وام اجاره مسکن | شرایط دریافت وام اجاره مسکن

خبر خوش برای مستاجران | آغاز پرداخت وام اجاره مسکن

وام کمک ودیعه مسکن از سال ۱۳۹۹ وارد شبکه بانکی کشور شد و برای امسال نیز بانک‌ها مکلف به پرداخت این تسهیلات شده‌اند. البته، سقف این تسهیلات برای سال جاری در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است.

خبر خوش برای مستاجران | آغاز پرداخت وام اجاره مسکن
کدخبر : 8899
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دولت برای اینکه کمی از فشار اقتصادی بر روی مردم کم کند، تصمیم گرفت «وام اجاره مسکن» به اجاره‌نشین‌ها پرداخت کند. وام اجاره مسکن وامی است که برای تامین تمام یا قسمتی از هزینه ودیعه واحد مسکونی مورد نیاز افراد پرداخت می‌شود و در طول دوره اجاره واحد مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وام اجاره مسکن در جهت کمک به مستاجران کم‌درآمد ارائه می‌شود. منابع وام اجاره مسکن فقط ۲۰ هزار میلیارد تومان است یعنی به همه مستاجران نمی‌رسد (یعنی از 6 میلیون مستاجر در کشور، فقط 2 میلیون قادر به دریافت وام اجاره مسکن خواهند بود).  آن طور که اعلام شده کارمزد وام اجاره مسکن ۱۳ درصد است.

وام اجاره مسکن

وام ودیعه مسکن که با افزایش سقف مواجه شد و قرار است تا امسال نیز به مستاجران پرداخت شود، امروز شیوه‌نامه پرداخت این وام به بانک‌ها می‌رود تا پرداخت کمک ودیعه مسکن نیز بزودی عملیاتی شود.

وام کمک ودیعه مسکن از سال ۱۳۹۹ وارد شبکه بانکی کشور شد و برای امسال نیز بانک‌ها مکلف به پرداخت این تسهیلات شده‌اند. البته، سقف این تسهیلات برای سال جاری در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است.

همچنین، دوره بازپرداخت این تسهیلات که اعطای آن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱) انجام خواهد شد، حداکثر ۵ ساله و نرخ سود آن نیز ۱۸ درصد است.

در این بین، با گذشت بیش از یک ماه از تصویب افزایش سقف ودیعه مسکن، انتقاداتی مبنی بر اینکه بخشنامه تسهیلات ودیعه مسکن برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ نشده است مطرح شد.

در این زمینه، اعلام بانک مرکزی حاکی از آن است که بخشنامه مربوط به وام ودیعه مسکن در ۱۰ خرداد به بانک‌ها ابلاغ شده است و دستورالعمل نحوه معرفی متقاضیان از سوی وزارت راه و شهرسازی باید اعلام می‌شد که این موضوع امروز با حضور معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و مدیران مربوطه در بانک مرکزی نهایی شد.

همچنین، براساس اعلام بانک مرکزی، با شیوه نامه‌ای که امروز وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد و قرار شد تا امروز نهایی و به شبکه بانکی ابلاغ شود، پرداخت وام کمک ودیعه مسکن نیز به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وام اجاره مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: وام ودیعه مسکن تنها برای خود شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان است و برای سایر شهرهای اطراف تهران کمتر است.

خلیل محبت خواه افزود: هم اکنون تسهیلات ودیعه مسکن تنها در شهر تهران ۱۰۰ میلیون تومان است و در سایر شهرهای اطراف شهر تهران از جمله اسلام شهر و رباط کریم ۷۰ میلیون تومان است، بنابراین متقاضیان در هنگام ثبت نام به این موضوع باید توجه کنند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تمامی راستی آزمایی‌ها از طریق سامانه برای ثبت نام کنندگان تسهیلات ودیعه مسکن انجام می‌شود و امسال نظارت‌ها بر روند ارائه تسهیلات افزایش چشم گیری پیدا می‌کند و دیگر نظارت‌ها به صورت دستی نخواهد بود.

پارسال میزان تسهیلات ودیعه مسکن در استان تهران ۷۰ میلیون تومان بود که به گفته عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران بیش از ۹۰ درصد از دریافت کنندگان تسهیلات از طریق قراردادهای صوری اقدام به دریافت تسهیلات کرده بودند.

وام ودیعه مسکن ۱۴۰۱+ شرایط ثبت نام، مبلغ و اقساط

شرایط وام اجاره بها منزل با سود ۱۸ درصد توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام شد. ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن از ۱۲ خرداد در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن آغاز می‌شود.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای از آغاز ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از روز پنج شنبه دوازدهم خردادماه از طریق ثبت درخواست در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: پیرو تصمیم دولت برای پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در سال ۱۴۰۱ به مستأجران، ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات مذکور از ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه دوازدهم خردادماه از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به نشانی http://saman.mrud.ir آغاز می‌شود.

به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و از محل تسهیلات ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن به منظور حمایت از مستأجران در سال جاری تا سقف ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن از طریق معرفی وزارت راه و شهرسازی توسط بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران، مراکز استان‌ها و سایر نقاط شهری به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان مصوب و به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است. نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن ۱۸ درصد و طول دوره بازپرداخت پنج ساله است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه