وام خرید مسکن | شرایط دریافت وام خرید مسکن

چه مراحلی را باید برای دریافت وام خرید مسکن طی کرد؟

تسه یا اوراق مسکن ابزاری مفید برای کسانی است که نیاز فوری به تسهیلات وام مسکن دارند. ارزش رقمی این اوراق باید دو برابر مبلغی باشد که فرد خواهان دریافت وام آن است. اما اگر فرد تمایلی به دریافت این وام نداشته باشد می‌تواند امتیاز خود را در بازار فرابورس به فروش برساند.

چه مراحلی را باید برای دریافت وام خرید مسکن طی کرد؟
کدخبر : 7533
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وام خرید مسکن برای شروع زندگی جوانانی که اقدام به ازدواج کرده اند، گزینه ی مناسب و خوبی است. وام خرید مسکن برای خانوار دیگری که توان کمتری در خرید خانه و مسکن را دارند، کارایی مؤثری دارد. برای دریافت و برداشت وام خرید مسکن، باید شرایط مذکور را واجد بود. مبلغ وام خرید مسکن تا 100 میلیون تومان و بیشتر از آن است. وام خرید مسکن، با توجه به تغییر و افزایش نرخ تورم به نسبت در حال تغییر می باشد.

وام خرید مسکن می‌تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که نیاز به وام گرفتن برای خرید مسکن دارند. افرادی که نیاز به دریافت وام دارند اما سپرده‌ای در بانکی ندارند، می‌توانند اوراق تسهیلات مسکن از بازار سرمایه خریداری کنند.

ساز و کار اوراق وام خرید مسکن، به این صورت است که ارزش اسمی هر سهم ۵۰۰ هزارتومان است و فرد برای دریافت هر یک میلیون تومان باید دو برگه اوراق خریداری کند. به عبارتی دیگر ارزش رقمی اوراق باید دو برابر مبلغی باشد که فرد خواهان دریافت وام آن است. نکته قابل توجه این است که زوج می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن را دریافت کنند.

سقف دریافت تسهیلات برای مشارکت در ساخت یک میلیارد ریال و برای خرید و تعمیر واحد مسکونی یک میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال است. این اوراق زمان‌بندی دارند و با در نظر گرفتن این نکته که زمان انقضای اوراق وام خرید مسکن دو سال است متقاضی باید توجه داشته باشد تا فرصت استفاده از آنها به اتمام نرسیده اقدام به دریافت تسهیلات از بانک مسکن کند.

افراد با بازکردن حساب صندوق پس انداز یکم و نگهداری موجودی در این صندوق می‌توانند یک سال درخواست وام دهند اما اگر برای دریافت وام خرید مسکن عجله داشته باشند، می‌توانند امتیاز وام فرد دیگری را از طریق کارگزاری بورس خریداری کنند زیرا افراد بسیاری هستند که در بانک سپرده‌گذاری کرده و صاحب‌امتیاز وام هستند اما تمایلی به استفاده از وام خود ندارند.
تسهیلات وام خرید مسکن دارای سود ۱۷.۵درصدی است و حداکثر زمان بازپرداخت آن ۱۲ساله است. البته افراد می‌توانند در کنار این وام از تسهیلات دیگری هم برخوردار شوند که در آن با تهیه ۸۰ برگ اوراق تسه می‌توانند یک وام جعاله ۴۰ میلیون تومانی با همان سود ۱۷.۵ درصد دریافت کنند که مدت زمان بازپرداخت آن حداکثر پنج سال است.
در دو هفته اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن در پی ورود دلالان و سفته بازان به این بازار، به قیمت‌های نجومی ۱۱۳ هزار تومان رسیده است که سبب شده بود تا هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن زوجین تهرانی به ۱۰۸ میلیون تومان برسد.
در همین رابطه محمد حسن علمداری اعلام کرد: به منظور افزایش رفاه حال مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم، در آستانه هشتاد و سومین سالگرد تأسیس بانک، متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰ درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آنها پرداخت می‌شود.

در زمان حاضر متقاضیان وام خرید مسکن در تهران می‌توانند 480 میلیون تومان وام زوجین دریافت کنند. 80 میلیون این وام جعاله است که باید در بازه زمانی 5ساله اقساط آن پرداخت شود.

قسط ماهانه وام خرید مسکن 400 میلیون تومانی در بازپرداخت به‌روش‌ ساده‌ 12ساله ماهانه 6 میلیون و 661 هزار تومان است. کل سود این وام حدود 560 میلیون تومان است. همچنین قسط وام جعاله در روش ساده حدود 2 میلیون تومان و کل سود حدود 41 میلیون تومان است.

اوایل ماه جاری بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن در تهران را منتشر کرد. بر اساس این گزارش که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، طی فروردین 1401، تعداد معاملات بازار مسکن تهران با کاهش 49.9درصدی به 3400 فقره رسید. این میزان در مقایسه با فروردین 1400 حاکی از رشد 63.7درصدی دارد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در ماه گذشته 34 میلیون و 270 هزار تومان بود که در مقایسه با اسفند 1400 بالغ بر 2.4 درصد کاهش یافته است، در عین حال این قیمت نسبت به فروردین سال گذشته 16.9 درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه فروردین (91.7 درصد) حدود 75 درصد کمتر بوده است که نشان از کُند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن (نقطه به نقطه) در فروردین امسال دارد.

در پایان لازم است که به این موارد در رابطه با وام خرید مسکن توجه داشته باشید:

۱) اگر اعتبار اوراق تسهیلات وام خرید مسکن به پایان برسد دیگر فرصت استفاده از آن وجود ندارد و وجوه پرداختی بابت خرید اوراق نیز به متقاضی باز نخواهد گشت.

۲) هر فرد،  امکان دریافت ۱۰۰ میلیون وام خرید یا ساخت خانه به همراه ۴۰ میلیون وام تعمیر یا بازسازی خانه را خواهد داشت. هر فرد برای دریافت وام خرید یا تعمیر خانه به ۲۰۰ ورقه تسهیلات مسکن، و برای دریافت وام جعاله ۸۰ ورقه تسهیلات مسکن نیاز دارد.

۳) یک زوج دو نفره امکان دریافت ۲۰۰ میلیون وام خرید خانه به همراه ۴۰ میلیون وام تعمیر یا بازسازی خانه را خواهند داشت. یک زوج برای دریافت این وام، در مجموع به ۴۸۰ ورقه تسهیلات مسکن نیاز دارند.   

۴) افرادی که اوراق تسهیلات مسکن می‌خرند تا چهار ماه امکان فروش آن را نخواهند داشت. این محدودیت برای نمادهایی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن‌ها در بازار فرابورس ایران باقی مانده، اعمال نخواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه