرصت ثبت نام داشتند. حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خرداد سال ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی پیدا کرد. بازنشستگان کمتر از ۳۰ سال سابقه، باتوجه به سنوات، کمتر از این مبلغ دریافت می کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی

طبق اعلام میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیرامون زمان پرداخت معوقات بازنشستگان؛ معوقه فروردین ماه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق ماه جاری در حال پرداخت است و معوقه اردیبهشت ماه نیز با حقوق ماه آینده (مرداد) تسویه خواهد شد. 

طبق زمان‌بندی اعلام شده، پرداخت معوقه فروردین ماه ناشی از افزایش حقوق‌ها برای بالغ بر سه و نیم میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان، از ۲۰ خرداد ماه آغاز شده است و پرداخت این مبلغ ( در قالب دو پرداخت جداگانه در همان روز) به تمام بازنشستگان در سراسر کشور، تا ۳۱ خرداد به اتمام می‌رسد.

واریز حقوق بازنشستگان از بیستم هرماه، طبق برنامه الفبایی انجام و تا پایان ماه تکمیل می‌شود.

 بازنشستگان تامین اجتماعی

رئیس مجلس طی نامه‌ای خواستار اصلاح دو مصوبه‌ افزایش مستمری بازنشستگان و حق مسکن کارگران شد.

بیست و نهم تیرماه، محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس) در نامه‌ای به دولت، حق مسکن ۵۵۰ هزار تومانی و مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان را مغایر با قانون دانست و از دولت خواست که این دو مصوبه اصلاح شود.

در این نامه، رای هیات تطبیق قوانین مجلس ملاک قرار گرفته و به تغایر با قانون اشاره شده است. حالا دولت باید براساس این نامه‌ی رسمی، این دو مصوبه را اصلاح کند.

بلاخره رئیس مجلس سکوت یکماه خود را شکست و در دعوای کارگران و دولت، طرف کارگران را گرفت.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای رسمی که ایسنا متن آن را منتشر کرد، ابطال مصوبات اخیر هیات دولت در خصوص افزایش حق مسکن کارگری و افزایش مستمری بازنشستگان را به رئیس جمهور اعلام کرد.

موضعگیری رئیس مجلس در خصوص نحوه افزایش حقوق بازنشستگان، توقعی بود که با توجه به بالاگرفتن دعوای اخیر کارگران بازنشسته و هیات دولت انتظار آن می‌رفت.

به صورت مشخص ماه گذشته هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در این خصوص دو نوبت تشکیل جلسه داده بود.

اعلان نظر رسمی رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی از این حیث حائز اهمیت است که باوجود اعلام نظر کمیته تطبیق قوانین مجلس، دولت نظر این هیات را غیر رسمی خواند.

هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ مستمری بازنشستگان این سازمان را مطابق با مصوبه دستمزدهای شورای عالی کار افزایش داد.

بر این اساس می‌بایست از ابتدای سال ۱۴۰۱ حداقل مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد اما دولت در مقام ابلاغ کننده این مصوبه حقوق بازنشستگان سایر سطوح را ۱۰ درصد افزایش داد.

اما در خصوص ابطال مصوبه افزایش حق مسکن کارگری، با توجه به اخبار منتشر شده در رسانه‌ها کمتر کسی توقع چنین موضعگیری را داشت.

برای سال ۱۴۰۱ حق مسکن کارگری در شورای عالی کار به میزان ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد اما دولت در مقام ابلاغ کننده این مصوبه میزان آن را به ۴۵۰ هزار تومان تقلیل داد.

به دنبال این اتفاق، شماری از کارگران شکایتی در دیوان عدالت اداری مطرح کردند.

به نظر می‌رسد با ابطال این مصوبه نیز حق مسکن سال ۱۴۰۱ کارگری به همان میزان ۶۰۰ هزار تومانی که در شورای عالی کار تعیین شده بود باز گردد.

حقوق بازنشستگان

به گفته‌ی نمایندگان مجلس، اول مرداد مهلت دولت برای اصلاح مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان به پایان می‌رسد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پایان مهلت دولت برای اصلاح مصوبه‌ی افزایش مستمری بازنشستگان در اول مردادماه خبر داده است.

پورابراهیمی گفته است: دولت مکلف است به مرّ قانون در ارتباط با افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عمل کند و اوایل مردادماه فرصتی که هیئت تطبیق به دولت برای رفع مغایرت مصوبه با قانون داده، به اتمام می‌رسد.

بازنشستگان با بیان اینکه فقط سه روز تا اول مرداد زمان داریم؛ خواستار اصلاح مصوبه‌ی دولت و اعمال افزایش مصوب شورایعالی کار شدند.

بازنشستگان استان‌های مختلف در انتظار این اتفاق هستند؛ برای نمونه بازنشستگان گیلان که بارها به مقامات مربوطه مراجعه کرده‌اند؛ می‌گویند: انتظار داریم اگر تا اول مرداد دولت اصلاحات را انجام نداد، مجلس راساً به میدان بیاید و دستور به ابطال رسمی افزایش ده درصدی مستمری بازنشستگان سایر سطوح بدهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه