حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

واریز اضافه حقوق بازنشستگان؛ فردا؟ | افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

طبق وعده چند روز پیش مسئولان در روزهای پایانی اردیبهشت ما به التفاوت اضافه حقوق بازنشستگان پرداخت می شود. حال باید دید وعده مسئولین عملی می شود یا خیر؟

واریز اضافه حقوق بازنشستگان؛ فردا؟ | افزایش حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
کدخبر : 7604
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

عیدعلی کریمی (دبیر خانه کارگر قزوین) ، در ارتباط با افزایش مستمری بازنشستگان گفت: انتظار داریم هرچه سریعتر قبل از پایان اردیبهشت ماه جاری، احکام حقوقی جدید صادر شود. خواسته‌ی ما اعمال مصوبات شورایعالی کار با تمام مولفه‌های مزدی و همچنین اجرای متناسب‌سازی ۱۴۰۱ است.

او تاکید کرد: بایستی علاوه بر افزایش حقوق، متناسب‌سازی عادلانه برای تمام بازنشستگان ازجمله حداقل‌بگیران اجرایی شود. در عین حال باید مابه‌التفاوت فروردین ماه همراه حقوق اردیبهشت پرداخت شود.

به گفته کریمی، مدتی است مسئولان در ارتباط باصدور احکام افزایش حقوق بازنشستگان تردید دارند و تصمیم‌گیری نمی‌کنند و این موجب نارضایتی بازنشستگان شده است.

دبیر خانه کارگر در ادامه گفت: به هر صورت گرانی‌ها باعث بی‌ثمر شدن افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ شده است و اینکه گفته می‌شود ریشه تورم در افزایش حقوق کارگران است، باید بگویم خیر بلکه مصداق بارز ایجاد تورم، حذف ارز ترجیحی است که بارها فعالان اقتصادی و کارگری درباره تبعات حذف آن هشدار داده بودند.

کریمی در ادامه درباره وضعیت معیشتی بازنشستگان با افزایش گرانی‌ها گفت: وضعیت معیشتی بازنشستگان تامین اجتماعی خوب نیست حال آنکه آن‌ها دو ماه حقوق و مستمری خود را کامل دریافت نکرده‌اند.

او اضافه کرد: گرانی‌های این روزها سفره ساده و کوچک کارگران و بازنشستگان را بیش از پیش خالی کرده با این حال یارانه حمایتی هنوز به برخی خانوارهای کارگری بازنشسته اختصاص نیافته است.

او با اشاره به گفته مسئولان مبنی بر اینکه یارانه حمایتی برای ۷۲ میلیون ایرانی واریز شده است، افزود: بخشی از مردم علیرغم اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است هنوز یارانه خودشان را دریافت نکرده‌اند و توقع از دولت این است که نسبت به مدیریت این گروه از مردم که اقشار آسیب‌پذیرند، اقدام کند.

وی ادامه داد: افرادی که یارانه دریافت نکرده‌اند بسیاری‌شان طبقه بازنشسته و کارگر هستند که در دهک‌های بالا جا داده شده‌اند و توقع این است که دولت زودتر این موارد را اصلاح کند.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار مواد غذایی، لوازم خانگی، قطعات الکترونیکی، مسکن، خودرو، سکه و ارز با هیچ متغیر و شاخص اقتصادی همخوانی ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت در کنترل قیمت‌ها یادآور شد: کارگران صدمه‌پذیرترین قربانیان شرایط کنونی اقتصادی هستند. نوسانات قیمت ارز، افزایش چندین باره قیمت اجناس مصرفی کارگران را نگران می‌کند آنهم در شرایطی که فشار روانی خطر اخراج از کار و عواقب بیکاری را نیز متحمل می‌شوند.

به گفته این فعال کارگری، اگر موج حرکت بی‌ترمز قیمت‌ها ادامه یابد، زندگی کارگران و بازنشستگان خصوصاً حداقل‌بگیران به طور جدی تحت تاثیر واقع می‌شود.

دبیر خانه کارگر قزوین در پاسخ به اینکه وقتی دستمزد و هزینه‌ها هیچ تناسبی با هم ندارند، کارگران و حقوق‌بگیران چگونه زندگی خود را تامین کنند، گفت: بخش عمده‌ای از کارگران و حقوق‌بگیران، نیازهای طبیعی و معمولی زندگی خود و خانواده‌شان را نادیده می‌گیرند تا بتوانند با دستمزد دریافتی زندگی‌شان را ادامه بدهند. بنابراین زندگی کارگری توام با رنج و تحمل سختی است.

حقوق بازنشستگان

میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین شده است.

حقوق‌های اردیبهشت ۱۴۰۱، مشابه حقوق ۱۴۰۰ از روز گذشته پرداخت مستمری اردیبهشت‌ماه بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شد.

و آن‌طور که سازمان تامین اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، این پرداخت‌ها طبق حروف الفبا تا ۳۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

با این حال آن‌چه موجب دلخوری بازنشستگان شده، اعمال نشدن میزان افزایش حقوق سال جدید در فیش حقوقی فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ است و دریافتی آن‌ها همچنان مشابه سال گذشته است.

تامین اجتماعی اعلام کرد: با تصویب دولت مابه‌ التفاوت را فورا پرداخت می کنیم.

این سازمان در اطلاعیه دیروز خود در این باره اعلام کرد: «پیشنهاد میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ جهت طرح و تصویب در هیئت محترم وزیران ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ قانونی در ماه جاری نسبت به واریز حقوق و مستمری بر اساس مصوبه اقدام می‌شود».

پرداخت مابه‌ التفاوت فروردین ماه در خرداد و تیر البته در این اطلاعیه زمان پرداخت مابه‌التفاوت حقوق فروردین‌ماه کمی دیرتر اعلام شده است و طبق آن، این مبلغ همزمان با پرداخت مستمری خرداد و تیرماه پرداخت خواهد شد.

وزیر کار چه می گوید؟ با این اوصاف، اگرچه شورای عالی کار میزان افزایش حداقل حقوق کارگران در سال جدید را ۵۷ درصد اعلام کرده، اما گویا هنوز میزان افزایش آن برای بازنشستگان قطعی نشده است.

البته آن‌طور که وزیر کار در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اعلام کرد، میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم متناسب با افزایش حقوق مصوب کارگران در شورای عالی کار تعیین شده است.

عضو کانون عالی کارگران بازنشسته می‌گوید: با جلسات و پیگیری‌هایی که برای تعیین‌تکلیف شدن افزایش حقوق بازنشستگان داشتیم، مقرر شده بود این موضوع در اردیبهشت نهایی و مبلغ آن محاسبه و پرداخت شود.

او ادامه داد: این در حالی است که متاسفانه تا به امروز هنوز این موضوع در هیئت وزیران تصویب نشده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه