قرعه کشی خودرو | ثبت نام خودرو

خبر خوش برای خریداران خودرو ثبت نامی | اعلام اسامی برندگان قرعه کشی خودرو

در مراسمی با حضور نهادهای نظارتی، مشتریان نهایی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مشخص شدند و اسامی از ساعت ۹ صبح فردا توسط خودروسازان به مشتریان اعلام خواهد شد.

خبر خوش برای خریداران خودرو ثبت نامی | اعلام اسامی برندگان قرعه کشی خودرو
کدخبر : 8029
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قرعه کشی خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای قرعه کشی خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.منوچهر منطقی، معاون وزارت صمت، اغلب قرعه‌کشی‌ خودرو برای عرضه خودرو تا اواخر سال ۱۴۰۲، از بین می‌رود و ما به سمت بالا رفتن کیفیت و عقلانی شدن قیمت و نیازهای خودرویی مردم پیش خواهیم رفت.با توجه به آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره حذف قرعه‌کشی‌ خودرو و طرح‌های پیش فروش خودرو، وزارت صمت با صدور بیانیه‌ای، موضوعات پیرامون راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو را تشریح کرد.در ادامه به آخرین جزییات از قرعه کشی خودرو می پردازیم.

قرعه کشی خودرو

پیرو مفاد نامه رییس‌جمهوری جمهوری (بند ۵ الف) در خصوص شفاف‌سازی فرآیند عرضه خودرو ، نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف‌سازی فرآیند تخصیص خودرو به متقاضیان، تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کار خود را از ساعت ۹ صبح  سه‌شنبه ۲۷ اردیبشهت آغاز کرد و متقاضیان خودرو ظرف مدت یک هفته تا ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه (سوم خرداد) اطلاعات ثبت نامی خود را در این سامانه وارد کردند.     

با توجه به افزایش ۱۷۵ درصدی تولید خودروی کامل در خودروسازان بزرگ کشور تا خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل (تولید کامل بالغ بر ۸۳ هزار خودرو  در مقایسه با  میزان ۳۰ هزار خودروی کامل تولید شده  در مدت مشابه سال قبل ) ۳۸ مدل خودروی مختلف از ۶ خودروساز کشور در این دوره  ارائه شد و چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۳۵۲ نفر دراین سامانه ثبت نام کردند که سه میلیون و ۸۷۸ هزار و ۳۹۱ نفر در طرح عادی و۲۹۷ هزار و ۵۱ نفر در طرح حمایت از خانواده شرکت کردند.

پس از صحه‌گذاری اطلاعات مرتبط با طرح جوانی، قرعه‌کشی طرح‌های بالاتر از ظرفیت اعلامی  امروز انجام شد.

مجموع ظرفیت در نظر گرفته شده در خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶ هزار و ۹۱۱ خودرو بود که در قالب  ۱۱۵ طرح فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده، پیش فروش‌های کمتر از یکسال و مشارکت در تولید) عرضه شد. 

با توجه به پایدار شدن روند تولید خودروی کامل در خودروسازان داخلی و همچنین کاهش ۶۰ درصدی آمار خودروهای ناقص در پارکینگ نسبت به مدت مشابه سال قبل و  از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار ، روند تخصیص خودرو در  سامانه تداوم پیدا خواهد یافت.

لازم به ذکر است که اجرای عملیات فروش توسط خودروسازان انجام می‌شود و سازمان حمایت، نظارت بر میزان عرضه و حسن انجام تعهدات خودروساز در خودروهای تخصیص یافته را به عهده خواهد داشت. 

لازم به ذکر است که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  ۵۶ طرح متنوع تخصیص خودرو در حوزه "حمایت از خانواده و جوانی" ارائه شده است که باتوجه به آنکه میزان متقاضیان در  ۴۲ طرح مختلف، کمتر از ظرفیت تخصیص یافته بود نیازی به قرعه‌کشی در آن طرح‌ها نیست و خودروی مدنظر آنان بدون قرعه‌کشی،  به مادران واجدشرایط دراین طرحها اختصاص می‌یابد. 

از سوی دیگر سیاست‌گذاری عرضه در "سامانه یکپارچه تخصیص خودرو" در راستای ارتقای رضایت مصرف‌کنندگان و تنظیم بازار، توانسته است تا مزایای زیر را نیز ایجاد کند:

   - تخصیص عادلانه خودرو

  -  بالا رفتن امکان دسترسی مصرف کنندگان بگونه ای که در آخرین عرضه یکی از خودروسازان داخلی ۱۱.۵ میلیون نفر به‌ازای عرضه ۵۰ هزار خودرو  ثبت نام کرده‌ان، در حالی که با عرضه یکپارچه خودرو میزان ثبت نام کنندگان محصولات آن خودروساز به سه میلیون و ۶۹۹هزار خودرو  به‌ازای عرضه صدهزارتایی، کاهش یافت و به عبارت دیگر احتمال دسترسی مصرف‌کنندگان به خودرو برای یک محصول پرطرفدار خودروسازداخلی، به میزان هشت برابر افزایش یافته است

-  شفافیت و ایجاد رویه ای واحد در عرضه برای همه خودروسازان

-  رفع شائبه مهندسی عرضه با عرضه قطره‌چکانی خودرو و یا عرضه خودرو در بازارهای غیرشفاف توسط خودروسازان 

- افزایش تنوع و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان در هر دوره عرضه.

نخستین سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با هدف شفاف سازی فرآیند فروش خودرو به متقاضیان تحت نظارت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از ۲۷ اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کرد.

در مهلت ثبت نام یک هفته ای، ۴ میلیون نفر، اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کردند که پس از پایش اطلاعات از روز شنبه ۷ خرداد ماه؛ قرعه کشی از متقاضیان فردا ۹ خرداد انجام می‌شود. 

همچنین با توجه به افزایش ۱۵۵ درصدی تولید خودروی کامل از سوی خودروسازان بزرگ کشور در اردیبهشت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳۸ نوع خودروی مختلف از پنج خودروساز کشور در این دوره ارائه شده است. 

به گفته مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت روند پایدار تولید خودرو ادامه دارد و از خرداد ماه با روند عبور مستقیم خودرو یعنی تولید خودروی کامل روند مداومی را به خود خواهد گرفت و براین اساس تنوع و تعداد بیشتری عرضه خواهیم داشت، بنابراین متقاضیانی که به هر دلیلی در این دوره ثبت نام نکردند در اعلام‌های بعدی می‌توانند ثبت نام کنند، همچنین باتوجه به میزان عرضه بالا، یکپارچه و متنوع خودرو، شانس متقاضیان در این دوره چندین برابر شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه