خبر بد برای مستاجران | افزایش سرسام آور اجاره مسکن

مطابق آمار بانک مرکزی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری طی اسفندماه سال گذشته حاکی از رشد به ترتیب 45.8 و 50.2 درصد نسبت به اسفندماه سال 99 است.

کدخبر : 6409
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

خیلی از افراد معتقدند اجاره‌ مسکن مزایای بیشتری نسبت به خرید خانه دارد و نیازی نیست افراد همه سرمایه خود را برای خرید خانه صرف کنند. اجاره مسکن به صورت ماه‌ به‌ ماه پرداخت می شود و همین پرداخت ماهیانه اجاره بها یک اهرم فشار علیه موجر به حساب می آید.  طی سال‌های گذشته دولتمردان برای بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور دست به اقدام‌های حمایتی از جمله اعطای وام‌ اجاره مسکن کرده اند.کاهش قدرت خرید مردم، شرایطی را رقم زده است که دولت این بار به فکر ارائه وام اجاره مسکن باشد.در ادامه به آخرین خبر از اجاره مسکن می پردازیم.

اجاره مسکن

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ اجاره بهای مسکن در شهر تهران طی اسفند ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال ۹۹ بالغ بر ۴۶ درصد افزایش یافته است.

رشد ماهانه شاخص کرایه مسکن اجاری طی اسفندماه امسال در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب 4 صدم درصد و 1.2 درصد بوده است.

 یکی از نگرانی‌های کارشناسان و فعالان بازار مسکن، بخش اجاره مسکن است که به واسطه کم‌کاری‌های گذشته طی سال‌های اخیر با رشد بالای قیمت مواجه بوده است. در این بین برخی اقدامات دولت از جمله تعیین سقف افزایش اجاره‌بها نیز نتوانسته بازار اجاره را کنترل کند. این بخش به تاسی از تورم عمومی کشور و همچنین قیمت مسکن همواره روند رو به‌رشدی را طی کرده  است. در زمان حاضر حدود 8 میلیون خانوار مستأجر در کشور داریم که تا چند هفته دیگر درگیر جایجایی احتمالی و تمدید قراردادهای خود می‌شوند.

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی قرار است برای کنترل بازار اجاره مسکن، در قالب طرح اجاره‌داری حرفه‌ای 300 هزار واحد در کشور ساخته شود.

محمودزاده در این‌باره گفته است:  این واحدها در زمین‌های 99 ساله ساخته خواهد شد تا به این ترتیب بازار اجاره مسکن قابل کنترل شود.

حال باید دید آیا طرح اجاره‌داری حرفه‌ای پس از سال‌های وعده و وعید عملیاتی می‌شود یا خیر؟ و این‌که آیا این برنامه می‌تواند در زمان مناسب به‌عنوان سرعت‌گیر افزایش قیمت اجاره مسکن عمل کند؟

اجاره مسکن

بازار اجاره مسکن در سال جدید برای دولت بسیار مهم است و با توجه به آنکه پارسال نرخ‌های اجاره با رشد چند درصدی مواجه شد، رئیس جمهور  دستور رسیدگی و ساماندهی بازار اجاره را صادر کرد.

طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان با ورود شرکت های ویژه ای به حوزه اجاره مسکن، طرح اجاره داری حرفه ای با ساخت ۳۰۰ هزار واحد امسال عملیاتی خواهد شد.

بازار اجاره مسکن در سال جدید برای دولت بسیار مهم است و با توجه به آنکه پارسال نرخ‌های اجاره با رشد چند درصدی مواجه شد، رئیس جمهور  دستور رسیدگی و ساماندهی بازار اجاره را صادر کرد.

یکی از برنامه‌هایی که دولت برای کنترل بازار اجاره در دستور کار خود قرار داده، تمدید پرداخت وام ودیعه مسکن در سال جدید است و البته به نظر می‌رسد که امسال مبلغ این تسهیلات افزایش یابد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که دولت برای کنترل بازار اجاره طی سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته؛ اجرای طرح اجاره داری حرفه‌ای است که از چندین ماه گذشته دولت طراحی و اجرای آن را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون هم برنامه ریزی به مرحله تایید نهایی و تصویب رسیده است.

گزارشات میدانی هم حاکی از آن است که بسیاری از مشاوران املاک آینده بازار اجاره را در سال جدید خوب ارزیابی کرده و اعلام کرده اند اگر دولت پرداخت وام ودیعه مسکن را در سال جدید ادامه دهد و از سوی دیگر برنامه ریزی برای تعیین سقف اجاره را انجام دهد می‌تواند این بازار را به ساماندهی برساند.

 یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب تهران می گوید: بازار اجاره در سال جدید در مقایسه با پارسال بازار آرام تری خواهد بود و امیدواریم در سال جدید دولت با کنترل و برنامه ریزی بتواند این بازار را به آرامش برساند.

او گفت: در سال قبل به دلیل افزایش نرخ  اجاره بسیاری از مستاجران  که در مناطق شمالی شهر تهران به مناطق جنوبی و یا حاشیه شهر‌ها مهاجرت  کردند که همین خود بهانه‌ای شد تا نرخ‌های اجاره در این مناطق هم افزایش یابد.

دیگر مشاور املاک در حاشیه تهران گفت: میزان مهاجرت  مستاجران از مناطق شمالی شهر تهران در یکی دو سال گذشته بیشتر شده و همین امر نشان می‌دهد که در این مدت نرخ‌های اجاره باعث کوچ بالاشهری‌ها به مناطق جنوبی و یا حاشیه شهر‌ها شده است.

تعیین سقف اجاره خود می‌تواند بازار مسکن را به ساماندهی برساند، اما به شرطی که این  نظارت و کنترل از طرف اتحادیه مشاوران املاک و وزارت راه وشهرسازی وجود داشته باشد.

محمود محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: بازار اجاره در سال جدید با طرح اجاره داری حرفه‌ای به ثبات می‌رسد و می‌تواند بازار مناسبی را برای مستاجران فراهم کند.

به گفته او شرکت‌هایی در قالب اجاره داری حرفه‌ای در کنار بازار‌های سنتی راه انداری می‌شوند تا از این طریق قیمت‌ها را در بازار اجاره کنترل کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه