رتبه بندی معلمان | رتبه بندی فرهنگیان

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان اجرایی شد | خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: برای تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان سعی شد که مشارکت جمعی عوامل مؤثر و ذی‌نفعان در نظر گرفته شود و سعی شد نظرات مدیران‌کل استان‌ها و مدیران مناطق آموزش و پرورش کشور مد نظر قرار گیرد.

 آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان اجرایی شد | خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان
کدخبر : 6796
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی معلمان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

رتبه بندی معلمان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، همه معلمان رتبه می‌گیرند و هیچ محدودیتی برای کسب رتبه‌های پنجگانه وجود ندارد و هیچ سهمیه‌ای برای رتبه‌های پنجگانه پیش‌بینی نشده است.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش  درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: برای تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان سعی شد که مشارکت جمعی عوامل مؤثر و ذی‌نفعان در نظر گرفته شود و سعی شد نظرات مدیران‌کل استان‌ها و مدیران مناطق آموزش و پرورش کشور مد نظر قرار گیرد. 

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را پیشنهاد کرده است فلذا در فرایند بررسی در کمیسیون‌های دولت و در صحن هیأت وزیران، امکان جرح و تعدیل مفاد آیین‌نامه حتما وجود دارد. 

ستاری‌فرد به تفاوت لایحه رتبه‌بندی معلمان و آنچه قرار است اجرا شود، اشاره کرد و افزود: در لایحه‌‌ای که دولت قبل فرستاده بود، موضوع رتبه‌بندی را سهمیه‌بندی کرده بود و به نحوی پیش‌بینی شده بود که حداقل 55 درصد معلمان در رتبه یک و دو قرار بگیرند و پیش‌بینی شده بود صرفا 10 درصد معلمان در رتبه 5 قرار گیرند. 

وی اضافه کرد: در لایحه رتبه‌بندی، افزایش حقوق را 25 درصد عنوان کرده بودند در صورتی که در متنی که قرار است اجرا شود افزایش حقوق از 45 درصد تا 90 درصد هست.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه صراحتا گفته بودند معلمانی که دارای حداقل 2 سال سابقه هستند باید مشمول رتبه‌بندی شوند یعنی معلمان سال اول و دوم مشمول رتبه‌بندی نمی‌شدند، اضافه کرد: در حال حاضر همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: در آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، همه معلمان حداقل در یک رتبه قرار خواهند گرفت و هیچ محدودیتی برای کسب رتبه‌های پنجگانه وجود ندارد و هیچ سهمیه‌ای برای رتبه‌های پنجگانه پیش‌بینی نشده است.

ستاری‌فرد اظهار کرد: در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس، سنوات ارفاقی و تعجیل در کسب رتبه، اساسا پیش‌بینی نشده بود اما ان‌شاءالله این آیین‌نامه و قانون به نحوی اجرا می‌شود که برای معلمان شاغل در مدارس روستایی و عشایری و مرزی و معلمان مدارس استثنایی، یک سال تعجیل در کسب رتبه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در ارزیابی رتبه‌ها و امتیازات مربوط به هر رتبه، اصل و محوریت را بر اعتماد به خود آموزش و پرورش گذاشتیم و اصل بر اعتماد به مدرسه و هیأت ممیزه هر منطقه و ناحیه آموزشی و پرورشی است لذا این دو مرجع، مدرسه و هیأت ممیزه منطقه یا ناحیه آموزشی و پرورشی تعیین‌کننده رتبه معلمان خواهند بود. 

رتبه بندی معلمان

​ معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در مورد زمان صدور احکام رتبه‌بندی معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش از زمان تصویب آیین‌نامه در هیأت دولت، سه ماه فرصت دارد که نسبت به صدور احکام اقدام کند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در مورد زمان صدور احکام رتبه‌بندی معلمان گفت: وزارت آموزش و پرورش از زمان تصویب آیین‌نامه در هیأت دولت، سه ماه فرصت دارد که نسبت به صدور احکام اقدام کند که پیش‌بینی می‌کنیم فرآیند صدور احکام معلمان تا پایان بهار انجام شود.

صادق ستاری‌فر معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در همایش مدیران آموزش و پرورش استان‌های قطب ۲ کشور درباره تبیین استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان از دهه ۷۰ همواره مطرح بود و این موضوع همیشه در میان اصحاب و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت با هدف اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی‌هایی که تعریف شد و ارتقای نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است.

 یوسف نوری روز سه‌شنبه در جریان سفر کوتاه به استان اردبیل گفت: در طرح رتبه بندی معلمان در دولت قبلی برای سه سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود ولی در دولت کنونی برای ۱.۵ سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پیش بینی شده است.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: حدود ۸۰۰ هزار معلم و کادر آموزشی مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان هستند و این طرح پس از ۲ مرحله بررسی و تصویب در هیات دولت به اجرا در می‌آید.

 یوسف نوری روز سه‌شنبه در جریان سفر کوتاه به استان اردبیل گفت: در طرح رتبه بندی معلمان در دولت قبلی برای سه سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود ولی در دولت کنونی برای ۱.۵ سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در سال آینده افزود: این میزان اعتبار تقریبا ۳.۵ برابر بودجه و اعتبار پیش بینی شده در دولت قبل خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اختصاص این میزان اعتبار و نیز توجه جدی برای رفع دغدغه معیشتی معلمان نشان می دهد که دولت، مجلس و شورای نگهبان به معلمان توجه جدی وجود دارند.

وی اظهار کرد: در این طرح به نخبگان فعال در آموزش و پرورش، مناطق محروم، مدارس ابتدایی و مدارس استثنایی توجه جدی شده و حتی کارکنان اداری مشمول هم از اجرای این طرح بهره‌مند خواهند شد.

نوری همچنین گفت: آیین نامه این طرح نوشته شده و برخی ایرادهای وارد شده در حال رفع است و به طور طبیعی دو مرحله بررسی هم نیاز دارد و اگر ایرادها رفع شده و خبرگان قانع بشوند، اجرای این طرح از نیمه دوم سال گذشته خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: امتحانات خردادماه مدارس حضوری خواهد بود چرا که ستاد کشوری کرونا محدودیتی برای برگزاری کلاس درس و امتحانات اعلام نکرده است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم در سر کلاس و در جلسات امتحان و با تقدیر از زحمات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت مناسب کرونا در سطح جامعه، خدمات شبانه روزی معلمان و کادر آموزش در سطح کشور را شایسته تجلیل خواند.

نوری اضافه کرد: تا کنون هیچ کلاس درس و مدرسه ای در سطح کشور به دلیل ابتلای بیش از حد و یا شیوع کرونا تعطیل نشده است و آموزش به شکل حضوری جریان دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه