حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

خبر خوش مقام دولتی برای بازنشستگان | جزییات افزایش حقوق بازنشستگان

سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۵۷درصد افزایش یافت؛ یکی از بیشترین افزایش‌ها در ۲۰سال گذشته و نزدیک ۲۰درصد بالاتر از نرخ رسمی تورم.

خبر خوش مقام دولتی برای بازنشستگان | جزییات افزایش حقوق بازنشستگان
کدخبر : 8215
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

علی بهادری جهرمی نوشت: افزایش حقوق سایرسطوح به صورت پلکانی و به‌نفع دریافتی‌های کمتر تنظیم شده است.

 

بنا به نوشته بهادری جهرمی در راستای عدالت و با حفظ تناسب پرداخت با سایر صندوق‌ها در بودجه۱۴۰۱، افزایش حقوق سایرسطوح به صورت پلکانی و به‌نفع دریافتی‌های کمتر تنظیم شده است.

براساس مصوبه اخیر هیئت وزیران مقرر شد که در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تامین اجتماعی با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

وزیر کار در این باره گفته هیچ کدام از بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق کم‌تر از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان دریافت نمی‌کند و حقوق بازنشستگانی که از حداقل بالاتر هستند کم‌تر افزایش پیدا می‌کند و معوقات فروردین و اردیبهشت با حقوق تیر و مرداد پرداخت خواهد شد.

به گفته حجت الله عبدالملکی، رقم ۶۵۰ هزار تومان برای کمک به بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

بر اساس آمار سال قبل از مجموع جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، ۳۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۶۹ نفر بیمه شده و ۷ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۴۲ نفر مستمری بگیر هستند.

طبق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یکبار کمتر نباشد باتوجه به افزایش‌هزینه زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

حقوق بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افزایش 57.4 درصدی حداقل حقوق بازنشستگان از خرداد اعمال می‌شود، گفت: معوقه دو ماه اول سال هم در دو ماه آینده پرداخت می‌شود.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: مصوبه هیأت وزیران در مورد افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان، بازماندگان و از کارافتادگان صادر شده.

وی گفت: دلیل تأخیر دولت در مورد این مصوبه این بود که دولت درگیر طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها بود، اما بالاخره تصمیم خوبی در این زمینه برای بازنشستگان گرفه شد.

به گفته عبدالملکی، امسال افزایش حقوق بازنشستگان براساس قانون مطابق افزایش حداقل حقوق کارگران که با رشد 57.4 درصد اتفاق افتاد انجام می‌شود و این امر به نفع رفاه اقشار کم‌درآمد است.

وزیر کار همچنین گفت: مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان و بازماندگان تأمین اجتماعی مطابق مواد 96 و 111 قانون تأمین اجتماعی است که هر سال به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، به گونه‌ای که حداقل مستمری بازنشستگان نباید از حداقل حقوق کارگران مصوب در شورای عالی کار کمتر باشد. 

وی ادامه داد: همانگونه که حداقل حقوق کارگران امسال نسبت به سال قبل 57.4 درصد رشد کرد، همین‌طور حداقل مستمری بازنشستگان نسبت به سال قبل با این رشد به رقم 5 میلیون و 580 هزار تومان می‌رسد. در مورد از کار افتادگان جزئی به نسبت‌های از کارافتادگی مانند 5، 10 یا 50 درصد هرکدام به همان نسبت از این رقم افزایش حقوق منتفع می‌شوند.

وی اظهار داشت: در قانون بودجه 1401 در مورد مستمری بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی، رشد 10 درصدی اعمال شده است که براساس هماهنگی پرداخت بازنشستگان در صندوق‌ها برای مستمری‌بگیران غیر حداقل مستمری، افزایش 10 درصدی اعمال می‌شود، اما آنهایی که حقوقشان کمتر است، بیش از حداقل مستمری و تا سقف 10 میلیون تومان مبلغ 650 هزار تومان هم اضافه دریافت خواهند کرد.

وی گفت: عدالت معیشتی برای حداقل حقوق بازنشستگان درنظر گرفته می‌شود تا قدرت خرید آنها حفظ شود؛ یعنی کسانی که در سطوح پائین حداقل مستمری هستند، افزایش بیشتری پیدا کنند.

عبدالملکی این را هم گفت: بازنشسته‌ای که سال گذشته 3.7 میلیون تومان دریافت می‌کرد، امسال 6 میلیون تومان دریافت خواهد کرد که از افزایش 2.3 میلیون تومان برخوردار خواهد شد و قرار است این افزایش حقوق بازنشستگان از خردادماه اجرایی شود و برای دو ماه اول سال هم در دو ماه آینده جبران شود.

کسی که پارسال 9 میلیون تومان می‌گرفته، امسال 1.7 میلیون اضافه می‌شود و به 10.7 میلیون تومان می‌رسد و کسی که پارسال 11 میلیون دریافت می‌‌کرده، امسال 1.6 میلیون اضافه می‌شود و دریافتی‌اش به 12.6 میلیون تومان می‌رسد؛ یعنی در دهک‌های بالاتر که حقوق بیشتری می‌گیرند، میزان رشد کمتر است و کسی که پارسال 20 میلیون تومان حقوق بازنشستگی می‌گرفته، امسال 2 میلیون تومان معادل 10 درصد اضافه می‌شود یعنی 22 میلیون خواهد گرفت، اما کسی که حداقل مستمری را می‌گرفته، رشد او حدود 60 درصد خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه برای دو ماه گذشته از سال چه می‌شود، گفت: مصوبه هیأت وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان این است که از اول فروردین امسال باید اجرا شود و احکام جدید برای حقوق بازنشستگان باید صادر شود. از خردادماه حقوق جدید با افزایش اعمال خواهد شد و برای دو ماه فروردین و اردیبهشت را در دو ماه آینده جبران خواهیم کرد.

وزیر کار همچنین ادامه داد: مصوبه هیأت وزیران برای حقوق بازنشستگان دو وجه دارد؛ یعنی اینکه درصد افزایش برای عمده بازنشستگان که حداقل‌بگیر هستند، با رشد 57.4 درصد نسبت به سال قبل همراه خواهد شد، در حالی که این رقم در سال گذشته 39 درصد بوده، سال 99، 26 درصد، سال 98، رشد 36.5 درصد، سال 97 رشد 19.5 درصد روی داده است. وجه دیگر این است که برای عادلانه کردن، کسانی که حداقل مستمری را دریافت می‌کنند، افزایش بیشتری اعمال می‌شود؛ مثلاً برای بازنشسته‌ای که حقوقش در سال 99 رقم 3.7 میلیون بود، در سال 1400 با 1.2 میلیون افزایش همراه شد، اما امسال کسی که حقوق سال گذشته بازنشستگی 3.7 میلیون بوده، با 2.3 میلیون اضافه همراه می‌شود.

در بالاترین سطح هم کسی که سال 99 رقم 20 میلیون تومان بازنشستگی می‌گرفته، در سال گذشته با 5.5 میلیون تومان افزایش همراه شد، اما کسی که سال گذشته 20 میلیون بازنشستگی می‌گرفته است، امسال فقط با 10 درصد افزایش یعنی 2 میلیون تومان اضافه می‌گیرد و به 22 میلیون تومان می‌رسد، بنابراین با اعمال پله‌کانی معکوس تلاش شد عدالت رعایت شود و افزایش حقوق بازنشستگان متناسب شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه