حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

دستور رئیسی درباره حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان افزایش می یابد؟

نارضایتی عمومی کارگران شاغل و بازنشسته از نحوه افزایش دستمزد و حقوق بازنشستگی، دولت را به عقب‌نشینی از مواضع اخیر واداشت. آیا احتمال تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد؟

دستور رئیسی درباره حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان افزایش می یابد؟
کدخبر : 8442
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

روز گذشته هیات دولت پذیرفت که دستمزد کارگران شاغل در بخش دولتی باید مطابق مصوبه شورای عالی کار و نه قانون بودجه افزایش یابد. به فاصله کمتر از یک روز از این اتفاق، خبر دیگری در رابطه با افزایش دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی منتشر شد که از احتمال تجدید نظر دولت در مواضع پیشین حکایت می‌کند. خبر جدید به دستور شخص رئیس‌جمهور برای حل مشکلات کارگران بازنشسته مربوط می‌شود.

در این رابطه علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت در حساب توییتری خود نوشت: «در پی درخواست‌های گروه‌هایی از بازنشستگان محترم درخصوص وضعیت دریافتی خود در سال جاری، رئیس‌جمهور به معاون اول دستور داد موضوع را با حضور نمایندگان بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی بررسی و پیشنهادات حمایتی خود را ارائه نمایند.»

دلیل صدور این دستور به نارضایتی شدید و عمیق کارگران بازنشسته از نحوه افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی بازمی‌گردد. در جریان تعطیلات رسمی نیمه خرداد امسال، هیات دولت بالاخره نحوه افزایش مستمری‌های جدید سازمان تامین اجتماعی را تصویب و ابلاغ کرد.

این اقدام دولت با واکنش منفی کارگران بازنشسته روبرو شد، دلیل این واکنش نادیده گرفتن منافع عموم بازنشستگان و به ویژه سایر سطوح‌بگیران بود.

در ادامه همین واکنش‌ها بود که عاقبت سیدابراهیم رئیسی دستور رسیدگی به مطالبات کارگران بازنشسته را صادر کرد. این اقدام رئیس‌جمهور تا به این لحظه با واکنش مثبت نهادهای صنفی رسمی کارگران بازنشسته روبرو شده است.

علی دهقان‌کیا، مسئول کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران و حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگویی جداگانه با تجارت‌نیوز اعلام کردند که امیدوارند نتیجه این دستور به تامین مطالبات کارگران بازنشسته منجر شود.

خواسته کارگران بازنشسته افزایش حداقل مستمری سال ۱۴۰۱ براساس مصوبه افزایش دستمزد کارگران شاغل است. این گروه از بازنشستگان در عین حال خواهان اجرای مطالبات خود از محل متناسب‌سازی هستند.

از قرار معلوم، همزمان با انتشار خبر دستور رئیسی برای جلب نظر بازنشستگان، در مجلس و دولت نیز جلساتی در رابطه با عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی پیرامون مطالبات بازنشستگان برگزار شده است.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: امیدواریم این جلسات به نتیجه مطلوب برسد. توقع کارگران بازنشسته چیزی غیر از اجرای قانون در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان نیست.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی شهرستان تهران نیز با رویکردی مشابه به تجارت نیوز گفت: توقع بازنشستگان بازگشت دولت به اجرای قانون است. در هفته‌های گذشته به صورت جدی پیگیر این مطلب بودیم. انتظار داریم خروجی این جلسات رضایت بخش باشد.

حقوق بازنشستگان

یک نماینده مجلس گفت: اکثرِ نمایندگانِ مجلس نسبت به اینکه قانون در مورد افزایش حقوق بازنشستگان به طور کامل و دقیق اجرایی نشده، معترض هستند و از دولت گلایه دارند که چرا مصوبه‌ی شورایعالی کار و تامین اجتماعی را اجرایی نکرده است.

 محمدحسن آصفری (نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نماینده مردم اراک) در خصوص افزایش ده درصدیِ حقوق بازنشستگانِ سایر سطوح درآمدی  گفت: دولت به طور دقیق مصوبه‌ی شورایعالی کار را در مورد حقوق بازنشستگان اجرایی نکرده است، در صورتیکه موظف است ضمن پرداخت بدهیِ خود به صندوق تامین اجتماعی که چیزی حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان است مشکلِ بازنشستگان را نیز حل کند. 

وی با اشاره به افزایش ۵۷درصدیِ حقوق بازنشستگانِ حداقل‌بگیر تاکید کرد: نمی‌شود بخشی از قانون را اجرا کرد و بخشی را کنار گذاشت، نمی‌شود گفت بخشی از قانون حلال است اما بخشی دیگر حرام! دولت باید کل مصوبه‌ی شورایعالی کار را برای بازنشستگان اجرایی می‌کرد. 

آصفری گفت: ما این شکایت را با آقای وزیر مطرح کردیم و ایشان گفتند به دنبال این هستیم که مشکلِ حقوقِ بازنشستگان را با ارائه‌ی لایحه‌ای حل کنیم. 

آصفری از دیدارِ خود با وزیر کار خبر داد و گفت: ایشان در این جلسه بیان کردند که دولت به دنبال ارائه‌ی لایحه‌ای به مجلس برای برقراریِ نظام پرداخت عدالت‌محور برای تمام صندوق‌های بازنشستگی است. در واقع دولت می‌خواهد از این طریق رضایتمندی بین بازنشستگان صندوق‌ها را افزایش دهد و مشکل کمبود حقوق برخی از بازنشستگان را جبران کند. 

وی ادامه داد: همچنین وزیر کار به دنبال این است که اجازه‌ی ویژه‌ای را از شورایعالی کار و تامین اجتماعی بگیرد تا حمایت‌هایی برای بازنشستگانی که درآمدشان پایین است و مشکلشان با این افزایش حقوق‌ها حل نمی‌شود، داشته باشند. 

نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور در پاسخ به این سوال که آیا ارائه‌ی لایحه برای برقراریِ عدالت در نظام پرداخت‌ها می‌تواند مشکل را حل کند، گفت: به اعتقاد من مصوبه‌ی شورایعالی کار یعنی تصمیمی که به صورت سه جانبه و با حضور نمایندگانِ کارگری، کارفرمایی و دولت گرفته شده باید به صورت دقیق اجرایی شود. 

نماینده مردم اراک تصریح کرد: امروز با توجه به شرایط تورمی که در جامعه وجود دارد، حقوق بازنشستگان کفافِ هزینه‌های زندگیِ آن‌ها را نمی‌دهد. بنابراین دولت باید از صدور احکام بازنشستگان جلوگیری کند و هرچه سریعتر مصوبه‌ی شورایعالی کار را به طور دقیق اجرایی کند. چراکه اگر قرار باشد این احکام با این قانونی که به صورت نیمه کاره اجرایی شده، صادر شود نمی‌تواند رضایتمندی بازنشستگان را به همراه داشته باشد. 

آصفری گفت: اکثرِ نمایندگانِ مجلس نسبت به اینکه قانون در مورد افزایش حقوق بازنشستگان به طور کامل و دقیق اجرایی نشده معترض هستند و گلایه دارند که چرا مصوبه‌ی شورایعالی کار و تامین اجتماعی را اجرایی نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه