حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

چالش دولت درباره مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان | پرداخت اضافه حقوق بازنشستگان چه زمانی است؟

مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در خردادماه پرداخت می‌شود؟

چالش دولت درباره مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان | پرداخت اضافه حقوق بازنشستگان چه زمانی است؟
کدخبر : 8025
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

تا پایان هفته جاری، خرداد ۱۴۰۱ به نیمه خود می‌رسد. چنانچه در هفته‌های پیشرو تکلیف افزایش حقوق کارگران بازنشسته در هیات دولت روشن نشود، به احتمال قوی بازنشستگان تامین اجتماعی در پایان خرداد نیز به صورت علی‌الحساب مستمری می‌گیرند.

  همچنان از افزایش حقوق تامین اجتماعی خبری نیست، خرداد ۱۴۰۱ کم کم به نیمه نزدیک می‌شود، اما هنوز هیات دولت از تصویب افزایش حقوق کارگران بازنشسته خودداری می‌کند.

علی دهقان‌کیا، مسئول نهاد صنفی بازنشستگان استان تهران دلیل این تاخیر را مخالفت سازمان برنامه بودجه با مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی می‌داند.

او  در این باره می‌گوید: در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، مستمری سال جدید براساس مصوبه شورای عالی کار افزایش یافت. یعنی درآمد حداقل‌بگیران ۵۷ درصد و درآمد سایر سطوح‌بگیران ۳۸ درصد زیاد شد.

مسئول نهاد صنفی کارگران بازنشسته استان تهران ادامه داد: طبق تشریفات قانونی، اعمال این افزایش نیازمند مصوبه هیات دولت است. در هیات دولت سازمان برنامه از مخالفان افزایش دستمزد‌های سال ۱۴۰۱ است. در نتیجه مانع افزایش حقوق کارگران بازنشسته می‌شود.

دهقان‌کیا از مصوبه دیگر هیات دولت در خصوص افزایش ۱۰ درصدی دستمزد کارگران شاغل در بخش دولتی به عنوان شاهد ادعای خود یاد کرد و در ادامه افزود: همین نگاه تا به امروز، مانع افزایش حقوق کارگران بازنشسته شده است.

مخالفت با افزایش ۳۸ تا ۵۷ درصدی دستمزد سال ۱۴۰۱ کارگران اتفاقی جدید است. در صف این مخالفان از اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی تا برخی از وزرا و اعضای هیات دولت تا اعضای کمیسون اقتصادی مجلس قرار دارند.

به صورت مشخص، ماه قبل رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از لزوم بازنگری و کاهش مزد سال ۱۴۰۱ سخن گفت. این اظهارات با واکنش منفی دولت مواجه شد، اما در عمل کارگران بخش دولتی با یک مصوبه هیات دولت از شمول این افزایش مستثنی شدند.

در روز‌های اخیر موجی از مراجعه کارگران به دیوان عدالت اداری برای اقامه دعوی علیه مصوبه مورد اشاره هیات دولت به راه افتاده است.

همه این اتفاقات در حالی است که هنوز وضعیت افزایش حقوق کارگران بازنشسته نامعلوم است. هیات دولت همچنان از بررسی پیشنهاد هیات امنای سازمان تامین اجتماعی برای افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ خودداری می‌کند.

تداوم این اتفاق در دو هفته پیشرو به معنای آن است که برای سومین بار در سال ۱۴۰۱، بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت علی‌الحساب و به نرخ سال قبل مستمری بگیرند.

دهقان‌کیا در این‌باره می‌گوید: البته به تازگی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بحث مستمری تامین اجتماعی مقابل سازمان برنامه و بودجه ایستاد و خواستار تصویب هرچه سریع‌تر پیشنهاد هیات‌مدیره توسط دولت شد.

وی ادامه می‌دهد: البته معلوم نیست که در مواضع قبلی رئیس کمیسیون اقتصادی راجع به افزایش دستمزد کارگران شاغل تغییری ایجاد شده باشد.

این فعال صنفی کارگران بازنشسته می‌افزاید: فارغ از همه این مباحث، خود وزارت اقتصاد تورم ۴۸ درصدی در سال گذشته را تایید کرد.

وی می‌گوید: در چنین شرایطی کارگران شاغل و بازنشسته چطور می‌توانند با ۱۰ درصد افزایش حقوق زندگی کنند؟

حقوق بازنشستگان

باوجود اینکه مقرر شده بود تا حقوق بازنشستگان حداقلی‌بگیر ۵۷درصد و حقوق سایر بازنشستگان نیز ۳۸درصد افزایش داشته باشد، اما هنوز خبری از این افزایش حقوق نیست. حالا سوال بسیاری از بازنشستگان این است که بالاخره افزایش حقوق‌ها به کجا خواهد رسید؟ آیا بازنشستگان شاهد افزایش حقوق خود خواهند بود یا خیر؟

بازنشستگان در حالی منتظر اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند که هنوز حتی افزایش حقوق ۵۷درصدی برای این افراد اعمال نشده و بیش از دو ماه است که بازنشستگان منتظرند تا افزایش حقوق ۵۷درصدی برای آنان نیز اجرایی شود.

در واقع قرار شده بود که حقوق حداقلی‌بگیران ۵۷درصد و حقوق سایر بازنشستگان و بیمه‌شده‌های تامین اجتماعی نیز ۳۸درصد افزایش داشته باشد؛ اما تا به امروز این اتفاق نیفتاده و بازنشستگان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و منتظرند افزایش حقوق‌ها را در پیامک واریز حقوق خود ببینند.

شواهد حاکی از آن است که این افزایش حقوق بالاخره اعمال خواهد شد؛ برای مثال دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشته است که دولت باید در بحث افزایش حقوق بازنشستگان به قانون عمل کند.

وزیر اقتصاد نیز چند روز پیش قول داده بود که افزایش مستمری سازمان تامین اجتماعی انجام شود. دیروز نیز رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار اجرایی شدن افزایش حقوق مصوب تامین اجتماعی در هیات دولت و ابلاغ آن به هیات وزیران شد.

بنابراین به نظر می‌رسد افزایش حقوق بازنشستگان کمی جدی‌تر شده و احتمال دارد که به زودی انجام شود؛ اما هنوز خبری قطعی در این خصوص منتشر نشده و باید منتظر ماند و دید بالاخره چه خواهد شد؟ آیا با افزایش حقوق بازنشستگان موافقت خواهد شد و بالاخره بازنشستگان شاهد افزایش حقوق‌های خود خواهند بود یا خیر؟

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه