وام سهام عدالت | کارت اعتباری سهام عدالت

شرایط دریافت وام سهام عدالت تغییر کرد؟ | شیوه دریافت وام با سهام عدالت

بنا به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، استفاده از سهام عدالت به عنوان وثیقه برای دریافت وام، امکان‌پذیر است. این در حالی است که تمرکز بانک‌ها از توثیق سهام عدالت برای اعطای وام‌های خرد، به سمت پرداخت وام بدون ضامن رفته و حداقل امکان‌های موجود برای دریافت وام سهام عدالت، گرفته شده است.

شرایط دریافت وام سهام عدالت تغییر کرد؟ | شیوه دریافت وام با سهام عدالت
کدخبر : 6874
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مشمولان سهام عدالت به پشتوانه سهام خود، قادر به دریافت وام سهام عدالت  هستند. اما شرایط دریافت و بازپرداخت وام سهام عدالت چیست و به کدام یک از سهامداران وام سهام عدالت اختصاص می‌یابد؟دریافت وام  سهام عدالت و اعطای کارت اعتباری به مشمولان، از جمله طرح‌های زیرمجموعه آزادسازی سهام عدالت است. با وجود اینکه در حال حاضر، مشکلاتی برای ارائه کارت اعتباری سهام عدالت وجود دارد، اما در این گزارش به مشروحی از نحوه دریافت وام سهام  عدالت پرداخته می‌شود.

وام سهام عدالت

٢٢ اسفندماه بود که محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به وثیقه قرار دادن اوراق برای دریافت وام بانکی گفت: به‌طور قطع وثیقه سهام برای دریافت وام از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد. به همان صورت که اکنون کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بانک‌ها به مشمولان این سهام اختصاص پیدا کرده است.

طبق گفته خدابخش، بانک‌ها با ارتباطی که با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارند، این اقدام را به طور حتم انجام می‌دهند و سهام را به عنوان وثیقه می‌پذیرند. تاکنون حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته نشده و این امر وابسته به سیاست‌های مربوط به بانک‌ها است.

از سوی دیگر، پیش از اینکه موضوع پرداخت وام اعتباری سهام عدالت مطرح شود، دو بانک ملی و تجارت اقدام به صدور کارت اعتباری سهام عدالت می‌کردند که مبلغ آن، هفت میلیون تومان بود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که مبلغ وام سهام عدالت نیز، به همین میزان باشد. 

این در حالی است که در حال حاضر، سرویس ارائه کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت در دو نرم‌افزار ایوا و زمرد که متعلق به دو بانک ملی و تجارت هستند، خدماتی به مشمولان ارائه نمی‌دهند و صدور کارت اعتباری سهام عدالت عملا متوقف شده است.

همچنین به گفته بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با وجود اینکه قرار بر این بود که بانک‌ها، کارت اعتباری سهام عدالت یا تسهیلاتی را برای دارندگانی سهام عدالت در نظر بگیرند، متأسفانه برخی از این بانک‌ها به وظیفه خود عمل نکردند و گزارشات بسیار زیادی از سوی موکلانمان به ما ارسال می‌شد. متأسفانه برخی از بانک‌ها زیر بار پذیرش مسئولیت نمی‌روند و موضوعاتی که بانک مرکزی آن را دستورالعمل کرده، مدنظر قرار نمی‌دهند و نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

وام سهام عدالت

 دریافت وام با وثیقه قراردادن سهام عدالت جزو موضوعاتی است که از ماه‌ها قبل مطرح شده است. حالا نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس گفته از سال ۱۴۰۱ می‌توان از سهام عدالت به‌عنوان وثیقه وام استفاده کرد. اما مبلغ وام سهام عدالت چقدر است؟

رئیس کل بانک مرکزی هم پیش از این گفته بود در حال فراهم‌‌سازی زیرساختی هستیم که مردم بتوانند با سیم‌کارت، سهام عدالت یا کارت یارانه خود، وام خرد به ویژه وام ازدواج بگیرند.

اشاره رئیس بانک مرکزی به وام خرد و یا وام ازدواج در حالی مطرح می‌شود که مبلغ وام ازدواج برای سال آینده به ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده و بانک‌ها برای پرداخت این وام چندین ضامن معتبر می‌خواهند. اگر وعده صالح‌آبادی درست باشد از سال آینده باید سهام عدالت ودیعه وام ازدواج قرار بگیرد. اما باید دید بانک‌ها چنین ودیعه‌ای را می‌‌پذیرند یا نه.

چون ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۱۱ میلیون تومان است و ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی حدود ۲۲ میلیون تومان. یکی یک ششم ارزش وام ازدواج. برای همین بعید است بانک‌ها چنین وثیقه‌ای را بپذیرند. آن هم در حالی که ارزش سهام عدالت مدام در حال کاهش است. به همین دلیل یا بانک‌ها زیر بار وام اعتباری سهام عدالت نمی‌روند یا اینکه مبلغ وامی که می‌دهند متناسب با ارزش سهام عدالت است.

پیش از اینکه موضوع پرداخت وام اعتباری سهام عدالت مطرح شود، دو بانک کارت اعتباری سهام عدالت پرداخت کردند که مبلغ آن حدود هفت میلیون تومان بود. به همین دلیل گفته می‌شود احتمالا مبلغ وام اعتباری سهام عدالت هم همین حدود است. برخی از گزارش‌ها هم می‌گوید مبلغ وام سهام عدالت، نصف ارزش سهام عدالت است.

چه کسانی می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند؟

همه اشخاص حقیقی که سهام عدالت دارند می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند. اما به شرط اینکه هیچ بخشی از سهام عدالت خود را نفروخته باشند. حتی اگر افراد یک سهم از سبد سهام خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام سهام عدالت را بگیرند.

از طرف دیگر باید این افراد مشمول یارانه باشند. یعنی یا یارانه نقدی را بگیرند یا یارانه معیشتی را. همچنین سهامداران باید در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشند و مراحل احراز هویت را طی کرده باشند.

شرایط بازپرداخت وام سهام عدالت چیست؟

اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است، اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه