نهضت ملی مسکن | ثبت نام نهضت ملی مسکن

آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن بخوانند

طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن مردم است. هرچند تاکنون مشخص نیست تحویل آن چه زمانی انجام می‌شود.

آخرین وضعیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن | متقاضیان نهضت ملی مسکن بخوانند
کدخبر : 9054
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

نهضت ملی مسکن طرحی برای اقشار با درآمد پایین است. نهضت ملی مسکن برای کسانی است که شرایط خاصی را همچون بیوگی، اعتیاد و ... داشته باشند. نهضت ملی مسکن می تواند برای خارجیان مقیم در کشور مانند افغان ها که شرایط زندگی در کشور را ندارند نیز مناسب باشد. نهضت ملی مسکن از طرح هایی است که دولت آن را به صورت پروژه در برخی اراضی اجرا می کند. افراد زیادی در جامعه برای ثبت نام نهضت ملی مسکن اقدام کرده اند.

نهضت ملی مسکن

سال گذشته بود که دولت طرح نهضت ملی مسکن را به وزارت راه و شهرسازی تحویل داد. مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم جهت خانه‌دار شدن مردم است.

دولت اعلام کرد در چهارسال ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی قرار است چهار میلیون مسکن ساخته شود؛ یعنی سالی یک میلیون واحد! البته با گذشت حدود سه ماه و نیم از سال ۱۴۰۱ نه تنها هیچ مسکنی ساخته نشده بلکه هیچگاه منبع تامین‌کننده هزینه‌های این طرح نیز مشخص نشد.

کارشناسان معتقدند دولت از پس هزینه‌های ساخت این واحدها برنمی‌آید و وعده ساخت سالی یک میلیون واحد عملی نیست.

تفاوت طرح نهضت مسکن ملی با مسکن مهر در این است که در این طرح زمین ۹۹ ساله باید در اختیار تمام مردم قرار بگیرد، در صورتی که در مسکن مهر این تعهد نبود.

متقاضیان از طریق سامانه https://saman.mrud.ir/ اقدام به ثبت‌نام کردند.

چه کسانی می‌توانند در مسکن ملی ثبت نام کنند؟

۱- متقاضیان باید متاهل باشند و یا در صورت مجرد بودن نیازمند رعایت قوانین هستند. متقاضیان یا مردان متأهل سرپرست خانوار هستند یا بانوان سرپرست خانوار به‌شمار می‌روند.

۲- متقاضیان نباید از هیچ‌گونه تسهیلات دولتی،‌ امکانات اداری و طرح‌های سازمانی جهت خانه‌دار شدن استفاده کرده باشند.

۳- افراد باید بومی شهر ثبت‌نامی باشند. یعنی شخص متقاضی حداقل پنج سال در شهر مورد درخواست زندگی کرده و یا متولد و ساکن آنجا باشد.

۴- هیچ ملک مسکونی از سال ۱۳۸۴ به بعد نباید به‌نام شخص ثبت‌نام کننده باشد.

۵- فرد باید امکان پرداخت اقساط وام مسکن ملی و پیش‌پرداخت‌های لازم و تعیین‌شده را داشته و مبالغ را سر موعد مقرر واریز کند.

۶- لازم است هیچ‌کدام از متقاضیان درگیر پرونده‌های مالی نظیر چک برگشتی یا منع قانونی عدم امکان معامله نداشته باشند.

مجردان می‌توانند در طرح مسکن ملی شرکت کنند؟

ثبت‌نام مجردان در این طرح از همان اولایل ابلاغ بحث‌برانگیز بود. ابتدا فقط بانوان مجرد بالای ۳۵ سال می‌توانستند درخواست بدهند.

پس از چندماه انتظار نیز پس اعلام شد مردان مجرد هم می‌توانند در این طرح شرکت کننید به‌شرطی که تا هنگام تحویل مسکن ازدواج کرده و متأهل باشند!

وزارت راه و شهرسازی، مبلغ اقساط ماهیانه طرح نهضت ملی مسکن برای اقشار کم‌درآمد در مناطق مختلف کشور را بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا سه میلیون و۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

مبلغ اقساط برای گروههای متوسط را بین دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده است.

رستم قاسمی، وزیر اره و شهرسازی بیان کرد: ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی بسیار مشکل است و سیر برنامه‌های طولانی است. متقاضیان باید ثبت‌نام کرده و پالایش انجام می‌شود.

کار‌های زیر بنایی مانند تامین تسهیلات و تامین زمین در حال انجام است. کار‌های نرم افزاری انجام شده است. ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

برای سه میلیون واحد تامین زمین صورت گرفته و تامین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی‌مانده. تمامی اراضی تعیین تکلیف شده‌اند.

نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در شهرهای جدید استان تهران ظرفیت سازی جدید برای ثبت نام نهضت ملی مسکن ایجاد شده است.

خلیل محبت خواه افزود:  ظرفیت سازی برای ثبت نام جدید نهضت ملی مسکن در کشور ایجاد شده و در استان تهران و شهرهای جدید تهران هم ظرفیت جدید ایجاد شده و  ثبت نام برای شهرهایی از جمله پرند، هشتگرد و ایوانکی هم ایجاد خواهد شد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران پالایش متقاضیان در استان تهران به اتمام رسیده و ارسال پیامک به متقاضیان از ابتدای هفته آغاز شده و متقاضیان باید ظرف مدت ۲ هفته آورده اولیه خود را که ۴۰ میلیون تومان است، واریز کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که متقاضیان آورده خود را تکمیل نکنند حذف نشده، اما به انتهای فهرست برای تکمیل واحدها منتقل می‌شوند.

به گفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ثبت نام مجدد متقاضیان نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر آغاز شده و با توجه به تامین اراضی در این بخش دوره جدیدی از ثبت نام‌ها در شهرهایی که ظرفیت سازی ایجاد شده آغاز می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه