یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید منتفی شد؟ | واریز یارانه ها تا چه زمانی ادامه دارد؟

ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی گفت:افزایش گرانی در مواد غذایی مربوط به افزایش‌های قانونی سال ۱۴۰۱ مانند دستمزد، انرژی و تورم است.

یارانه جدید منتفی شد؟ | واریز یارانه ها تا چه زمانی ادامه دارد؟
کدخبر : 7252
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

گمانه زنی هایی که در مورد  یارانه جدید و افزایش یارانه ها شده بود برخلاف وعده مسئولین عملی نشد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان  پرداخت یارانه جدید به سال آینده موکول شده است.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

بخشی دیگر مربوط به خشکسالی جهانی است. با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، دولت ملزم است در خصوص ارز ترجیحی اقدامی را انجام دهد.

ارز ترجیحی به اهداف خود نرسیده و مشکلات متعددی را به وجود آورده است. چون زیر ساخت کالابرگ الکترونیکی زمان‌بر است، این کار با واریز یارانه شروع خواهد شد.

دو ماه قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واریز مبلغ جبرانی به حساب مردم آغاز می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: یارانه ها حذف نمی شود و از روی کالاها به افراد منتقل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی مجلس گفت: خشکسالی از سال گذشته تاکنون در خاورمیانه استمرار داشته است، اما افزایش قیمتی برای خریدن نان وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم چند روز پیش تاکید کرده بود در صورت اصلاح ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت نهایی نان در سفره مردم تغییری نخواهد کرد.

به گفته ساداتی نژاد پیش بینی می شود کشورمان امسال حدود ۴ و نیم میلیون تن گندم خریداری کند.

از هفته گذشته افزایش قیمت ماکارونی و حذف ارز ترجیحی آرد، نگرانی هایی را در کشور ایجاد کرده است.

دولت می گوید با این اقدام از قاچاق آرد جلوگیری می کند و در روزهای آینده، یارانه جبرانی را جایگزین حذف ارز ترجیحی خواهد کرد.

اما نمایندگان مجلس می گویند دولت برنامه مشخصی را برای حذف ارز ترجیحی ارائه نداده است

وزیر جهاد کشاورزی می گوید تاکنون در یارانه ها رانت و فساد ایجاد شده و صادرات بی رویه از یارانه نهاده ها انجام می شود. با اجرای هدفمندی یارانه ها، دهک‌های پایین جامعه بیشتر از یارانه ها بهره مند خواهند شد. حدود ۱۲ میلیون تن نیاز گندم کشور است که ۹ میلیون تن آن برای پخت نان خبازی مصرف می شود. دو میلیون تن از گندم برای صنف و صنعت و حدود ۵۰۰ هزار تن برای نان صنعتی مصرف می شود.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت در صورت حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، باید راهکارهای جبرانی را اجرا کند و قیمت این کالاها همان نرخ مصوب شهریور ۱۴۰۰ بماند.

 پس از اعلام معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی جزئیات جدیدی مبنی بر شیوه پرداخت اعلام شد.

به‌گفته وی ، نماینده بانک مرکزی با حضور در کمیته هدفمندی یارانه‌ها در مجلس از نرم‌افزاری رونمایی کرده است که نشان می‌دهد پس از آزادسازی قیمت‌ها چگونه افراد از میزان یارانه خود مطلع می‌شوند. بنا به اطلاعات موجود مردم پس از خرید هر نوع نان از هر فروشگاهی، رسید تراکنش خود را دریافت می‌کنند که در ذیل آن، جزئیات میزان باقی مانده سهمیه یارانه نان و میزان واریز یارانه نانوایی نیز مشخص خواهد شد.

این نرم‌افزار برای تمام پایانه‌های فروشگاهی متصل به بانک مرکزی، فعال است. با این نرم‌افزار هر نوع خرید کالا‌های اساسی، میزان یارانه هزینه شده و باقی‌مانده در کارت اعتباری افراد اطلاع داده می‌شود. میرتاج‌الدینی گفت: به ازای هر خرید نان برای مردم برگ خرید صادر می‌شود که فرد اطلاع می‌یابد که چقدر نان خریده است و چقدر از کارت یارانه‌اش کسر شده یا چقدر در کارت یارانه‌اش باقی مانده است.

رئیس تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال جاری، همچنین از تخصیص یارانه نان و سایر اقلام کالا‌های اساسی به کارت اعتباری مردم خبرداده و گفته است که همزمان با آزادسازی، کارت اعتباری باید شارژ شود و به عبارت دیگر آزادسازی زمانی رخ خواهد داد که کارت یارانه شهروندان موجودی کافی داشته باشد.

میرتاج‌الدینی پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر دولت نتواند زیرساخت‌های آزادسازی را تامین کند به مدت دو ماه نخست اجرای آزادسازی مبلغ نقدی یارانه‌ها را به حساب افراد سرپرست خانوار واریز خواهد کرد. او در عین حال دیروز گفت که این اقدام وقتی قرار بود انجام شود که دولت زیرساخت‌های آزادسازی ارز ترجیحی را مهیا نکرده باشد درحالی که دولت الان این زیرساخت‌های بانکی و اطلاعاتی را مهیا کرده، ولی هنوز زمان آزادسازی ارز ۴۲۰۰ در کالا‌های اساسی اعلام نشده است.

او افزود: اعتبار شارژ شده در کارت اعتباری افراد غیرقابل برداشت است و در حساب بانک مرکزی قرار دارد، زیرا به دلیل اینکه حجم نقدینگی را افزایش خواهد داد و به تورم دامن خواهد زد به حساب بانک‌ها واریز نخواهد شد. بانک مرکزی نیز صبح روز بعد از خرید مردم، یارانه فروشگاه‌ها را به حساب صاحبان آن کسب‌وکار واریز می‌کند.

میرتاج‌الدینی گفت: این تصمیم دولت بسیار قوی و کارشناسی شده است.

هرچند هنوز دولت زمان آزادسازی اقلام باقی‌مانده کالا‌های اساسی را اعلام نکرده است، اما دیروز محمدرضا میرتاج‌الدینی درباره چگونگی اجرای آزادسازی این اقلام گفت: هر چقدر آزادسازی در شرایط عادی انجام شود برای دولت بهتر است. به گفته وی، چگونگی آزادسازی در اختیار دولت است، اما احتمالا کالا‌های اساسی با یکدیگر آزاد خواهند شد.

رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های مجلس افزود: آزادسازی سایر کالا‌های اساسی مانند نهاده‌های دامی یکجا انجام می‌شود و در بین اقلام کالا‌های اساسی فقط قرار است روغن به صورت جداگانه آزاد شود. با آنکه در حال حاضر واردات روغن انجام شده است، سعی می‌کنند قیمتش افزایش پیدا نکند و با ارز آزاد که حساب کردند باز هم یارانه‌ای را برای مردم در نظر می‌گیرند.

به گفته وی، کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی قبلا با ارز ترجیحی وارد می‌شد و الان با ارز ets وارد می‌شود.

وی گفت: قرار است پس از آنکه اعتبار کارت یارانه افراد شارژ شد، ارز ۴۲۰۰ روغن و نهاده‌های دامی حذف شود و پس از آن واردکنندگان به نرخ ارز ای‌تی‌اس، روغن را وارد کنند. در حال حاضر واردات روغن به اندازه کافی انجام شده است. به گفته عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، آزادسازی روغن و کالا‌های اساسی به صوت سراسری انجام می‌شود.

به گفته میرتاج‌الدینی، حدودا ۲۰ تا ۲۳ میلیون نفر به عنوان یارانه‌بگیر معیشتی شناسایی شده‌اند. ۶۰ میلیون نفر هم افراد متوسط و یارانه‌بگیر هستند و مجموعا ۷۷ میلیون نفر یارانه نقدی می‌گیرند. قرار است به کلیه یارانه بگیران که ۱۰ میلیون نفر آن‌ها از اتباع خارجی هستند کارت اعتباری تعلق بگیرد. بنا به اطلاعات موجود این اعتبار بالغ بر ۱۶۰ هزار میلیارد تومان و حدودا دو برابر میزان اعتباری یارانه نقدی و معیشتی فعلی باشد. مجلس امسال در بودجه تصویب کرد تا مجموعا ۲۵۰هزار میلیارد تومان معادل ۹میلیارد دلار اعتبار برای تامین معاش مردم تخصیص داده شود. این رقم با در نظر گرفتن یارانه دارو، گندم و سایر موارد است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه