دهک بندی یارانه | شرایط دهک بندی یارانه

دهک بندی یارانه دوره ای شد | معیار دهک‌بندی یارانه چیست؟

لیست یارانه‌بگیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثابت نیست و هر شش ماه یکبار تغییر می‌کند. آخرین به روز رسانی این فهرست یک روز پیش از واریز یارانه تیر صورت گرفت.

دهک بندی یارانه دوره ای شد | معیار دهک‌بندی یارانه چیست؟
کدخبر : 9241
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 پس از اعتراضات مردم، دهک بندی یارانه بالاخره از سمت دولت اعلام و انجام شد. دهک بندی یارانه با معیار و شرایط خاص انجام شد که در ادامه به آن ها پرداخته می شود. دهک بندی یارانه امری مهم و اقتصادی است که در هر جامعه ای باید مشخص گردد. دهک بندی یارانه از معیار های واجب و مهم سنجش کشور ها است. دهک بندی یارانه، همیشه از مسائل مهم جامعه بوده و مورد توجه مردم و دولت نیز قرار می گیرد.

دهک بندی یارانه

از زمان واریز یارانه تیر برخی یارانه‌بگیران بر کاهش یارانه دریافتی تاکید می‌کنند. اما علت این کاهش چه مواردی است؟

شایع‌ترین دلیل احتمالی این کاهش، می‌تواند بازپرداخت وام یک میلیون تومانی باشد. این وام را دولت وقت در دوران پاندمی کرونا به شهروندان پرداخت کرد و پس از آن فرایند بازپس‌گیری وام آغاز شد.

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، تا تسویه حساب کامل، هرماه از سرانه یارانه هر شهروند بابت اقساط وام یادشده، مبلغ ۳۵ هزار تومان کسر می‌شود.

اما غیر از بازپرداخت وام یک میلیون تومانی دوران کرونا، کاهش یارانه واریزی افراد می‌تواند ناشی از شناور بودن موقعیت دهک درآمدی افراد باشد. موقعیتی که به دلیل به روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌های درآمدی ثابت نیست و مدام تغییر می‌کند.

مبنای این به روز رسانی، آزمون وسع و بازبینی اطلاعات مالی و بانکی مربوط به شهروندان در دوره‌های زمانی معین است. یکی از نتایج احتمالی این اتفاقمی‌تواند جابجایی دهک‌های درآمدی افراد و تغییر فهرست یارانه‌بگیران باشد.

آخرین بازبینی توسط وزارت رفاه در روز بیستم تیر (یک روز پیش از موعد واریز یارانه این ماه) صورت گرفته است.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روز رسانی می‌کند.

با این وضع دور از انتظار نیست که در نتیجه این اتفاق، موقعیت مکانی شماری از شهروندان در جدول دهک‌های درآمدی طوری تغییر کند که برخی افراد از دهک‌های پایین درآمدی به سمت دهک‌های بالا و برعکس تغییر موقعیت دهند.

به بیان دیگر، اگر از حالا تا بیستم دی، از نظر وزارت رفاه، وضعیت اقتصادی شهروندی طوری تغییر کند که به جابجایی موقعیت او در دهک درآمدی منجر شود، این احتمال وجود دارد که یارانه واریزی او کم، زیاد و حتی قطع شود.

البته در همین رابطه، شماری از مخاطبان تجارت‌نیوز، روز گذشته مدعی شدند که بعد از دو ماه دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، یارنه تیر خود را به صورت ۳۰۰ هزار تومانی دریافت کردند.

دهک بندی خانوار

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از باز شدن مجدد سامانه حمایتی طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

لیست جدید و اعتراضات ثبت شده در سیستم ها در سامانه رفاه ایرانیان، بر مبنای موارد مختلفی به بررسی دهک بندی ها می پردازد. یکی از این معیارها گردش حساب هاست.

تشخیص دهک بندی ها آن هم به دست سامانه های دستگاه های مختلف، نشان داده استفاده از حساب شخصی در تجارت، دهک بندی ها را تغییر می دهد. لیست جدید و اعتراضات ثبت شده در سیستم ها در سامانه رفاه ایرانیان، بر مبنای موارد مختلفی به بررسی دهک بندی ها می پردازد. یکی از این معیارها گردش حساب هاست.

حساب هایی که در صورت استفاده های تجاری از آن گردش حساب را بیشتر از درآمد یک خانوار نشان می دهد. برای جلوگیری از این اتفاق، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی طبق ماده ۱۰ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام به تفکیک حساب شخصی و تجاری کرده و این روند به گفته برزگری رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی از ابتدای خرداد آغاز شده و افراد با تسلیم اظهارنامه مالیاتی، حساب تجاری این شغل را نیز معرفی می کند.

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در معرفی حساب شخصی و تجاری می گوید: حسابی که مالیات آن از قبل پرداخت شده است را شخصی و درآمد که هنوز مالیات آن پرداخت نشده و قرار است با اظهارنامه این رقم پرداخت شود را تجاری می گویند.

به گفته او، افراد هنوز این تفکیک حساب ها را انجام ندادند و بعضا دیده می شود تنخواه گردان یک شرکت از حساب شخصی خود استفاده می کند، این فرد در دهک بندی یارانه ها به علت ثبت رقم تراکنشها در حساب شخصی با مشکل دهک بندی ها مواجه می شود. چرا که سامانه ها واریزی به حساب فردا را به طور میانگین ۶ ماهه تشخیص داده و محاسبه می کنند. اگر فردی به طور مثال خانه یا خودرویی فروخته باشد این رقم در یک ماه اتفاق می افتد و بررسی سایر تراکنش ها در ماه های گذشته این موضوع را عیان می کند.

شناسایی این حساب ها برای سازمان امور مالیاتی نیز سخت نیست به طوری که منظور رئیس سازمان امور مالیاتی می گوید: رقم های کارت به کارت اگر از سقفی عبور کند ما آن حساب را تجاری تلقی می کنیم.

به گفته خاندوزی وزیر اقتصاد، با معرفی حساب شخصی و تجاری این تشخیص ممکن می شود که شاید چند شریک با یک حساب مشغول به کار تجاری هستند و این گردش مالی نباید بر مبنای درآمد یک نفر محاسبه شود. اجرای سامانه مودیان در آینده نزدیک این شفافیت را برای توزیع عادلانه ثروت فراهم می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه