حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

بازنشستگان بخوانند | تصمیم جدید دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟

وزارت کار طی اطلاعیه ای روند مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام کرد بدون آنکه در مورد علت تغییر مصوبه شورای کار عالی کار و هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی در دولت توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه کند.

بازنشستگان بخوانند | تصمیم جدید دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان چیست؟
کدخبر : 8663
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:

۱_ بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی: "حداقل مستمری پرداختی به افراد واجد شرایط دریافتی مستمری کامل در هر سال( مشتمل بر مستمری از کار افتادگی کلی ،مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان )نباید کمتر از حداقل حقوق تعیین شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران مشمول قانون کار باشد."دراین ماده قانونی بین حداقل بگیران وسایر بازنشستگان تفکیک نشده است وهمه بازنشستگان مشمول حداقل افزایش مصوبه شورای عالی کار هستند. بنابراین مصوبه دولت برای کاهش افزایش ۳۸ درصدی سایر سطوح بازنشستگان برخلاف نص صریح این ماده از قانون تامین اجتماعی است. روشن است که تصریح قانون به حداقل حقوق تعیین شده نیز بمعنای حقوق حداقل بگیران نیست چرا که تصریح شده نباید از حداقل حقوق تعیین شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران مشمول قانون کار کمتر باشد بنابراین این قانون میزان افزایش سایر سطوح را هم شامل می شود.

۲_بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی: "سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان کلیه مستمری های بازنشستگی از کار افتادگی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سال یکبار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران وبه همان نسبت افزایش دهد." تصریح این ماده به میزان افزایش هزینه زندگی ،با توجه به تورم رسمی ۴۰ درصدی وافزایش روزانه قیمت‌ها،تعارض افزایش ۱۰ درصدی سایر سطوح بازنشستگان با این ماده قانون تامین اجتماعی غیر قابل انکار است .

۳_ آنچنان که در اطلاعیه آمده است:مصوبه هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با در نظر داشتن مصوبه شورای عالی کار تنظیم شده و برای تنفیذ به هیئت دولت ارسال شده است . بنابراین تغییر این مصوبه در دولت برخلاف مصوبه شورای عالی کار ودرنتیجه برخلاف ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است. جالب تر اینکه وزیر کار به عنوان نماینده دولت در شورای عالی کار وهیات مدیره تامین اجتماعی حضور داشته است. مصوبه هیئت دولت همچنین برخلاف رویه چندین ساله در مورد تنفیذ مصوبه هیات مدیره در هیات وزیران است؛ تنفیذ در لغت ودر رویه به معنای تایید و دستور اجرای مصوبه است نه تغییر آن !

۴_ بر اساس نظر کمیسیون های اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی مصوبه دولت برخلاف قانون سازمان تامین اجتماعی است و بایستی مورد تجدید نظر قرار گیرد دلایل این کمیسیون ها هم در اختیار کمیته تطبیق قوانین قرارگرفته وقراراست تا فردا نظر نهایی کمیته تطبیق قوانین مجلس نیز اعلام شود اما انتظار می رود معاون اول که از سوی رئیس جمهور مامور بررسی اعتراضات شده است هرچه سریعتر به نگرانی جدی بازنشستگان تامین اجتماعی پایان دهد.

۵_ اگر چه بازنشستگان منتظر اقدام جدی از سوی مجلس و دولت برای تغییر مصوبه خلاف رویه و خلاف قانون افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان هستند اما انتظار می رود دیوان عدالت اداری با ابطال مصوبه دولت زمینه احقاق حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را فراهم آورد.

۶_درصدبندی میزان بازنشستگان مشمول‌ مصوبه دولت نمی تواند مصوبه خلاف رویه ،خلاف قانون وغیر عادلانه دولت را توجیه کند. محروم شدن بازنشستگان از افزایش حقوق خود مطابق مصوبه شورای عالی کار وهیات مدیره سازمان تامین اجتماعی خلاف عدالت وقانون است چه ۷ درصد را شامل شود وچه ۳۰ درصد !

حقوق بازنشستگان

چرا دولت واکنشی به حقوق بازنشستگان ندارد؟

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز با اشاره به اینکه مگر کارگران و بازنشستگان برای دولت ها چه کم گذاشته اند و از چه اقدامی دریغ کرده اند که هیچ مسئولی نباید صدای آن ها را بشنود و به فریاد آن ها بی توجه باشد، گفت: متاسفانه در این شرایط کسی صدای بازنشستگان را نمی شنود .

بازرس کانون بازنشستگان کانون تامین اجتماعی شیراز با بیان اینکه بازنشستگان به امید داشتن یک آینده ای بهتر 30 سال به دولت و بخش خصوصی به صورت صادقانه خدمت کرده اند، گفت: با توجه به اینکه بازنشستگان امروز و کارگران دیروز تلاش های زیادی را برای کشور و نظام انجام داده اند بنابراین صندوق تامین اجتماعی که متعلق به آنهاست و این قشر همواره از ابتدای جنگ تحمیلی تا کنون به کمک و یاری دولت آمده و از منابع مالی خود که ذخیره آیندگان است کمک کرده است.

بازرس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه صدا و سیما رسانه ملی ما باید صدای  مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی  باشد،  بیان کرد: در صورتی که این مطالبه‌گری‌ها توسط رسانه ملی دنبال شود دیگر نیازی نیست تا بازنشستگان  برای احقاق حق‌شان به خیابان بیایند و تجمع کنند.

حقوق بازنشستگان

ارائه بسته معیشتی به بازنشستگان توهین به این قشر است

وی با اشاره به اینکه در این شرایط نیاز است تا دولتمردان دست فرمان خود را به سمت عدالت  بدهند و تصمیمات در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان را به صورت یک شبه قانون و ابلاغ نکنند خاطر نشان کرد: قطعا قانون گریزی و بی عدالتی پاسخ یاران و دلسوزان انقلاب اسلامی نیست، ساختار سازمان تامین اجتماعی بر اساس رفاه، آرامش و قانون تعریف شده است و دادن وعده های بسته حمایتی، جایگزین افزایش حقوق بازنشستگان مصوبات شورایعالی کار ،توهین به شخصیت این قشر زحمت کش است و ما بدنبال اجرای قانون و عدالت بیمه ای هستیم.

رئیس اتحادیه بانوان کارگر فارس با اشاره به اینکه متاسفانه گرانی و افزایش قیمت‌های دیگر جامعه مانند افزایش اجاره مسکن، ساخت و ساز، حمل و نقل، مواد خوراکی و غیر خوراکی هیچ مناسبتی با درآمد و هزینه افراد وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر زندگی زجر آور شده است و ما کانونهای بازنشستگی که مستقیما با مشکلات آنها روبرو هستیم کاملا مشاهده می کنیم که بازنشستگان دیگر کشش اقتصادی و روحیه تاب آوری این وضعیت تورم افسارگسیخته و کاهش مستمری  خود را ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه