قیمت دلار در بازار | قیمت دلار امروز

دلار 32 هزار تومانی از راه رسید | قیمت دلار در بازار رکورد می زند؟

باتوجه به روند صعودی قیمت دلار در چند روز گذشته این ارز تا چه قیمتی احتمال بالا رفتن دارد و درصورت احیای برجام چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

دلار 32 هزار تومانی از راه رسید | قیمت دلار در بازار رکورد می زند؟
کدخبر : 6821
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار در بازار با توجه به روند مذاکرات و خوش بینی به لغو تحریم ها نوسان شدیدی را تجربه می‌کند. انتظار مردم از دولت جدید، کاهش قیمت دلار در بازار و تحقق نرخ واقعی آن است. قیمت دلار در بازار از 7 تومان در سال 57، به 37 هزار تومان در سال گذشته رسید. این افزایش قیمت دلار در بازار و بی‌ثباتی آن در این سال‌ها موجب مشکلات اقتصادی زیادی برای مردم شده است. اقتصاددانان نظرات متفاوتی درباره قیمت دلار در بازار و نرخ حقیقی ارز دارند. 

قیمت دلار در بازار

باتوجه به روند صعودی قیمت دلار در چند روز گذشته این ارز تا چه قیمتی احتمال بالا رفتن دارد و درصورت احیای برجام چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟ یک کارشناس بازارهای مالی دراین خصوص گفت: درصورت احیای برجام نیز من نزول چشم‌گیری را برای دلار پیش‌بینی نمی‌کنم، ولی اگر برجام با شرایط ایده‌آلی به امضا برسد این ارز بین محدوده ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان ثابت می‌شود.

قیمت دلار در بازار آزاد روز گذشته یکم ادریبهشت تا ساعت ۱۸، به رقم ۲۷ هزار و ۸۶۴ تومان‌ رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را کماکان ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرد.

صرافی‌ها بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۵ هزار و ۳۴۴ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۵ هزار و ۹۱ تومان خریداری می‌کنند.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: برای ارزیابی بازار دلار به‌جای نگاه کردن به دلار بازار آزاد باید بازار دلار نیما را مدنظر قرار دهیم. بازاری که صادرکنندگان از آن استفاده می‌کنند و در بازار رسمی کشور استفاده می‌شود.

او ادامه داد: این دلار شیب افزایشی ملایمی داشته که سیگنالی برای دلار آزاد است و نشان‌ می‌دهد که علیرغم تلاش دولت برای کنترل نرخ ارز به‌دلیل عوامل جانبی و اقتصادی این امر امکان‌پذیر نیست.

علی طباطبایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی درخصوص روند دلار گفت: من احتمال می‌دهم دلار در طولانی‌مدت تا ۳۲ هزار تومان نیز افزایش داشته باشد.

او ادامه داد: درصورت احیای برجام نیز من نزول چشم‌گیری را برای دلار پیش‌بینی نمی‌کنم، ولی اگر برجام با شرایط ایده‌آلی به امضا برسد این ارز بین محدوده ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان ثابت می‌شود.

قیمت دلار در بازار

 برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، قیمت دلار بار دیگر صعودی شده است. کارشناسان انتظار داشتند با افزایش درآمدهای نفتی و آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده قیمت دلار سیر نزولی پیدا کند حتی برخی برآورد می‌کردند قیمت دلار تا محدوده ۲۲هزار تومان هم نزول کند.

روند صعودی قیمت دلار که از اسفند ماه آغاز شده و در سال جدید شتابش بیشتر شده، دیروز هم ادامه یافت و قیمت دلار از مرز ۲۸هزار تومان عبور کرد. قیمت دلار از ابتدای امسال تاکنون ۵درصد و از ابتدای اسفند پارسال تاکنون یعنی در ۵۰روز گذشته بیش از ۹درصد رشد کرده است.

برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، قیمت دلار بار دیگر صعودی شده است. کارشناسان انتظار داشتند با افزایش درآمدهای نفتی و آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده قیمت دلار سیر نزولی پیدا کند حتی برخی برآورد می‌کردند قیمت دلار تا محدوده ۲۲هزار تومان هم نزول کند. این خوش‌بینی‌ها بعد از آن اتفاق افتاد که زمستان سال قبل تحت‌تأثیر افزایش احتمال توافق هسته‌ای، قیمت دلار تا محدوده ۲۵هزار تومان عقب‌نشینی کرد اما این روند نزولی تداوم نداشت و از ابتدای اسفند بار دیگر شیب قیمت دلار صعودی شد و این روند صعودی از ابتدای سال سرعت بیشتری گرفت. بیم آن می‌رود که با تداوم روند صعودی، قیمت دلار تا محدوده ۳۰هزار تومان هم پیشروی کند.

آمارها نشان می‌دهد شیب صعودی قیمت دلار درست از ابتدای اسفند سال قبل و از محدوده ۲۵هزارو۶۰۰تومان آغاز شده است. در روز نخست اسفندماه پارسال قیمت هر دلار آمریکا در محدوده ۲۵هزارو۶۴۰تومان دادوستد می‌شد اما یک روز بعد از آن قیمت دلار آمریکا یکباره صعود کرد و از مرز ۲۶هزار تومان فراتر رفت. این روند صعودی در اسفند ماه با شیب ملایم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا تا پایان سال به ۲۶هزارو۶۰۰تومان رسید اما با به‌صدا درآمدن زنگ آغاز سال جدید، سرعت رشد قیمت دلار هم بیشتر شد و قیمت هر دلار آمریکا ابتدا از مرز ۲۷هزار تومان و نهایتا در مبادلات روز گذشته با یک درصد رشد از مرز ۲۸هزار تومان عبور کرد. این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون ۵درصد و در ۵۰روز گذشته یعنی از ابتدای اسفند پارسال تاکنون بیش از ۹درصد رشد کرده است که چنین رشدی برای قیمت دلار در این مدت کوتاه می‌تواند آثار زیانباری برای اقتصاد داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه