سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

خبر مهم برای متقاضیان سهام عدالت | سهام عدالت جدید به چه کسانی تعلق می گیرد؟

اکبر حیدری گفت: مطابق قانون تمام افرادی که جز شش دهک پایینی جامعه باشند (از هر قشر و گروهی) مشمول دریافت سهام عدالت هستند؛ از جمله قشر بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری، کشوری و کارگران شاغل در کارگاه ها تولیدی و افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند. در کل هر فردی که جز شش دهک درآمدی پایین جامعه است، مشمول دریافت سهام عدالت مطابق با قانون خواهد بود.

خبر مهم برای متقاضیان سهام عدالت | سهام عدالت جدید به چه کسانی تعلق می گیرد؟
کدخبر : 6989
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سهام عدالت گونه‌ای یارانه است که بنابر نظر دولت نهم (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد)، از طریق شرکت‌های تعاونی عدالت استانی به مشمولان آن واگذار شد.در اواسط دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد که با این کار بیش از ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد. بنابر طرح سهام عدالت، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود.در ادامه آخرین خبر از سهام عدالت را می خوانیم.

سهام عدالت

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: هر فردی که جز شش دهک درآمدی پایین جامعه است، مشمول دریافت سهام عدالت مطابق با قانون خواهد بود.

اکبر حیدری گفت: مطابق قانون تمام افرادی که جز شش دهک پایینی جامعه باشند (از هر قشر و گروهی) مشمول دریافت سهام عدالت هستند؛  از جمله قشر بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری، کشوری و کارگران شاغل در کارگاه ها تولیدی و افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند. در کل هر فردی که جز شش دهک درآمدی پایین جامعه است، مشمول دریافت سهام عدالت مطابق با قانون خواهد بود.

لازم به ذکر است مقدم بر همه جاماندگان سهام عدالت، افرادی هستند که در مرحله قبل شناسایی شده و ثبت نام نهایی نیز انجام داده‌اند اما به دلیل بی‌توجهی مدیریت وقت سازمان خصوصی‌سازی و لزوم مغایرت‌گیری (علی رغم انجام تکالیف) در حال حاضر در سامانه سهامدار شناخته نمی‌شوند. این افراد نزدیک به دو میلیون نفر تخمین زده می‌شوند.

او گفت: اصل و اساس عدالت باید در سهام عدالت رعایت شود. یعنی اگر کسی جز شش دهک پایین درآمدی جامعه است؛ باید ترتیباتی که دولت و مجلس طراحی می‌کند متناسب  با مشمولی که در مرحله قبلی سهام عدالت دریافت کرده  باشد. نمی شود به افرادی که در مرحله جدید سهام عدالت دریافت می کنند بگویم سهمتان را در جا تسویه کنید در حالی که برای دوره قبل علاوه بر تخفیفات، ده سال برای تسویه زمان داده شده بود.

بنابراین باید به همه افراد به طور یکسان و برابر با عدالت سهام اعطا شود اما نکته مهم تر در رابطه با دو میلیون نفر جامانده از مرحله قبل است که برای این افراد باید حتما شرایط و ارزش سهام اعطایی مطابق با شرایط دوره قبل باشد. 

به گفته او دو میلیون نفری که در دوره قبل شناسایی شدند به نسبت شناسایی سود شرکت‌ها، سهام به آن‌ها تخصیص داده شد  و اقساط آن را نیز دولت دریافت کرد، به همین دلیل این دو میلیون نفر در حال حاضر باید دقیقا معادل پرتفوی قبلی سهام عدالت، سهم دریافت کنند . نمی‌شود به افراد گفت شما تکلیف قانونی خود را انجام داده‌اید اما به دلایل مختلف از جمله ناهم‌خوانی نرم افزار و سیستم‌ها از لیست جامانده‌اید و اکنون باید مبلغی نیز برای دریافت حق خود بپردازید. حسابرسی ویژه و بررسی عملکرد سازمان خصوصی سازی قطعا ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد را پوشش خواهد داد، اما در کل باید اصل عدالت و برابری رعایت شود.

هفته گذشته بود که آقای پور‌ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از ثبت نام مجدد جاماندگان سهام عدالت در خرداد داده بود.

سهام عدالت

«ثبت نام جاماندگان سهام عدالت کلید خورد.» این اخباری است که منجر به کنجکاوی جاماندگان سهام عدالت شده است.

برای بررسی این موضوع اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های استانی سهام عدالت مطالبی را مطرح کرده است.

این که بساطی توسط برخی سودجویان برای مراجعه به سایت و برخی از درگاه‌های اینترنتی شکل گرفته مصداق کلاهبرداری است مردم برای اطلاع از فرآیند قانونی و قطعی تخصصی سهام عدالت فقط به اطلاع رسانی رسانه ملی اکتفا کنند.

اخبار مختلفی از شهرستان‌ها دریافت می‌شود که با سوء استفاده از ناآگاهی مردم به بهانه پیش ثبت نام و ثبت نام سهام عدالت از مردم مبالغی اخذ و مدارکی دریافت شده است که غیر قانونی است.

اصلا سامانه‌ای برای پیش ثبت نام راه اندازی خواهد شد؟

تاکید ما این است که با توجه به سامانه‌های ارتقا یافته برای شناسایی مشمولان طرح سهام عدالت و تخصیص سهام به آن‌ها نیاز به پیش ثبت نام و ثبت نام نباشد و نهایتا بعد از اطلاع رسانی به مشمولان ممکن است که نیاز به مراجعه به تعاونی‌ها شهرستانی باشد و این نیز قطعی نیست و ممکن است غیر حضوری باشد و از خرداد ماه در این باره تصمیماتی اخذ می‌شود.

اساسا فرآیند تخصیص سهام به جاماندگان نیاز به ثبت نام و سامانه جدید نداشته و شناسایی از طریق سامانه‌های معیشتی انجام می‌شود، منتها ممکن است که مغایرت‌هایی وجود داشته باشد که بعد از طی شدن مراحل یک مدت برای رسیدگی درخواست مردم در نظر گرفته خواهد شود. همه این موارد منوط به اتخاذ تصمیمات در دولت است.

مسئول اجرای طرح تخصیص سهام به جاماندگان، دولت است و دولت تاکنون به طور رسمی چیزی را اعلام نکرده است.

زمان هم مشخص نیست؟ عده ای خرداد را موعد اعلام کردند!

تعیین هر نوع تاریخی برای ثبت نام سهام عدالت را تکذیب می‌کنم و اصلا تاریخ قطعی برای ثبت نام سهام عدالت وجود ندارد.

آن چه که در رابطه با تاریخ خرداد توسط مسئولان امر اعلام شده زمان احتمالی برای تشکیل جلسات مرتبط با تعیین و تکلیف جاماندگان سهام عدالت است.

یعنی پیش بینی شده که در خرداد ترتیبات مورد نیاز شامل سهام قابل تخصیص، میزان آن، نحوه اجرای طرح، اولویت بندی مشمولان، تعیین تکلیف شود و خرداد تازه آغاز این فرآیند است.

در مرحله قبلی نیز اجرای طرح سهام عدالت ماه‌ها زمان برد تا ترتیبات این موضوع به دلیل پیچیدگی‌های زمانی، مکانی و جغرافیای مشخص شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه