حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

جدال بر افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش 10 یا 57 درصدی حقوق بازنشستگان؟

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: طبق قانون آنچه به عنوان مزد ۱۴۰۱ در شورای عالی کار افزایش یافته است باید برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود.

جدال بر افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش 10 یا 57 درصدی حقوق بازنشستگان؟
کدخبر : 6430
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

حسن صادقی در مراسم ضیافت افطاری خانه کارگر با اشاره به حضور در جلسات افزایش مستمریِ بازنشستگان گفت: مسئولان سازمان تامین اجتماعی حضور اتحادیه پیشکسوتان در جلساتِ تعیین مزد بازنشستگان را به دلیلِ نفوذی که این اتحادیه در بین بازنشستگان دارد، به خوبی احساس می‌کنند و معتقد هستند تا اتحادیه اقناع نشود نمی‌توانند مسائل را پیش ببرند. 

وی درخصوص افزایش حقوق ۱۴۰۱ کارگران اظهار داشت: این افزایش حقوقی چیزی نبود که به طور کامل مورد قبول ما باشد اما کار بزرگی صورت گرفت و نمایندگان کارگران زحمات بسیاری در این خصوص کشیدند. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره تعیین رقم سبد معیشت توسط دولت تصریح کرد: سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان تعیین شد و این رقم مبنای مذاکره در شورای عالی کار قرار گرفت. نمایندگان کارگران تمام تلاش خود را کردند تا حداقل حقوق را به رقم سبد معیشت نزدیک کنند. با تلاش‌ها در نهایت حداقل حقوق ۵۷.۴ درصد و حقوق متوسط‌بگیران ۳۸ درصد افزایش پیدا کرد. 

به گفته صادقی، با وجود تمام تلاش‌ها حداقل حقوق ۱۴۰۱ تنها ۷۲ درصد از سبد معیشت را پوشش می‌دهد و ۲۸ درصد سبد حداقلیِ معیشت با این رقم پوشش داده نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه طبق قانون آنچه به عنوان مزد ۱۴۰۱ در شورایعالی کار افزایش یافته است باید برای حقوق بازنشستگان نیز اعمال شود، خاطرنشان کرد: انتظار ما این بود که سازمان تامین اجتماعی واگُن افزایش حقوق بازنشستگان را به لوکوموتیو دولت وصل نکند و قطار افزایش حقوق ما را در ریل توانمندی‌های تامین اجتماعی حرکت دهد. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی نباید خود را به دولت وصل کند، ابراز داشت: صندوق‌های کشوری و لشگری صندوق‌های هزینه‌ای هستند و با صندوق تامین اجتماعی که یک صندوق درآمد - هزینه‌ای است فرق دارند. صندوق تامین اجتماعی باید مدیریت درآمد و هزینه به صورت توأمان داشته باشد. 

صادقی با اشاره به جلسه امروزِ تعیین مزد بازنشستگان و مشکلی که به استناد بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش آمده بیان کرد: در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود که حقوق متوسط بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند که این موضوع مسبوق به سابقه نبوده است. 

حقوق بازنشستگان

وی افزود: این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای ما ملاک مر قانون و مر مصوبه شورای عالی کار است و ماده ۹۶ هم بر مبنای همین باید انجام شود. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه یا این موضوع اصلاح می‌شود و این ویرگول برداشته می‌شود یا ما از قوه قهریه استفاده می‌کنیم و با فراخوان سراسری به میدان می‌آییم، یادآور شد: اجازه نمی‌دهیم به خاطر یک ویرگول اشتباه در بودجه، حقوق بازنشستگان را تنها ۱۰ درصد افزیش دهند. 

صادقی اضافه کرد: البته در جلسه‌ امروز معاونت پارلمانی سازمان تامین اجتماعی نیز معتقد بود، وجود این ویرگول در قانون بودجه و جدا کردنِ کلمه‌ «صندوق تامین اجتماعی» از «نیروهای مسلح» یک شیطنت است و به صورت تلفنی این موضوع را با مجلس مطرح کرد و آن‌ها نیز تاکید داشتند که اشتباهی در این خصوص صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه قرار نبود جزئیات جلسه‌ امروز خبری شود، عنوان کرد: معتقدم این موضوع سبب می‌شود شکافی بین بازنشستگان ایجاد شود و دیگر حداقل‌بگیران در کنار متوسط‌بگیران قرار نگیرند و از آنها حمایت نکنند که این به ضرر بازنشستگان است. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری به لزوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستکان اشاره کرد و گفت: قانون برنامه ششم به صراحت بیان کرده که تامین اجتماعی هر ساله باید متناسب‌سازی را انجام دهد. چنانچه بر فرض محال، حقوق متوسط‌بگیران تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کند ما به سازمان فشار وارد خواهیم کرد که متناسب‌سازی را اجرایی کند که در این صورت به جای ۳۸ درصد باید ۶۰ درصد حقوق‌ها را افزایش دهد. 

صادقی به اعمال باقیمانده‌ متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و اظهار داشت: ۲۵ درصد از متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ باقیمانده است که سازمان باید این ۲۵ درصد را هم بر حقوق‌ها اعمال کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه