سهام عدالت | ثبت نام سهام عدالت

ثبت نام سهام عدالت شروع شد؟ | اختصاص سهام عدالت به این افراد

در مجموع از دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

ثبت نام سهام عدالت شروع شد؟ | اختصاص سهام عدالت به این افراد
کدخبر : 8193
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

سهام عدالت

قرار است از دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

ظرف دو هفته آینده در وزارت اقتصاد سهام دولت شناسایی و از تیرماه سهام دولت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می‌یابد.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی از تیرماه خبر داد.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قرار است، به جاماندگان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی، سهام عدالت اختصاص پیدا کند.

در این زمینه حسین قربانزاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ارتباط زنده با خبر ۱۴ امروز اعلام کرد، در تعامل سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) کسانی که از دریافت سهام عدالت جامانده‌اند، شناسایی می‌شون و از طرف دولت هم سهام دولت در شرکت‌های مختلف و نوع و کیفیت پرتفوی سهام شناسایی و از منابع دولت برای این منظور اختصاص می‌یابد.

وی گفت: ظرف دو هفته آینده در وزارت اقتصاد سهام دولت شناسایی و از تیرماه سهام دولت به جاماندگان تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد کسانی که جامانده سهام عدالت هستند، اما تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند گفت: کسانی که استحقاق دریافت سهام عدالت دارند، یعنی جزو ۶ دهک کم‌درامد جامعه هستند، به آنها سهام عدالت اختصاص می‌یابد، ولی اول به دو دهک کم‌درآمد یعنی تحت پوشش حمایتی اختصاص می‌یابد. برای ۴ دهک بعدی باید در تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افراد جامانده سهام عدالت شناسایی شوند.

قربان‌زاده این را هم گفت که بقیه واجدان شرایط و جاماندگان سهام عدالت این سهام را دریافت خواهند کرد، اما فعلا از تیرماه کسانی که جامانده تحت حمایت نهاد بهزیستی و کمیته امداد هستند دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی این نکته را هم تاکید کرد که هیچ کس لازم نیست حتی یک ریال بابت سهام عدالت بپردازد، متأسفانه عده‌ای سودجو در کافی‌نت‌ها و یا دفاتر دیگر و با ارسال پیامک به مردم از آنها طلب پول می‌کنند که همه اینها غیرواقعی است و نباید برای سهام عدالت حتی یک ریال پرداخت شود.

از آنجا که سهام شرکت‌های سهامی عام پذیرفته شده در بورس به عنوان نقد شونده‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شوند، به نظر می‌رسد امکان توثیق از طریق سهام بتواند بر افزایش اعتبار بازارهای مالی و جذابیت‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اثرگذار بوده و امکان تازه‌تری برای گرفتن تضامین لازم برای تامین مالی، گرفتن وام و ... فراهم کند.

در این رابطه قوانین و دستورالعملی برای توثیق اوراق بهادار نیز در قانون بازار سرمایه کشور فراهم شده است، هدف از این دستورالعمل فراهم کردن شرایطی به منظور رفاه حال سهامداران بوده تا سهامدارانی که قصد دریافت تسهیلات از نهادهایی حتی خارج از نهادهای بازار سرمایه مثل بانک‌ها دارند، بتوانند در برابر اخذ تسهیلات، اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس را به عنوان وثیقه دین خود به مرجع تسهیلات دهنده بسپارند و متقابلا متولی بازار سرمایه، این اطمینان را به طلبکار بدهد که اوراق بهادار بدهکار را از نقل و انتقال به نفع طلبکار مصون داشته و صرفا وفق قانون از اوراق بهادار مسدودی رفع انسداد می‌کند.

سهام عدالت

امکان توثیق مکانیزه سهام، جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی برای تمام سهامداران اسفند ماه سال گذشته فراهم شد.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این خصوص گفته بود که مجوز استفاده از امکان توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی، پیش از این تنها برای مشمولان سهام عدالت راه‌اندازی شده بود و هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز استفاده از این امکان را برای سایر سهامداران نیز صادر کرد.

بر این اساس، تمامی بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری قادر شدند با استفاده از زیرساخت توثیق مکانیزه سهام در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، امکان وثیقه سهام بدون مراجعه حضوری و مدارک کاغذی را برای مشتریان خود فراهم کرده و نسبت به ارائه کارت اعتباری یا تسهیلات به مشتریان خود اقدام کنند.

امکان استفاده بانک‌های عامل با این روش و بر اساس برنامه زمان‌بندی و میزان منابع در اختیار خود فراهم شد. بنابراین سهامداران بورس قادر خواهند بود به جای فروش سهام جهت تامین نقدینگی مورد نیاز خود از کارت‌های اعتباری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها استفاده کنند و مدت زمان بیشتری برای مدیریت فروش سهام خود در اختیار داشته باشند.

در حال حاضر اگر شخص سهامداری (حقیقی و یا حقوقی) قصد وثیقه‌گذاری نزد شخص دیگری داشته باشد می‌تواند طی مراحلی و تحت نظارت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام خود را به عنوان وجه الضمان نزد شخص دیگری (حقیقی و یا حقوقی) توثیق کند.

توثیق اوراق بهادار در واقع، فرآیند درخواست مسدود کردن اوراق بهادار تحت مالکیت یک شخص وثیقه‎گذار (حقیقی و یا حقوقی) به نفع فرد وثیقه‌گیر (حقیقی و یا حقوقی) نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. فرد مالک دارایی طی مدت توثیق، حق فروش دارایی تعیین شده را نداشته و هرگونه درخواست در خصوص رفع توثیق، درخواست اقدام به فروش دارایی توثیق شده، و .. باید به همراه مدارک و مستندات کافی که از سوی سپرده‎گذاری تعیین شده است، به صورت مکتوب به آن نهاد ناظر اعلام شود.

عایدات حاصل از دارایی در طی دوره توثیق (از قبیل تقسیم سود نقدی، سهام جایزه و حق تقدم و ...) به صورت توافق بین وثیقه‌گیر و وثیقه‌گذار تعیین می‌شود که در حین درخواست توثیق، مسیر این عایدات باید تعیین شود.

در صورت درخواست رفع توثیق از سوی هر کدام از طرفین، این درخواست باید بصورت مکتوب به همراه فرم‌های تکمیل شده مرتبط به سپرده گذاری جهت بررسی و انجام اقدامات مربوطه اعلام شود.

رویه کلی انجام معاملات عمده با طی مراحل زیر امکان پذیر است: در صورتی که وثیقه‌گذار نسبت به تعهدات خود که بابت آن اوراق بهادار را وثیقه کرده، اقدامی نکند، شخص وثیقه‌گیر می‌تواند با اعلام درخواست فروش به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی جهت وصول مطالبات خود اقدام به فروش دارایی تحت وثیقه کند.

رسیدگی به درخواست‌های توثیق اوراق بهادار، منوط به ارسال درخواست کتبی وفق فرم‌های از پیش تعیین شده، از سوی وثیقه‌گذار به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است.

در صورتی که وثیقه‌گذار شخص حقوقی باشد، فرم درخواست توثیق باید توسط صاحبان امضای مجاز، امضاء شود و آخرین روزنامه رسمی موید صاحبان امضا مجاز ضمیمه شود.

چنانچه درخواست توثیق از سوی شخص حقوقی برای اوراق بهادار متعلق به اشخاص دیگر و به نیابت از ایشان به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه شود، وی باید ضمن تکمیل فرم‌ درخواست توثیق، گواهی کند که درخواست کتبی اشخاص مذکور مبنی بر اعطای اختیار به شخص حقوقی جهت توثیق اوراق بهادار را دریافت نموده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه