یارانه نقدی | حذف یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

شوک به یارانه بگیران | یارانه نقدی این افراد حذف شد

شرکت ملی گاز ایران بر اساس قانون بودجه امسال مکلف شده تا در راستای اصلاح الگوی مصرف، هوشمندسازی توزیع گاز و نصب کنتورهای هوشمند را با اولویت مشترکان پرمصرف اجرا کند. این پروژه کلان باید در چهار سال عملیاتی شود.

شوک به یارانه بگیران | یارانه نقدی این افراد حذف شد
کدخبر : 9297
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئیسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

مدیر عامل شرکت ملی گاز از برنامه نصب کنتورهای هوشمند با هدف امکان فروش مازاد سهمیه مصرفی گاز به نرخ آزاد خبر داد

اظهارات مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران نشان می دهد که دولت به دنبال تکلیف قانون بودجه به دنبال ایجاد بازار انرژی در حوزه گاز با به کارگیری کنتورهای هوشمند در این بخش است به طوری که مردم بتوانند مازاد گاز یارانه ای خود را به نرخ آزاد بفروشند.

 یارانه های عظیم و پنهان انرژی که طبق اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه به بیش از 100 میلیارد دلار در سال می رسد، یکی از عوامل رشد فاصله رفاهی در کشور به شمار می رود. به این صورت که قشرهای  برخوردارتر، امکان مصرف بیشتر و در نتیجه دریافت میزان بیشتری از حامل های انرژی را دارند و به موازات، یارانه پنهان بیشتری را دریافت می کنند.

همین موضوع موجب شده است تا طرح های مختلفی برای تعدیل مصرف قشرهای برخوردارتر و همچنین رسیدن یارانه بیشتر انرژی به کم برخوردارترها یا مصرف کنندگانی که مصرف متعارف انرژی دارند، مطرح شود. یک طرح مهم در این زمینه، شکل گیری بازار انرژی است تا آن هایی که زیر مصرف استاندارد، انرژی مصرف می کنند، بتوانند مازاد حامل انرژی خود را به نرخ آزاد بفروشند. طرح آزمایشی سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو که در کیش اجرایی شده، نمونه ای از این دست است.

با این حال، تازه ترین خبرها حاکی از آن است که دولت به دنبال ایجاد چنین بستری در حوزه گاز است. به گزارش ایرنا، شرکت ملی گاز ایران بر اساس قانون بودجه امسال مکلف شده تا در راستای اصلاح الگوی مصرف، هوشمندسازی توزیع گاز و نصب کنتورهای هوشمند را با اولویت مشترکان پرمصرف اجرا کند. این پروژه کلان باید در چهار سال عملیاتی شود.

در این خصوص، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران توضیح داد و با اشاره به این که با اجرای پروژه کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف توسط مردم اتفاق می افتد، گفت: اگر مشترکی گاز کمتری مصرف کند، می تواند گازاد مازاد (نسبت به الگو) را در بورس (انرژی) به قیمت آزاد بفروشد. به گفته وی، زیرساخت های بورس برای عرضه گاز فراهم شده است.

اظهارات چگنی نشان می دهد که قیمت اسمی گاز در اروپا با ایران تفاوت زیادی دارد به طوری که این نرخ، هر متر مکعب بیش از  2 دلار بوده و حتی در زمان هایی به بیش از  4 دلار نیز رسیده است. در حالی که قیمت گاز در ایران در بخش خانگی در حدود 70 تومان است. البته به نظر می رسد با توجه به بحران به وجود آمده در اروپا و نیز با در نظر گرفتن نسبت قیمت ها، قیمت گاز در آن منطقه، هم اینک واقعاً گران تر شده است. توضیحات چگنی همچنین دقیقاً مشخص نمی کند که منظور از قیمت آزاد گاز چیست.

یارانه نقدی

ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان منابع گازی دنیا ظرفیت بالایی برای تولید و حتی نقش‌آفرینی در بازار این سوخت پاک در منطقه دارد، اما در سال‌های گذشته با توجه به روند افسارگسیخته مصرف در داخل کشور، حتی تکمیل همه فازهای پارس جنوبی نیز نتوانسته است پاسخگوی تقاضا باشد، به‌طوری که هم‌اکنون تراز گازی کشور منفی شده و مجموع تقاضا از عرضه گاز پیشی‌گرفته است.

بررسی مقدار مصرف و مشترکان پلکان‌های مختلف نشان می‌دهد که امکان افزایش قابل توجه قیمت گاز در بودجه ۱۴۰۱ برای ۲ درصد از بیشترین مصرف‌کنندگان گاز خانگی وجود دارد. مصرف انرژی در ایران همیشه با حرف و حدیث‌های فراوانی درباره الگوی مصرف همراه بوده است. اخیراً تفکیک تعرفه مشترکین پرمصرف و کم‌مصرف در اولویت سیاست‌گذاری برای تخصیص یارانه انرژی و اصلاح الگوی مصرف گاز قرار گرفته است.

محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، جزئیات بیشتری درباره برنامه وزارت نفت برای اصلاح تعرفه پلکان‌های گاز بیان می‌کند: «محاسبه تعرفه مشترکان پرمصرف یا بدمصرف گاز با افزایش گازبها خواهد بود. این تعرفه به زودی اعلام می‌شود و قرار بر این است، افزایش گازبها در قبض مشترکان گاز طبیعی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، اعمال شود و گازبها برای آن دسته از مشترکان که سقف الگوی مصرف ابلاغ شده از سوی شرکت ملی گاز ایران را رعایت می‌کنند، به قیمت سال ۱۳۹۹ محاسبه گردد.

محسن مظلوم فارسی‌باف مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران، نیز با بیان لزوم اصلاح تعرفه‌های گاز می‌گوید: «دمای رفاه در ایران ۲۴ تا ۲۵ است، درحالی که در ژاپن و در عمده کشورهای اروپایی دمای رفاه حدود ۲۰ و زیر ۲۰ درجه است. ما به ازای همین ۴-۵ درجه دمای رفاه بیشتری که تعریف می‌کنیم، هزینه گزافی می‌پردازیم.» او با تأکید بر اینکه این افزایش تعرفه گاز طبیعی هم باید به سبد اقتصاد خانواده چند دهک پایین بازگردانده شود، گفت: «یک کالای رایگان تا زمانی که مجانی باشد ارزشش را از دست می‌دهد، بنابراین به جای اینکه گاز را رایگان کنیم، باید از آن دهک‌هایی که مقداری وضع درآمدی بهتری دارند و همچنین مشتریان پرمصرف محسوب می‌شوند، هزینه بگیریم و در سبد خانواری که صرفه‌جویی می‌کند و در دهک پایین‌تری است، هزینه کنیم.»

طبق تصمیم هیئت دولت در آبان سال جاری، تعرفه‌های گاز بخش خانگی بعد از شش سال تغییر کرد و با تمرکز بر مشترکان پرمصرف افزایش یافت. جدول تعرفه جدید، گازبهای بخش خانگی در ماه‌های سرد سال را نشان می‌دهد. طبق این جدول گازبهای سه پله اول مصرفی هیچ تغییری نکرده است. از پله چهارم به بعد تعرفه پله بعدی، ۴۰ درصد نسبت به تعرفه پله قبلی افزایش می‌یابد تا اینکه در پله آخر که شامل مشترکین پرمصرف و پردرآمد می‌شود. تعرفه گاز نسبت به تعرفه‌های قبلی ۴ برابر خواهد شد.

هر چند که در پله آخر، تعرفه گاز مشترکان پرمصرف چهار برابر شده اما با توجه به اینکه در محاسبه قبض گاز، میزان مصرف هر پله در تعرفه آن ضرب و سپس جمع می‌شود، به طور میانگین قبض گاز پرمصرف‌ها در مدل تعرفه‌گذاری جدید دو تا سه برابر شده است.

طبق آمار و ارقام، اصلاح تعرفه‌های گاز خانگی در آذر سال جاری تأثیر قابل ملاحظه‌ای در اصلاح رفتار مصرفی پرمصرف‌ها نداشته است. تا قبل از مصوبه دولت سیزدهم برای تغییر تعرفه گاز خانگی در ۲۶ آبان، قیمت این حامل انرژی از سال ۹۴ تا کنون تغییر نکرده بود. در نتیجه شاید برای تأثیرگذاری بر رفتار پرمصرف‌ها نیاز باشد، دولت چندین بار دیگر تعرفه گاز پرمصرف‌ها (پله ۷ تا ۱۲) را اصلاح کند، زیرا اقشاری که تمکن مالی دارند، با وجود افزایش تعرفه‌ها بازهم در رفتار مصرفی خود تغییری ایجاد نکردند. اقدام وزارت نفت در «دو تا سه برابر کردن قبض گاز مشترکان پرمصرف» و «کاهش ۹ درصد میزان یارانه پنهان پرداختی به آن‌ها» در مصوبه اخیر اصلاح تعرفه گاز خانگی، هر چند اقدامی رو به جلو محسوب می‌شود اما در مقایسه با وضعیت نامطلوب فعلی همچنان فاصله زیادی تا رسیدن به حالت ایده‌آل دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه