قرعه کشی خودرو | ثبت نام خودرو

سورپرایز برای خریداران خودرو ثبت نامی | برندگان قرعه کشی خودرو از ثبت نام جا نمانند

منتخبین ذخیره (رزرو) اولین مرحله قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو، می‌توانند از امروز فرآیند ثبت نام نهایی و واریز وجه را انجام دهند.

سورپرایز برای خریداران خودرو ثبت نامی | برندگان قرعه کشی خودرو از ثبت نام جا نمانند
کدخبر : 8609
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قرعه کشی خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای قرعه کشی خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت، اغلب قرعه‌کشی‌ خودرو برای عرضه خودرو تا اواخر سال ۱۴۰۲، از بین می‌رود و ما به سمت بالا رفتن کیفیت و عقلانی شدن قیمت و نیازهای خودرویی مردم پیش خواهیم رفت.با توجه به آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره حذف قرعه‌کشی‌ خودرو و طرح‌های پیش فروش خودرو، وزارت صمت با صدور بیانیه‌ای، موضوعات پیرامون راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو را تشریح کرد.در ادامه به آخرین جزییات از قرعه کشی خودرو می پردازیم.

قرعه کشی خودرو

بر اساس اطلاعیه روز ۲۵ خرداد سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وابسته به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، با توجه به اتمام فرصت واریز وجه منتخبین اصلی، تمامی منتخبین ذخیره (رزرو) اولین مرحله قرعه کشی از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو که نام آن‌ها در این سامانه اعلام شده، می‌توانند از امروز (شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱) با مراجعه به سایت‌های فروش شرکت‌های خودرو ساز، نسبت به انجام فرآیند ثبت‌نام نهایی و واریز وجه اقدام کنند.

مطابق با این اطلاعیه، مهلت ثبت‌نام منتخبین ذخیره این دوره از قرعه کشی خودرو، تا ۶ تیر ۱۴۰۱ خواهد بود.

وزارت صمت ۱۹ خرداد اعلام کرده، دور بعدی تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه نیز، در تیر انجام می‌شود.

قرعه کشی خودرو

پس از پایان زمان ثبت‌نام اولین دوره فروش یکپارچه خودرو توسط سامانه جامع ملی که زیر نظر وزارت صمت طراحی و اجرا گردید حدود ۴ میلیون نفر متقاضی دریافت خودرو ثبت‌نام نهایی کرده که در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان و اعلام ظرفیت های مختلف، در نهایت اعلام شد که به حدود ۱۹۱ هزار نفر خودرو توسط خودروسازان تخصیص خواهد یافت که مجموع ظرفیت فروش اولین دوره تمامی بخشنامه های فروش اعلامی بوده است.

در روز ۲۵ خردادماه، به مرور و براساس اولویت برای نفرات رزرو بر اساس ظرفیت باقی‌مانده پیامک تکمیل وجه ارسال خواهد شد.

بنا به اعلام مسئولین محترم وزارت صمت، دومین دوره فروش یکپارچه خودرو در تیرماه برگزار خواهد شد.

همچنین بنا به اعلام سخنگوی وزارت صمت، همچنین مقرر شده است که تعدادی از بخشنامه‌های فروش برای برخی خودروها از شمول قرعه کشی خارج شده و متقاضیان می‌توانند بطور مستقیم این خودروها را از تولیدکننده خریداری کنند.

به اطلاع تمامی منتخبین ذخیره (رزرو) طرح یکپارچه عرضه خودرو می‌رساند با توجه به اتمام فرصت واریز وجه منتخبین اصلی، تمامی منتخبین ذخیره (رزرو) طرح مذکور که نام آن‌ها در سامانه یکارچه تخصیص خودرو اعلام شده است می‌توانند از روز شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ با مراجعه به سایت‌های فروش شرکت‌های خودرو ساز، نسبت به انجام فرآیند ثبت نام نهایی و واریز وجه اقدام کنند .

لازم به ذکر است مهلت ثبت نام منتخبین ذخیره این دوره تا ۶ تیر ۱۴۰۱ است.

با اتمام زمان تکمیل وجه برندگان اصلی اولین دوره فروش خودرو، حال نوبت تکمیل وجه برای نفرات رزرو بر اساس ظرفیت باقی مانده رسیده است.

در برخی از رسانه ها اعلام شده که ارسال پیامک برای نفرات رزرو اولین دوره قرعه کشی فروش یکپارچه خودرو از امروز آغاز می شود.  

روش قرعه‌کشی شیوه‌ای نادرست است و در هیچ‌کجای دنیا از آن استفاده نمی‌شود. راهکار اصولی این است که در وهله اول قیمت‌گذاری توسط کارخانجات انجام شود و یا آنکه همانند گذشته از قیمت‌های حاشیه بازار برای نرخ‌گذاری استفاده شود. رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران با اشاره به مباحثی که درباره مالکیت برخی از مدیران وزارت صمت در بخشی از سهام شرکتی که کار قرعه‌کشی خودرو را انجام می‌دهد، اظهار کرد: صورت مسئله غلط راهکار درست ندارد وقتی یک شیوه کار غلط است رانت و فساد آشکار و پنهان نیز در خود دارد.

تصمیم وزارت صمت، واکنش تند فعالان بازار سرمایه را به دنبال داشت. آن‌ها اعتقاد دارند عرضه خودرو در بورس کالا به معنای رهایی این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری، انتقال سود حاصل از تولید به تولیدکننده به جای دلالان، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت‌های کارخانه و بازار و در پایان منتفع شدن مصرف‌کنندگان از شفافیت بازار خودرو است. به گفته آنها، اما این بازی‌ها و نامه‌ها و عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها، فقط دودش به چشم سهامداران و خودرویی‌ها می‌رود. برخی هم عنوان معتقدند شفاف‌سازی در حوزه خودرو با توجه به مافیایی که وجود دارد، کار راحتی نیست و تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا صددرصد فقط به نفع دلالان و افرادی تمام خواهد شد که رانت‌های خاص دارند و می‌توانند در تعداد بالا خودرو را از کارخانه خریداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه